Jon H Skrevet 28. april 2004 Skrevet 28. april 2004 Hei Trenger en løsning der jeg kan få SMS varsling dersom temperaturen på serverrommet går over xx grader. Noen som vet om en løsning for dette?
Magnusha Skrevet 28. april 2004 Skrevet 28. april 2004 Hei Trenger en løsning der jeg kan få SMS varsling dersom temperaturen på serverrommet går over xx grader. Noen som vet om en løsning for dette? tror jeg ville snakket med teleopperatøren din jeg....
fredster Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 Jeg går utifra at det ikke skulle være noe problem hvis du anskaffer deg noen sensorer og SNMP. Ta en titt her f.eks. Rackskap.
dakri Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 Mange servere (og noe nettverksutstyr) har innebygd temperatursensor. Ved å lese av denne kan du beregne sånn omtrent hvor høy romtemperaturen er. Bruk SNMP til å lese av temperaturen. Med litt programmeringskunnskaper så får du laget en liten programsnutt som sjekker med jevne mellomrom og sender en mail til mobiltelefonen din. Er jo da greit å ha aktivert Mobilpost/GSMpost eller lignende for at du skal kunne motta mail som SMS melding på mobiltelefonen.
fredster Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 Mange servere (og noe nettverksutstyr) har innebygd temperatursensor. Ved å lese av denne kan du beregne sånn omtrent hvor høy romtemperaturen er. Bruk SNMP til å lese av temperaturen. Med litt programmeringskunnskaper så får du laget en liten programsnutt som sjekker med jevne mellomrom og sender en mail til mobiltelefonen din. Er jo da greit å ha aktivert Mobilpost/GSMpost eller lignende for at du skal kunne motta mail som SMS melding på mobiltelefonen. Ang. det med programering så tror jeg ikke det er nødvendig (legg merke til tror), Når man anskaffer UPS, så følger det med med et program for overvåking/setup av UPS`en, og jeg vet ihvertfall at i fullversjonen av den SW som følger med de UPS`ene jeg solgte (jobbet hos en norsk importør/leverandør i 18 mnd.) så ligger det klart. Hvis du skjønner hva jeg mener....
dakri Skrevet 1. mai 2004 Skrevet 1. mai 2004 Ang. det med programering så tror jeg ikke det er nødvendig (legg merke til tror), Når man anskaffer UPS, så følger det med med et program for overvåking/setup av UPS`en, og jeg vet ihvertfall at i fullversjonen av den SW som følger med de UPS`ene jeg solgte (jobbet hos en norsk importør/leverandør i 18 mnd.) så ligger det klart. Hvis du skjønner hva jeg mener.... Joda, men dette krever at han har UPS på serverrommet med temperatursensor. Programmene for overvåking som følger med servere (f.eks HP Insight Manager) har en tendens til å være ganske store og krevende. Det er ikke mye kunnskapene som skal til for å få dette til selv. Går sikkert greit å lage dette på 5-10 linjer i et kommandolinje script. Skal dette kjøres på Windows plattform må ucd-snmp installeres og en kommandolinjebasert mailer er greit å ha. Scriptet blir vel noe slik: snmpget <IP Adresse> -c public <OID> > %temperatur% if %temperatur% > 30 then mail <SMTP mailserver> <mail adresse> "Her er det varmt!!!" Dette kan kjøres med jevne mellomrom ved hjelp av scheduleren i Windows.
fredster Skrevet 1. mai 2004 Skrevet 1. mai 2004 Ang. det med programering så tror jeg ikke det er nødvendig (legg merke til tror), Når man anskaffer UPS, så følger det med med et program for overvåking/setup av UPS`en, og jeg vet ihvertfall at i fullversjonen av den SW som følger med de UPS`ene jeg solgte (jobbet hos en norsk importør/leverandør i 18 mnd.) så ligger det klart. Hvis du skjønner hva jeg mener.... Joda, men dette krever at han har UPS på serverrommet med temperatursensor. Programmene for overvåking som følger med servere (f.eks HP Insight Manager) har en tendens til å være ganske store og krevende. Det er ikke mye kunnskapene som skal til for å få dette til selv. Går sikkert greit å lage dette på 5-10 linjer i et kommandolinje script. Skal dette kjøres på Windows plattform må ucd-snmp installeres og en kommandolinjebasert mailer er greit å ha. Scriptet blir vel noe slik: snmpget <IP Adresse> -c public <OID> > %temperatur% if %temperatur% > 30 then mail <SMTP mailserver> <mail adresse> "Her er det varmt!!!" Dette kan kjøres med jevne mellomrom ved hjelp av scheduleren i Windows. Dette har du sikkert mer greie på enn meg, da jeg er "stokk dum" når det kommer til programering !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå