Gå til innhold

Opprette RAID


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har kjøpt 2xHD for å kjøre RAID på min KG7, har en HD fra før. Kan jeg la den gamle stå i maskinen og kjøre OS på denne HD, og bruke HS'er i RAID å lagre stæsj på, eller er det fordel å kjøre OS på RAID-diskene?

Bare lurer.....

 

mvh

-lurer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Ja, du kan fint kjøra OS på den gamle disken din og lagre "stæsjet" på RAID-arrayet :smile:

 

Fordelen med å kjøra OS på RAID-arrayet (MERK: om du kjører RAID0(striping)) er at boot-up tida vil gå ned noko.. (ikkje nødvendigvis så mykje, men litt/noko/nok til at du vil merke det..)

 

Det eg synest du bør gjera er jalfall å halda den gamle disken din vekke frå RAID-kontrolleren. Hekt den på dei vanlige IDE-kontrollerene (om du har plass) så slepp du problem med den..

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kjør OS på den ene disken, og bruk de to andre i et RAID 1 oppsett.

 

Da får du sikker lagring hvis en av diskene skulle tryne.

OS'et ghoster du inn på RAID - arrayet for reinstallering ved evt kræsj. Brenn gjerne en versjon ut på CD også, selv om det tar en 7 - 10 stk.

 

Sjekk RAID guder på nettet Anandtech f eks...

 

Ghost er enkelt og genialt.

Lenke til kommentar

Heisann..

 

Hvis du ikke har server med sensitiv data bruk RAID 0 som er Striping til at oke yttelsen opp til 25% på 7200RPM IDE HDer.

 

Ingen tvil at det er fordel at ha OS og alt på RAID fordi Windows blir rasker dersome Pagefile går på RAID.

Du kan sette op RAID 0 og etter det "Hardware copiere" med PQmagic din OS partition til RAIDen.

 

Det er endløse muligheter hvis man har kunskap og dette kan alt gjøres uten at tape noen data.

 

Hilsen,

Simon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...