Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prosjekt: Oil Age

 

Dette er da mitt første prosjekt. Til gjengjeld satser jeg høyt!

 

Idé:

Ideen er å lage en server/internettstasjon som skal

  • stå å downloade
  • ftp-server
  • evt http-server
  • irc-bot
  • til surfing på nett

Krav:

  • - Den må være stillegående for jeg vil sove om natten og ca 50db som denne pcen kvekker med er ikke bra for skjønnhetsøvnen min. Dette lukter altså vannavkjøling... :thumbup:
    - Jeg har ikke mye penger så her er billige og overklokkede elementer tanken. *enda flere tomler opp*
    - Den skal være liten og kompakt..og selvfølgelig stilren. Jeg har et lite budsjett, men det skal nok ryke på bekostning av min trang til å ha skapt noe vakkert til slutt

Komponenter:

 

Komponentene kan dere se her. Der ble visst busjettet sprengt med en gang :no: Er det noen som har gamle/unødvendinge komponenter som slenger rundt så ikke nøl med å sende meg en m@il Så skal nok jeg hjelpe dere med å kvittere dere med dem.

 

Komponenter som kan ligge i veske:

  • Hovedkort - 24,5x24 (LxB)
  • RAM
  • CPU
  • PSU - ca 15x15x10 (LxBxH)

CD-ROM og harddisk må desverre finne seg i å ikke få lov til å bade - ca 15x15x5 (LxBxH)

 

Kjølesystem:

  • En eller annen ymse veske
  • Hydor Seltz L20 II vannpumpe - 97x52x86mm (LxBxH)
  • Airplex evo 120 radiator - 167x130x50mm (LxBxH)
  • Diverse slanger og så videre

Plexiglass kostet rundt 200 kroner for det jeg skal ha og aluminiumsplater kostet heller ikke mye. Kjølevesken blir enten soyaolje, trafo-olje eller dielektrikum..hva nå det er. Får scanne inn skissene i morra..jeg lover (Til dere som absolutt skal ha bilder i worklogger så kommer de etter litt planlegging ;) )

 

Jeg er gladelig takknemmelig for tanker, ideer og kunnskaper dere måtte ha

Endret av proVista
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannheten er at jeg ikke aner... Jeg holder meg til hva kjemilæreren fortalte meg på VGS: at det ikke leder strøm i det hele tatt. Det kan da godt være tilfellet, men jeg skal ikke bruke vanlig vannkjølingssystem. Da får jeg heller bryne hjernen for å finne andre passende stoffer. Her er noen ideer:

  • Kabelolje (dette lukter sikkelig disel..ikke bra)
  • Har sett at en person brukte matolje, men hvor bra det er vet jeg ikke. Men det er noe å sjekke
  • Andre oljer som glyserol. Men jeg har ikke peiling på om det leder strøm

Poenget er at jeg har ikke hastverk og når jeg først skal lage noe så skal jeg lage det sikkelig. Denne formen for avkjøling er også det mest ideelle i forhold til grunntanken. Det blir nok en del testing med vesker med det første ja. Btw så er jeg takknemmelig hvis noen har innvendinger og tanker omkring komponentene jeg har tenkt på. Og jeg tar gjerne det gamle hovedkortet ditt som ligger å samler støv :)

Lenke til kommentar

Destilet vann er uaktuelt. I starten ja, men etter hvert vil antallet ioner øke (desverre) og jeg skal lage et system som er permanent. Å skifte vannet hver månde er ikke lett i et tett system og vann er nok heller ikke bra for elektronikken. Og korrosjon er enda et problem. Til og med en offeranode blir bare korrosjonen begrenset og hehe...en offeranode fungerer ved at den avgir elektroner. Det vil vi altså ikke.

Her er en fyr som bruker olivenolje. Går også greit i starten, men på grunn av viskositeten får man ikke mye sirkulasjon. Og hva med når den går ut på dato? :)

Uansett: vennligst ikke skeiv denne workloggen ut i enda en av "hva som fungerer og ikke"-post. De er det nok av. Testing av stoffer vil skje under veis og all informasjon vil jeg legge ut. Jeg vil også være takknemmelig hvis folk holder utsangn som "dette vil ALDRI fungere" og "bare 3M-prosjektet til OC som har fungert". Dessuten omhandeler prosjektet mer enn bare vesken som skal brukes. Ellers takk for oppmerksomheten da :) Skal på kjemilabben på mandag. Hvilket stoff jeg ender opp med vil vise seg :hmm:

Endret av proVista
Lenke til kommentar

vil oljen få støv og slikt i seg etter hvert slik at den begynner å lede elektrisitet. Har aldri hørt om noen slike prosjekt før untat matolje saken som du posta. Kan bli interesangt dette.

Angående det med at isopropanol er branfarlig og explosivt når det blir blandet med luft blir antagelig ikke det største problemet hvis du har en tett boks og kvitter det med enhver luftboble. eller hvertfall det meste ettersom at når du har så mye veske i forhold til lufta så vil det ikke fordampe ikke mye pga noe kjemi saker jeg ikke husker i farten.. damp trykk ell no saånt. forsøker å høre inteligent ut her :roll:

Lenke til kommentar
vil oljen få støv og slikt i seg etter hvert slik at den begynner å lede elektrisitet. Har aldri hørt om noen slike prosjekt før untat matolje saken som du posta. Kan bli interesangt dette.

Angående det med at isopropanol er branfarlig og explosivt når det blir blandet med luft blir antagelig ikke det største problemet hvis du har en tett boks og kvitter det med enhver luftboble. eller hvertfall det meste ettersom at når du har så mye veske i forhold til lufta så vil det ikke fordampe ikke mye pga noe kjemi saker jeg ikke husker i farten.. damp trykk ell no saånt. forsøker å høre inteligent ut her  :roll:

Det blir det samme som å kasta ei fyrstikk i ein bensintank. Då blir det et lite poff rundt påfyllingsholet. Inne i tanken er det for mykje bensindamp -> for lite oksygen til at bensindampen tar fyr.

Å satse på at blandinga er for feit til at det er brannfarlig er derimot ikkje heilt bra.

Om du har lyst å testa så ligg vel LEL-lower explosive limit på ca 2,5%, og UEL-upper explosive limit ved ca 12,5 for isopropanol

Lenke til kommentar
øøøy funker isopropanol til slikt. tøft håper du ikke kortslutter hele driten da. men om det funker skal jeg teste det en gang, ettersom at den 3M fluorinert veska har kilo pris omtrent på høyde med diamanter.  :ermm:  skulle gjerne hatt no slikt

Ædi-bædi! Jeg har over 20 liter Fluorinert og Novec stående, så! Ædi-bædi!

:D

Men ja, det er latterlig dyrt - siste prisen jeg fant for Fluorinert nå er rundt 5000 for literen. Novec vet jeg ironisk nok mindre om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...