Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

telenor: modem/router?


Anbefalte innlegg

1. Jeg sitter og lurer på hvor jeg skal bestille adsl. telenor og bluecom kan hvertfall levere til meg. men hvilken skal jeg velge?

 

2. Jeg skal dele internett på minst 2 pcer daglig. flere når jeg har lan.

men ossen fungerer dette med telenor modemet? jeg har hørt de har en sperre/ting som gjør at man må koble til på isdn måten, hver gang man starter pcen. bør jeg kjøpe en router til å fikse dette? :hmm:

 

telenor har gratis oppkobling nå. det er eneste grunnen til at jeg vurderer dem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Jeg sitter og lurer på hvor jeg skal bestille adsl. telenor og bluecom kan hvertfall levere til meg. men hvilken skal jeg velge?

 

2. Jeg skal dele internett på minst 2 pcer daglig. flere når jeg har lan.

men ossen fungerer dette med telenor modemet? jeg har hørt de har en sperre/ting som gjør at man må koble til på isdn måten, hver gang man starter pcen. bør jeg kjøpe en router til å fikse dette?   :hmm:

 

telenor har gratis oppkobling nå. det er eneste grunnen til at jeg vurderer dem i det hele tatt.

1. Jeg har en Online adsl linje , og en Bluecom linje.

 

Jeg er mest fornøyd med Blucom linja mi, fordi:

 

* supporten er bra (dårligere hos Online etter min mening)

* får flere iper (telenor = 1), en ip per pc i nettverket

* lett å dele oppkoblinga

* må ikke ha router, ergo slipper NAT.

* kan dele internett med en switch.

* man får det man betaler for

 

Må sies at jeg liker dårlig det " nye"modemet / router saken til Telenor. ( Speedtouch 510i) bare stress, men det er min mening.

 

2. Det er router innebygget i det nye modemet som man får ved og bestille online ADSL (telenor). Man slipper da "oppkoblinga" som du sikter til. Dette var dog ikke tilfelle før.

 

Jeg personlig foretrekker Bluecom.

Endret av praut86
Lenke til kommentar

Jeg er mest fornøyd med Blucom linja mi, fordi:

 

* supporten er bra (dårligere hos Online etter min mening)

* får flere iper (telenor = 1), en ip per pc i nettverket

* lett å dele oppkoblinga

* må ikke ha router, ergo slipper NAT.

* kan dele internett med en switch.

* man får det man betaler for

 

Må sies at jeg liker dårlig det " nye"modemet / router saken til Telenor. ( Speedtouch 510i) bare stress, men det er min mening.

betyr det at man ikke kan dele internett med en switch på telenor modemet?

Lenke til kommentar
det går fint å dele linja med en switch koblet i adslmodemet, da den innebygde routeren i modemet gir ut ip- og dns-adresser via dhcp

men da er jo saken klar. jeg sparer 995,- i oppkobling med telenor (tilbudet de kjører nå). og modemet er like visst like bra til å dele internett med som bluecom sitt......

 

takker og bukker :fun:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Eg har telenor.

 

Er storfornøyd med linja.

Betaler for 3mb inn og 350kbs ut,,men nå eg har målt på mange nettsider så ligger eg på 3,8mb og 400kbs inn.

Eg får meir enn eg betaler for av telenor,,noe som eg trudde eg aldri skulle oppleve!! :dribble:

 

Men som sagt så eg ikke kundeservicen den beste på telenor,og eg synes at d speedtouch modemet du får med er litt merkeli,har den med 4porter.

Har hatt problemer med å sette opp upnp eller hva d heter.

 

Men linja er topp og stabil!

Lenke til kommentar

Jeje, før du hiver deg uti det og får Telenor, så les denne fine tråden som står i min signatur.. Jeg har t.o.m. fått min far til å innse at Telenor ikke er sjefen lenger på telefoni/bredbånd.. Men ønsker du deg dårligere linje, dårligere service, dårligere stabilitet til en høyere pris så er Telenor isp`n for deg...

Lenke til kommentar
idioti... telenor funker fint.... det eneste du trenger å gjøre er å sette modemet i bridged mode og alt virker fint !

 

så er det bare å stille inn routern og dele nettet ^^

2125051[/snapback]

 

 

Hvordan gjør jeg det da?

5474367[/snapback]

 

Det kommer ann på hvilket modem du har...

 

Dette er vanlig fremgangsmåte for å sette Thomson modemene til bridged:

* Sett IP-adresse på PC'en din manuelt til 10.0.0.1

* Åpne et MSDOS Ledetekst vindu

* Skriv 'telnet 10.0.0.138'

* Skriv inn brukernavn evt. passord. Dette kan du få oppllyst av din ISP. Prøv gjerne med 'adsl'

* Skriv 'menu'

* Naviger deg frem i undermenyene til dhcp/server/config

* Sett der parametrene state=disabled og autodhcp=off

* Flytt markøren til OK, og gå ut til hovedmeny

* Trykk CTRL-C

* du ser nå en linje som bekrefter endringene. Skriv 'saveall' for å lagre.

* Lukk Ledetekst og still inn PC'en din til å motta ipadresse automatisk/DHCP.

* Restart modemet.

 

Dette skal la de fleste Thomson modmene kjøre bridged. Vet ikke hvordan dette fungerer på telenor sitt nett dog. Gjøres på eget ansvar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...