Gå til innhold

Overklokke dette...


Anbefalte innlegg

Hardware:

 

Abit IC7-Max3

Intel P4 2.6ghz (512cache, pc800)

2x512mb set med twinmos dual ddr pc3200 ram (4 brikker totalt, 1gb ram)

ATI Saphire Radeon 9800XT 128mb

2x WD 10000RPM 36,7gb SATA disker i raid

Vapochill XE

MIST530ADP, 550W PSU

 

Jeg knoter stort med å få instillingene i bios til å stemme...

 

funnet ut at jeg må ha fixed på PCI/AGP hastighet, men hva med ram timing og lignende hva skal dette stå på?

 

jeg har prøv å sette cpu'en på 240x13 (står på 200x13 som standard) med en vcore på 1.7 og APG/PCI på fixed, og ddr på 3:2, dette vil boote, MEN det er ikke stabilt i det hele tatt... maskinen skrur seg bare av når jeg beggynner å kjøre tunge programmer...

 

Jeg har hørt noen rykter om at dual ram ikke funker særlig bra til overklokking, vil dette si at det ikke går å overklokke noe som helst når du har dual, eller bare at du ikke kan overklokke rammen noe?

 

All hjlep og tips er velkommen :)

Endret av ThE_GuN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kanskje bør poste dette innlegget i kategorien "Prosessor og overklokking" eller kanskje "Hovedkort / RAM (Overklokking)" for flere svar. Men jeg skal uansett prøve å gi deg et par tips.

 

For å lære mer om minnetimings kan du lese her:

http://www.hardware.no/guider/ram/index6.html

 

Det som er greia med minnetimings er at jo strammere(lavere) verdier jo kjappere er selve minneoperasjonene i brikkene(de henter frem lagrede data raskere) , men de klarer da ikke så høy FSB. Altså jobber disse to innstillingene mot hverandre. Vi ønsker da å finne en FSB og et sett med minnetimings som gir høyest mulig datahastighet (the sweet spot). Dette finner du ut ved å teste ulike verdier og se hvilke som gir høyest datahastighet ved å bruke benchmarksprogrammer.

 

Du kan også kjøre minne asynkront med FSB. Dette lønner seg generelt ikke på AMD systemer, men på Pentium systemer gjør det som regel maskninen raskere. Her må du som vanlig prøve og teste.

 

Generelt er det sånn at Pentium systemer ikke er så følsomme for minnetimings som AMD. Altså bør du da ha RAM som klarer høy FSB, f.eks pc3500-pc4000. Minnespenning(heter ofte DDR SDRAM Voltage i BIOS) er en annen ting. Jo høyere spenning jo høyere FSB klarer den som regel, inntill den brenner opp. Hvor høy spenning dine brikker klarer må du lete litt etter selv.

 

 

Når det gjelder dualchannel versus singelchannel modus så har jeg inntrykket av at i dualchannel så klarer den ikke så høy FSB som i singelchannel. Men i dualchannel modus så skal den teoretisk sett overføre dobbelt så mye data pr tid så nok engang er det to innstillinger som jobber mot hverandre. Altså må du igjen prøve hva som funker best for ditt system(benchmarks!). Det som avgjør hvilken modus du bruker er hvilke minneslotter du putter dem i(det skal stå forklart i bruksanvisningen til HK), ikke hva slags brikker du har (så lenge alle er av samme type).

 

Håper dette hjelper deg litt på vei.

 

PS: Det viktigste er å bruke benchmarkprogrammer for å teste hvilke innstillinger som gir raskest maskin og å bruke flere ulike programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...