Gå til innhold

Asus, Amd64, 3.3V alarm -> viser kun 1.4-1.7V

iC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Asus Probe og AMI BIOS gir alarm på spenningen til 3.3V. Den viser at spenningen ligger på 1.4-1.7V (!?!)

Har følgende maskin (nylig kjøpt inn i deler og montert - ingen overklokking eller modding eller forsøk på det har blitt utført):

o Amd64 3200+

o Asus SE Deluxe hovedkort

o 2 stk Corsair XMS3200 512MB PC3200, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

o 360 W power fra Chieftec

o ATi Radeon 9700 Pro

Maskinen fungerer forøvrig helt fint. Jeg har prøvd å flashe BIOS på nytt uten at det utgjorde noen forskjell. Status er altså at jeg har en maskin som fungerer helt fint men gir alarm fordi spenningen til 3.3V er for lav (under halvparten). Noen som har ideer om hva dette kan skyldes?

Jeg har for ordens skyld også prøvd å strippe maskinen slik at ingen PCI spor er i bruk, kun 1 disk (SATA) og 1 kabinettvifte uten at det hadde noen effekt på strømforbruket.

Takker og bukker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke problemet ligger i PSU'en der. Har samme PSU med vesentlig flere komponenter (se profil).

Jeg vil nok heller tro at problemet ligger i Asus Probe. Dette hovedkortet ditt er relativt nytt på makredet, og om Asus Probe finner riktige verdier til ditt chipset er vanskelig og si.

En måte å sjekke at alt er i orden, er å gå inn i bios og sjekke ut spenniger der. Er det i orden i bios, er det i orden i Windows.

Du kan alltids laste ned siste Asus-Probe her.

ftp://ftp.asus.com.tw/pub/asus/misc/utils

Her finner du det meste (årganger med Asus Probe)

Skrevet

En ting jeg ser i etterkant. Du sier at PC'en virker stabilt og greit. Tro meg, det hadde den ikke gjort hvis 3.3 V spenningen din hadde vært 1.4 V.

Det er mange bugs i Asus Probe. Min Kabinettvifte ligger og durer mellom 2000 rpm og 29345 rpm (ikke mye sannsynlig).

Skrevet

Problemet er at BIOS viser samme verdier.

(derfor jeg prøvde å flashe BIOS med siste (var samme) versjon) uten at det hadde noen effekt.

Det skal sies at jeg har hatt flere komponenter inni (4 disker, 1 PCI kort (tv) samt DVD spiller og 2 chassivifter). Jeg tok de derimot ut da jeg oppdaget problemet(?). Det hadde overhode ingen effekt før/etter.

Det hører med at jeg kjører vifte fra Thermaltake og ikke den som fulgte med (boxed). CPU, hovedkort og disker er forøvrig godt og kjølig.

Uansett så virker det som at hovedkortet rapporterer feil siden alt er stabilt.

Men det er jo mulig jeg burde sende det tilbake og få nytt (jeg er innenfor både reklamasjon og også angrefrist enda). Hvis noen har innvendinger mot kabinett og power evt. hovedkort så si fra (med begrunnelse) så har jeg mulighet til å bytte dette. Skal prøve en annen PSU. Om det ikke er den så har jeg hvertfall luket ut en mulighet til.

Takker for svar så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...