Gå til innhold

Ny harddisk til bærbar.


Anbefalte innlegg

Hei og hå.

 

Jeg skal kjøpe meg en ny hdd til min i8200.

 

1. Vil alle 2.5 disker funke?

 

2. Hvilken bør jeg velge?

 

For meg så virker det som om en Hitachi Travelstar 60GB 5400RPM til 1600,- gir mest for pengene...Men, for 2300,- får jeg en Hitachi Travelstar 60GB 7200RPM, og for samme pris kan jeg få en Hitachi Travelstar 80GB 5400RPM...

 

Noen som har noen argumenter for og mot de forskjellige diskene?

 

Eventuelt, er det noen som vet om det finnes 80GB med 7200RPM?

 

Vh

Krister

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1

Alle 2,5" disker skal virke, ihvertfall de som selges idag.

 

#2

Hvis du ikke trenger mer en 60GB er Hitachi sin 5400 rpm et godt valg. Ytelsen er god og den støyer litt mindre enn 7200 rpm disken.

 

Les test av 5 5400rpm disker her

Les test av Hitachi Travelstar 7K60 her

 

Det finnes ikke 80GB i 7200rpm, enda, men det kommer nok.

 

Personlig ville jeg valgt en 5400rpm 80GB disk hvis jeg skulle kjøpt en ny disk idag :)

Lenke til kommentar

Husk at det er forskjeller på høyden på enkelte disker, dette er ikke så stort problem i dag da alle som selges er 9,5mm og ikke 12,5mm. Flere eldre maskiner har plass til harddisker som er 12,5mm høye, men det fungerer også fint å bruke 9,5mm disker i disse maskinene.

 

Beste harddiskkjøp i dag er Hitachi Travelstar 5k80 diskene.

Lenke til kommentar

Har ikke testet Samsung diskene enda, men til vanlig er de tregere enn de større konkurrentene. Til gjengjeld er dem svært stillegående.

 

Spesifikasjonene ser ganske bra ut, men det ser ikke ut som at støynivået er lavere med denne en 5k80.

Lenke til kommentar
OK...det var helst prisen jeg likte da. Hitachi'en kostet 200 mer på psdata. Men begge er +frakt da.

 

Hadde ikke giddi å bry meg om 200 fra eller til når det gjelder disk. Det er såpass iriterende om du ender opp med en som bare bråker _litt_ mer. Eller kræsjer bare litt før.....

 

Så vidt jeg husker har den 80'en fra Hitachi fått veldig bra tester. Ville gått for den jeg også. FÅr aldri nok plass..... :yes:

Lenke til kommentar
5k80 ser ganske bra ut ja...men, jeg er det forskjell på den og 7k60 utenom størrelse og rotasjonshastighet?

Jeg har 7k60 og 5k80 samtidig i maskinen (HP nw8000), og 5k80 disken virker *vesentlig* raskere enn den gamle 12.5mm 60GB 5400rpm disken til IBM.

 

Litt vanskelig å si forskjell på farten siden jeg ikke har målt dem opp mot hverandre og 5k80 disken kun har data på seg, men den henger ikke mye etter 7k60 i praktisk bruk.

 

Det som er forskjell på dem er varmeutvikling, 7k60 disken blir temmelig varm! Den ligger rett under der jeg har høyre hånd, og det er faktisk til tider litt ubehagelig (ikke vondt-varmt, men "ekkelt"). 5k80 er også merkbart mere stillegående.

Lenke til kommentar

Vurderer å bytte ut harddisken i min Acer TM661LCi fra 40GB til 80GB.

40GB som sitter i orginalt er en 4200rpm fra Toshiba, mens jeg vurderer den 5K80 disken fra Hitachi på 5400rpm.

Vil denne Hitachi-disken støye mer? (liker pc'en slik den er idag, støyfri ved normal bruk!)

Lenke til kommentar

E7k60 bruker mer strøm enn 7k60 som gjør at batterilevetiden vil bli svakere.

 

Toshiba disker er ikke kjent for å være så veldig stillegående, så jeg kan nesten garantere deg at en 5k80 disk ikke vil bråke mer enn den du hra nå.

Lenke til kommentar

Er ikke E7k60 egentlig beregnet for tynne servere, og ikke laptop'er?

 

Hvis du tenker laptopdisk, så synes jeg 7k60 blir temmelig varm. Selvfølgelig ikke for varm, men maskinen blir varmere å ta på med denne disken enn uten. Dessuten gir 7k60 mer vibrasjoner enn 5400rpm.

 

5k80 synes jeg er temmelig stillegående, men jeg har ikke testet denne alene. Virker til å være en bra disk så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...