Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan ser man de andre maskinene i nettverket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Såfremt maskinene har ip-adresse i samme segment (range) og står i samme arbeidsgruppe burde det bare å være å skrive \\maskinnavn i adressefeltet på Explorer/Internet Explorer.

 

Det er ikke ett krav at maskinene står i samme arbeidsgruppe, men det minsker tiden Windows bruker å på finne maskinene.

 

I tillegg bør du jo dele ut noe.. Høyreklikk på mappen du vil dele og velg "Deling" (er ikke helt sikker på Norsk ordlyd da jeg kun har Engelsk versjon av Windows hjemme).

 

:)

 

 

edit: La til info om deling.

Endret av DeadLock
Lenke til kommentar

Hei Jeg har akkurat samme problemet. 2 pc'er, begge med WinXP mot en ruter, ADSL forbindelse. Har akkurat anskaffet printer, og vil gjerne at begge maskinene skal benytte den. Men hvordan får jeg kontakt mellom maskinene? Printeren er satt til deling.

 

Bruker Obtain IP Adress Automatically og Obtain DNS Automatically

I Ipconfig står det at IP adressen er 10.0.0.2 på min maskin.

 

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar

Ta av firewall på begge.. så deretter prøv å ping den ene maskinen. Det du gjør for å få ipen til maskinen du sitter på er gå på start -> kjør -> cmd . Så skriver du ipconfig. deretter når du har ipen til begge maskinen prøver du å pinge den ene maskinen fra den andre ved å skrive eks: ping 10.0.0.2 . Det er også greit å ha maskinene i samme arbeidsgruppe på nettverket.

 

Jeg har selv to maskiner koblet i netverk via ruter og koblet til ADSL :)

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...