Gå til innhold

black hawk down


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-04-11 22:46, HAL9000 skrev:

Quote:


On 2002-04-11 09:59, DrDoogie skrev:

Mm.


Et lite tips: "historiske fakta" er et oxymoron.


Slaa opp i fremmedordboka di, saa laerer du et nytt ord. :wink:


 

Og hva er så poenget? Jeg antar poenget kanskje er et behov for å demonstrere at du kan _ett_ fremmedord. Imponerende.

 

AAh, jeg kan mer en _ett_ fremmedord. Har du lyst til aa hoere det andre fremmedordet jeg kan? :roll:

 

Men serioest, et oxymoron er to ord satt i sammen som hver for seg har motsatt betydning av det andre.

 

Eksempler er: "Military Intelligence", "Friendly Fire", "Recoilless Rifles".

 

Naar det gjelder "Historie" er dette noe som skrives av vinnerne i en konflikt, eller dem som har kontrollen over media. Ofte leser vi i vestlige media at "the evil evildoers of evil" lyver, mens amerika er aapne, demokratiske, og snille. :roll:

 

"Fakta" derimot, er noe som kan bevises. All den tid beslutninger blir tatt paa et militaert, strategisk og politisk plan i en konflikt, sier det seg selv at folk ikke har mulighet til aa faa tak i bakgrunnsinformasjon nok til aa bevise noe som helst.

 

Ergo er "Historiske Fakta" et selvmotsigende begrep.

 

 

Men her skal du faa noe annet aa tygge paa, et kjekt lite sitat fra Vietnam-krigen.

"We had to destroy the village in order to save it."

 

Go figure.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Ah, jeg kan mer en _ett_ fremmedord. Har du lyst til aa hoere det andre fremmedordet jeg kan?
:roll:

Men serioest, et oxymoron er to ord satt i sammen som hver for seg har motsatt betydning av det andre.


Eksempler er: "Military Intelligence", "Friendly Fire", "Recoilless Rifles".


Naar det gjelder "Historie" er dette noe som skrives av vinnerne i en konflikt, eller dem som har kontrollen over media. Ofte leser vi i vestlige media at "the evil evildoers of evil" lyver, mens amerika er aapne, demokratiske, og snille.
:roll:

"Fakta" derimot, er noe som kan bevises. All den tid beslutninger blir tatt paa et militaert, strategisk og politisk plan i en konflikt, sier det seg selv at folk ikke har mulighet til aa faa tak i bakgrunnsinformasjon nok til aa bevise noe som helst.


Ergo er "Historiske Fakta" et selvmotsigende begrep.



Men her skal du faa noe annet aa tygge paa, et kjekt lite sitat fra Vietnam-krigen.

"We had to destroy the village in order to save it."


Go figure.


 

Jeg må bare korrigere deg: Oxymoron betyr ikke nødvendigvis "selvimotsigende", som oftest er det mere korrekt å si "tilsynelatende selvimotsigende". Uttrykket "historiske fakta" er heller ingen selvimotsigelse. Det er f.eks. et historisk fakta at jøder ble gasset i konsentrasjonsleire. Dette kan ikke bestrides på en fornuftig måte (selv om nynazister liker å gjøre det). Så jeg er ikke så veldig imponert nei.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 09:48, HAL9000 skrev:

Jeg må bare korrigere deg: Oxymoron betyr ikke nødvendigvis "selvimotsigende", som oftest er det mere korrekt å si "tilsynelatende selvimotsigende". Uttrykket "historiske fakta" er heller ingen selvimotsigelse. Det er f.eks. et historisk fakta at jøder ble gasset i konsentrasjonsleire. Dette kan ikke bestrides på en fornuftig måte (selv om nynazister liker å gjøre det). Så jeg er ikke så veldig imponert nei.


 

Ja, du har rett, og jeg tar feil.

 

Med mindre du vil vaere uenig i det ogsaa da. :wink:

Lenke til kommentar

Til alle McDonaliserte USA-klakører som tror USA er så forbannet dyktig, og at de aldri bommer i nevneverdig grad.

 

Vel, USA har nettopp "presisjonsbombet" sine allierte i Afghanistan. Heia heia heia!

 

Det er et terroranslag mot Canada. Jeg stemmer for krig, i god USA-ånd.

 

Men det var kanskje bare en liten feil som alle kunne ha gjort?

 

*grin*

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...