Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er Microsoft Exchange Server?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvilken konto-informasjon tenker du på nå?

 

AD inneholder informasjon om hvelken e-post adresse en bruker har, enkelte innstillinger o.l.

 

Exchange inneholder selv mail-boksen og innstillinger for sending/mottak av mail, hvordan klienter skal kunne hente mail fra exchange etc.

 

Er ikke helt sikker på hva du spør etter.....

Lenke til kommentar

jo, var noe sånt :) ganske greit, da kan en jo enkelt sette opp epost til alle brukere. regner med man kan brukes f.eks. %username%@domene.com slik som i profilområder?

 

forresten, litt offtopic, men ser det er noen flinke AD-folk her: finnes det noen fornuftig måte å sette opp skrivere via active directory? synes ikke løsningen som microsoft foreslår med å legge til skrivere manuelt for ALLE brukerne er holdbar, og det blir litt knotete med vbscripts.. burde vært en måte å legge til skrivere for OUer eller grupper.

Lenke til kommentar

Flink og flink... jeg har sertifiseringer og har jobbet med drift av nettverk i 5 år nå + undervisning i noen MCP-sertifiseringer.

 

I det største nettverket som jeg selv har erfaring med (noen tusen brukere)så legger brukerene til skriver selv på sine maskiner. Alle skriverne er delt og publisert i AD med god beskrivelse på hvor de står og skrivene er også godt merket med hvilke navn de har i AD. Brukerene MÅ ha opplæring uansett, så det er bare å legge til hvordan de skal installere skriverne selv.

Om dette er en fornuftig løsning avhenger jo av bl.a. av størrelsen på nettverket, men husk på at det koster veldig mye å ha alt i et nettverk fullt automatisert slik at brukerene skal gøre minst mulig.Dessuten så har alle brukerene vanlivis forskjellige behov og da er det som oftest en bedre løsning å la de styre enkelte ting selv. Bare vær sikekr på at de vet hvor de skal hendvende seg ved spørsmål/problemer.

 

Jeg mener (uten å være 100% sikker) at du kan bruke "net use" kommandoen på skrivere på nesten samme måte som å koble opp shares. Ulempen er da at brukerne kan ikke velge selv hvilke skrivere som skal brukes, med mindre du installerer alle skriverne på nettverket (som fort kan bli for mange).

Endret av ob1
Lenke til kommentar
Du kan rulle ut office med pre-definerte innstillinger. Bruk ORK (Office Resource Kit) til dette. Ligger enten på cd-platen til office eller last den ned ifra office.microsoft.com

En liten korrigering til meg selv: I "Office Resource Kit tools" som kan lastes ned fra microsoft.com, ligger det policy-filer (.adm-filer) som kan importeres i Group policy i AD.

Endret av ob1
Lenke til kommentar

Uff. Jeg har for tiden .pst filen til outlook plassert på serveren, og det fungerer definitivt ikke bra, så nå haster det egentlig litt med å få satt opp dette exchange greiene.

 

Jeg vil altså at exchange serveren, henter e-post fra pop3 servere, samt er server for et eget domene jeg har, og lagrer all e-posten, slik at klientene ser all e-posten direkte fra serveren.

 

Er dette utrolig mye stress? Det høres jo ut som en enkel oppgave for exchange - men jeg klarer ikke helt å finne ut hvordan det gjøres... :(

Og som sagt, alle guider og slikt jeg finner, beskriver ingen enkle oppsett - bare avansert bedriftsoppsett.

Lenke til kommentar

Plasser pst-filen på lokal disk da vel!

 

Det er bare å sikkerhetskopiere den til serveren for safe-keeping. Microsoft har til og med et lite backup-program for å hjelpe med dette. http://www.microsoft.com/downloads/details...&DisplayLang=en

 

 

Ang exchange så er det enkelt: Få de som hoster domenet ditt til å sette mx-recorden i DNS til å peke på din Exchange server. Med andre ord så vil fast IP være til stor hjelp. ;)

Lenke til kommentar

Stort sett ferdig konfigurert out-of-the-box. Hvis mx racorden i domenet blir automatisk sendt til den IP'en så skal mail komme inn mer eller mindre automatisk. Du kanskje sette opp en SMTP-connector, men jeg er ikek helt sikker.

 

Saken er den at jeg har satt opp ganske få exchange-servere som ikke var på lukkede nett, men på de får som skulle brukes "skarpt", så gikk mail automatisk inn og ut takket være DNS og mx-recorder.

 

Det kan hende du forandre litt på POP3 og SMTP hvis ISP'en din har spesielle innnstillinger på disse. Bortsett fra det så er det bare skreddersying av sikkerhet, plassering av filer, backup osv.

Lenke til kommentar
Stort sett ferdig konfigurert out-of-the-box. Hvis mx racorden i domenet blir automatisk sendt til den IP'en så skal mail komme inn mer eller mindre automatisk. Du kanskje sette opp en SMTP-connector, men jeg er ikek helt sikker.

 

Saken er den at jeg har satt opp ganske få exchange-servere som ikke var på lukkede nett, men på de får som skulle brukes "skarpt", så gikk mail automatisk inn og ut takket være DNS og mx-recorder.

 

Det kan hende du forandre litt på POP3 og SMTP hvis ISP'en din har spesielle innnstillinger på disse. Bortsett fra det så er det bare skreddersying av sikkerhet, plassering av filer, backup osv.

Tror man må sette opp en SMTP connector hvor man skriver inn stjerne (*) (som betyr at alt skal sendes igjennom denne)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...