Gå til innhold

Harddisk kræsj !


Anbefalte innlegg

Restartet Windows i går, og maskinen brukte usedvanlig lang tid på å slå seg av. Plutselig hørtes en serie klikkelyder. Det samme gjentok seg når maskinen igjen slo seg på, og BIOS finner kun en av de to harddiskene mine. Skrudde opp PCen og lokaliserte klikkelyden til disken som BIOS ikke finner.

 

Dataene på disken er ikke viktige nok til at jeg betaler i dyre dommer for en reparasjon med usikkert utfall, men viktige nok til at jeg gidder å streve litt hvis jeg kan fikse dette selv.

 

Noen som har noen forslag? Regner det egentlig som ganske umulig, men håper noen med tilsvarende problem har gjort et eller annet lurt en gang.

 

Disken er en 13GB Quantum Fireball CX, og det kommer alltid 4 klikkelyder i slengen.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Dette samme skjedde med meg igår. Pc brukte unormalt tid å starte opp, men neste gang eg restartet hørte eg lyder ifra harddisken min, så fant pc ikke den harddisken.

Det var en Seagate 80 gb, garantien har gått ut for to år siden.

 

Eg har ikke peiling ka eg skal gjør også, håper noen har noen tips for å vekke harddisken i noen timer til.

Lenke til kommentar

Mye rart man kan gjøre før man evt sender den til Ibas :p

 

- har du prøvd å snudd disken "på hodet" og startet opp maskinen?

 

- dunke (forsiktig) på "oversida" med en håndtaket av en skrutrekker eller annen stump gjenstand?

 

 

Hvis du da evt for liv i disken din, er det å få klona disken så fort som mulig!

 

Det å snu disken på hodet har fungert mange ganger for min del i allefall... ikke sikkert det hjelper noe her.

Endret av Godlike
Lenke til kommentar

akkurat det samme har skjedd med meg! hadde kjempeproblemer med det"bare for å betrygge deg" :p det jeg ville prøvd hvis jeg var deg var 1- å starte windows fra instalasjons CD'en eller 2 laste ned Knoppix-linux på CD. starte linux fra CD og berge ut det du trenger av info med minnepenn/andre evt lagrings enheter og deretter formatere hele disken.

 

vet disse kan være en smule demoraliserende men de kan kanskje funke som siste utveier...Den siste funket for meg, men klarte ikke å formatere med en Windows ME CD og ingen andre formater enn NTFS hurtigformatering med XP CD. Hvis andre har enklere enn denne "clean sweap" løsningen kan det nok være en ide å prøve dem.. ;) men i allefall funket dette for meg når jeg skulle få ut det jeg trengte og få PC'en opp og igang igjen...

 

-Lykke til :thumbup:

 

PS: Bare spør hvis du lurer på noe, så håper jeg at jeg kan svare.. :ermm: !

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...