Gå til innhold

Førstegangskjøp av hjemmekinoanlegg


Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt lei av å se DVD på PS2'en min og 14 tommeren. Så da har jeg begynt å sysle med tanken på hjemmekinoanlegg. Har vært litt bort i Denon før og synes det er bra greier. Er Denon oppskrytt eller er det bra? Ellers så tenkte jeg at et hjemmekinoanlegg kommer jeg til å ha en stund, så da kan jeg like greit bruke litt penger på det. Fra før har jeg ett par førstegenerasjon B&W DM603-høyttalere som skal brukes som front. Tenkte jeg skulle holde meg i samme serien. I tillegg har jeg Gold-fargen til Denon på resten av anlegget mitt, så jeg tenkte jeg skulle holde meg til det. Da blir forslaget mitt som følger:

 

DENON AVR-2803 Hjemmekinoreceiver

DENON DVD-2200 DVD-spiller

B&W LCR60 S3 Senterhøyttaler

B&W DM601 S3 Høyttalere

 

Bør jeg gå opp på noen av komponentene. Leste litt om AVR-3803, men bortsett fra effekten så jeg ikke så mye spennende. Så heller ikke de store forskjellene mellom DVD-2200 og DVD-2900. Eneste jeg lurer litt på er å gå opp i størrelse på senterhøyttaleren. Leste et sted at ca. 70% av lydinformasjonen går gjennom senter og sub. Bør jeg også investere i sub? Hadde vært kjempefint om noen kunne kommentere oppsettet og eventuelt komme med forslag til endringer. Er jo en ganske stor investering, så det er mulig jeg tar det gradvis. Hva bør jeg i så fall starte med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det ser ut som et bra oppsett. Kan anbefale Denon på det varmeste. Men det spørs hvilken musikk du liker å høre på; Vil påstå at Denon er en meget god "allrounder", Harman & Kardon er for de som liker den ekstra lille bassen, Marantz er noe lik Denon, men behersker klassisk musikk et hakk bedre, samt "varmere" eller rundere lydbilde. Forsterkeren du har valgt passer godt til de høyttalerne, og tror neppe du trenger noe "større" senterhøyttaler, denne skal formidle stemmer o.l, så størrelsen har ikke alt å si der. B&W høyttalere er også meget bra, men igjen det spørs hvilken musikk man liker å høre på. Subwoofer passer meget godt inn i ett hjemmekino anlegg, den tar bort litt av bass-anstrengelsen til resten av høytt. Samt den går ned i de dypeste tonene, det spiller stor rolle etter min mening når det kommer til filmopplevelsen. Men her vil størrelsen på rommet spille inn, er det på gutterommet er ikke sub veldig nødvendig. Har du litt størrelse på rommet, og kan "vrenge" opp på lydnivået (og gode naboer), gå for sub.

 

Uansett, har du valgt ut et godt anlegg :thumbup: Husk å ha gode kabler til!

Lenke til kommentar
Husk å ha gode kabler til!

Hvilket vil si? Tenkte på Tara Omni til bakhøyttalerene. Når det gjelder signalkabel er jeg mer usikker. Har ganske ok kabler til front allerede. De har den ikke lenger på Hi-Fi klubben, men den ligner på Tara Omni3.

Disse anbefaler jeg, men de du sikter til skulle holde i lange baner med resten av komponentene!

Lenke til kommentar
Så heller ikke de store forskjellene mellom DVD-2200 og DVD-2900.

Jeg har sett på de to spillerene jeg også. På hifiklubben ble jeg fortalt at den største forskjellen mellom dem er konstruksjonen. DVD-2900 er tyngre og mer solid. Ellers var det 2-3 komponenter som var av en litt bedre kvalitet i 2900. Begge spillerene har gjort det knallbra i det som er av norske og internasjonale tester. Etter min mening har DVD-2200 ingen direkte konkurenter på markedet i dag.

Lenke til kommentar
Så heller ikke de store forskjellene mellom DVD-2200 og DVD-2900.

Jeg har sett på de to spillerene jeg også. På hifiklubben ble jeg fortalt at den største forskjellen mellom dem er konstruksjonen. DVD-2900 er tyngre og mer solid. Ellers var det 2-3 komponenter som var av en litt bedre kvalitet i 2900. Begge spillerene har gjort det knallbra i det som er av norske og internasjonale tester. Etter min mening har DVD-2200 ingen direkte konkurenter på markedet i dag.

Jeg er enig, DVD-2200 er et meget godt valg (spes. med det oppsettet)

Lenke til kommentar
Begynner å bli litt lei av å se DVD på PS2'en min og 14 tommeren. Så da har jeg begynt å sysle med tanken på hjemmekinoanlegg. Har vært litt bort i Denon før og synes det er bra greier. Er Denon oppskrytt eller er det bra? Ellers så tenkte jeg at et hjemmekinoanlegg kommer jeg til å ha en stund, så da kan jeg like greit bruke litt penger på det. Fra før har jeg ett par førstegenerasjon B&W DM603-høyttalere som skal brukes som front. Tenkte jeg skulle holde meg i samme serien. I tillegg har jeg Gold-fargen til Denon på resten av anlegget mitt, så jeg tenkte jeg skulle holde meg til det. Da blir forslaget mitt som følger:

 

DENON AVR-2803 Hjemmekinoreceiver

DENON DVD-2200 DVD-spiller

B&W LCR60 S3 Senterhøyttaler

B&W DM601 S3 Høyttalere

 

Bør jeg gå opp på noen av komponentene. Leste litt om AVR-3803, men bortsett fra effekten så jeg ikke så mye spennende. Så heller ikke de store forskjellene mellom DVD-2200 og DVD-2900. Eneste jeg lurer litt på er å gå opp i størrelse på senterhøyttaleren. Leste et sted at ca. 70% av lydinformasjonen går gjennom senter og sub. Bør jeg også investere i sub? Hadde vært kjempefint om noen kunne kommentere oppsettet og eventuelt komme med forslag til endringer. Er jo en ganske stor investering, så det er mulig jeg tar det gradvis. Hva bør jeg i så fall starte med?

Bare bra å si om dette. (noe alle andre her også har sagt)

 

 

Dette med sub, er ofte en smak sak. til 603 så vil jeg si du burde ha, til film bruk.

 

Men må ikke, for 603 går dypt nok, til at bassen er god til film bruk.

 

 

Denon kommer veldig godt ut i tester som film, og stereo forsterkere.

 

Men dem setter opp litt mye effekt i hanboka, om du samenligner mot Yamaha eller NAD. (altså litt mindre bass tunge)

 

 

Jeg har Denon selv, og kommer aldri til å bytte ut den mot noe annet (se bort fra Clasé) :dribble:

 

 

Horror.

Lenke til kommentar
Har lest litt mer om DENON AVR-2803 og skjønner lite. På HiFi-klubben står det at den har 16 AL 24-bit/192 kHz AD/DA-konvertere. På Denon UK sin hjemmeside står det at den har 16 24-bit/96 kHz AD/DA-konvertere. Tror jeg heller går for DENON AVR-3805. Synes denne har bra med inn og utganger, ser bra ut (greit med dekselet i fronten) og er helt ny. Hva sier dere?

Altså du trenger ikke mer enn 2803 med det oppsettet. 3805 er en bare en forvokst utgave med flere inn/utganger, og mere powerhandling, watt osv. Men for aldel; 3805 trengs ikke oppgarederes før en god del år, du kan bytte ut mindre høyttalere med større. For denne forsterkeren klare å drive 7 stk ganske kraftige høyttalere, tro meg :D

Endret av stigen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...