Gå til innhold

Hvordan redigerer man RAW filer?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte enkelt og greit på hvordan man redigerer RAW filer.

 

Har eos 10D fra Canon og med det kameraet kom det et program som heter FileViwerUtility, med det skal man kunne ordne hvitbalansen og eksponeringsgraden ETTER man har tatt bildet, men jeg finner ikke ut av det. Er det noen andre prog som man kan gjøre det, noen sier det stor hvordan eller noe slikt.

 

Håper jeg kan få hjelp til dette. Det hadde vært fint. Takk!

 

Kelly Who

 

**Emne tittel endret av moderator, bruk mer beskrivende emnefeltet neste gang**

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurte enkelt og greit på hvordan man redigerer RAW filer.

 

Har eos 10D fra Canon og med det kameraet kom det et program som heter FileViwerUtility, med det skal man kunne ordne hvitbalansen og eksponeringsgraden ETTER man har tatt bildet, men jeg finner ikke ut av det. Er det noen andre prog som man kan gjøre det, noen sier det stor hvordan eller noe slikt.

 

Håper jeg kan få hjelp til dette. Det hadde vært fint. Takk!

 

Kelly Who

 

**Emne tittel endret av moderator, bruk mer beskrivende emnefeltet neste gang**

Hei Kelly.

 

For det første, fint at du forsker på å fotografere med RAW-filer. De gir deg redigeringsmuligheter som går laaaangt utenpå andre filformater. Du har dessuten mulighet for å frem mange flere detaljer i bildene.

 

Når det gjelder etterbehandling av RAW-filer må dette gjøres med egnet programvare. RAW-filene er proprietære fra hver kameraprodusent. Som nevnt over kan du gjøre dette i Photoshop, men det programmet er jo også ganske dyrt. Jeg kjenner ikke Canon sin egen programvare men har blitt fortalt at den ikke er blant de beste.

 

Et mye brukt program for alle kameramodeller er Bibble. Du kan laste ned en testversjon fra http://www.bibblelabs.com/. Lykke til.

 

For dere som har Nikon kamera med mulighet for RAW-filer (DSLR og avanserte kompakt) vil jeg anbefale Nikon Capture 4.1. En meget god programvare med masse muligheter. Kan laste ned en testversjon fra www.nikon.no. Gå til sidene for support.

 

 

mvh

Roger

Lenke til kommentar
Noen som vet om et program som tar Nikon D70 sine RAW filer utenom programmet som kommer med? (det programmet konverterer bare lett til JPEG)

 

Nyeste Camera RAW plugin'en til Photoshop CS (versjon 2.2 tror jeg?) støtter Nikon D70 RAW-filer. Denne kan lastes ned fra Adobe sine websider, og forutsetter riktignok at du har Photoshop CS da...

Lenke til kommentar
Noen som vet om et program som tar Nikon D70 sine RAW filer utenom programmet som kommer med? (det programmet konverterer bare lett til JPEG)

 

Nyeste Camera RAW plugin'en til Photoshop CS (versjon 2.2 tror jeg?) støtter Nikon D70 RAW-filer. Denne kan lastes ned fra Adobe sine websider, og forutsetter riktignok at du har Photoshop CS da...

Hehe, nei. PS CS er litt dyrt.

 

Jeg har funnet at "Bibble" skjal kunne gjøre jobben - nå venter jeg bare på den nye versjonen slik at jeg kan bruke det (siden jeg bruker Linux vil jeg ikke kjøpe en versjon som kanskje ikke funker med windows "emulatoren" - også er det jo alltid bedre å vise folk at en faktisk bruker Linux slik at deres Linux-versjon faktisk vil være verdt å lage!) :)

Lenke til kommentar

Nikon Capture 4.1 er et svært godt program for å redigere og konvertere RAW filer fra Nikon, inklusive D70. Har selv denne kombinasjonene sammen med Photoshop Elements for den siste finjusteringen. Koster ca. 1150,- og er svært godt integrert med kameraet.

 

Det finnes andre alternativer som sikkert er bedre hvis du i tillegg skal dekke andre kameraer enn Nikon. Ellers vil jeg anbefale Capture.

Lenke til kommentar
Nikon Capture 4.1 er et svært godt program for å redigere og konvertere RAW filer fra Nikon, inklusive D70. Har selv denne kombinasjonene sammen med Photoshop Elements for den siste finjusteringen. Koster ca. 1150,- og er svært godt integrert med kameraet.

 

Det finnes andre alternativer som sikkert er bedre hvis du i tillegg skal dekke andre kameraer enn Nikon. Ellers vil jeg anbefale Capture.

Dette kan ikke brukes til Canon 10D!

 

Hva er det du ikke får til med den medfølgende programmvaren til 10D? Du åpner crw-filene i filviewer så er det forskjellige ting du kan forandre med å velge på rullegardinene!

 

Har selv 10D og synes den medfølgende programvaren er ok, men Photoshop er absolutt flere ganger bedre!

Lenke til kommentar
Noen som vet om et program som tar Nikon D70 sine RAW filer utenom programmet som kommer med? (det programmet konverterer bare lett til JPEG)

 

Ja:

 

http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/

 

Har ikke testet denne, men det er det kanskje noen som har?

Ah, stilig at du også så at jeg brukte Linux :)

 

Jo, denne så jo riktig bra ut - jeg fant ikke det programmet da jeg søkte på Google, fant imidlertid en god del andre. Så det er tydligvis flere valgmuligheter også for meg som kjører Linux - bra :D

 

- Men D70 er jo utsolgt _HELE_ tiden, og siden jeg også ikke vil kjøpe det den dyreste plassen så blir det venting. :) -- Får kjøpe det når jeg kommer hjem til England igjen siden det var billigere der. RAW vil bli en stilig ting å leke med ja ;]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...