Gå til innhold

AC97 Lydkort, og Creative 5.1 Speakers


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et IC7-MAX 3 hovedkort, og siden mitt eldre SB live platinum ble ødelagt så benytter jeg nå det integrerte lydkortet.

 

Jeg sånn 5.1 surround greier fra Creative, (DTT2200) Jeg har forøvrig aldri fått center-speakern til å funke, det er en annen sak.

 

Men problemet mitt: Jeg har nå koblet den grønne mini-rack kontakten inn i den grønne kontakten i pcen, svart i svart osv. Etter det så gikk jeg inn på "sound effect manager" klikker på speaker config der velger jeg 6 ch. support for 5.1 surround.

 

Så prøver jeg for eksempel å spille av en lydfil, det er bare lyd på front høytalerne, prøver "speaker test" og der hører jeg ikke lyd på bakre høytaler.

 

Noen som har samma problem, på det forrige hovedkortet mitt fikk jeg heller aldri surround til å funke med det crappy AC97 lydkortet

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abit sine onboard ac97 lydkort or det mest crappy du kan få tak i. Er samma problem med is7, ic7. ic7-G,og ic7-max3. Hvis du prøver mic på dette kortet vil du heller ikke få det til å funke. Det er over 40 sider med klager på dette hos abit sitt forum. Er pcb layouten som er fucka, så det er ingen løsning. Har selv ic7. kjøp deg et pci lydkort ved sidenav, du vil aldri få det integrerte til å funke bra.

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

du jeg har sitti å spillt DC, og lyden blir fakka fordi jge egentlig skulle hatt lyd bak. men det får jeg ikke..

 

Dessuten så sa jeg "speaker test" og der hører jeg ikke lyd på bakre høytalere.

 

EDIT: Måtte bare komme ut med noe jeg tenkte på i stad:

 

ER det ikke litt sykt at abit faktisk gir full blaffen i det lydkort problemet? Altså de har jo ikke giddi å fikset det på 2 år, det forrige hk'et mitt var et BE7- og det var faktisk værre. Det hadde sånn Spdif out, center/rear out osv. Men driverne mente at dersom jeg skulle kjøre 5.1 så måtte jeg bruke line in og slikt til rear out osv reinspikka søppel..

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke satser på en annen produsent for eksempel la creative komme til med noen onkli lydkort..

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
du jeg har sitti å spillt DC, og lyden blir fakka fordi jge egentlig skulle hatt lyd bak. men det får jeg ikke..

 

Dessuten så sa jeg "speaker test" og der hører jeg ikke lyd på bakre høytalere.

 

EDIT: Måtte bare komme ut med noe jeg tenkte på i stad:

 

ER det ikke litt sykt at abit faktisk gir full blaffen i det lydkort problemet? Altså de har jo ikke giddi å fikset det på 2 år, det forrige hk'et mitt var et BE7- og det var faktisk værre. Det hadde sånn Spdif out, center/rear out osv. Men driverne mente at dersom jeg skulle kjøre 5.1 så måtte jeg bruke line in og slikt til rear out osv reinspikka søppel..

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke satser på en annen produsent for eksempel la creative komme til med noen onkli lydkort..

Tror ikke det er bra for Abit sitt rykte nei!

Det er helt sprøtt at feilen ikke ble oppdaget før kortet nådde produksjon/butikkhyllene.

Eneste måte å få Abit til å gjøre noe med dette er at absolutt alle som har kortet sender det inn på garantien og forlanger et kort som fungerer. Er det samme feil med neste kort så sender man det inn igjen osv.

Da blir det ganske kostbart for Abit og da må de reagere, enten ved å gi kompensasjon el. ved at de gir brukerene et lydkort som er en god del bedre enn det integrerte (for min del så hadde jeg stått på kravene mine og forlangt et kort som fungerer 100% eller penga tilbake).

Denne tabben er av gigantisk omfang og kan sammenlignes med IBM "Deathstar" syndrommet med påfølgende søksmål i milliardklassen.

Jeg kjenner mange som bruker både IS7 og IC7 serien og det skal bli interessant å høre om de har den samme feilen (de bruker eget lydkort, SBlive og Audigy).

 

 

BTW: Sorry pc^2004, jeg leste kansje litt for fort gjennom posten din så se bort fra mitt første svar.

Lenke til kommentar

Joa, er enig i det du sier der egentlig. Vet ikke om abit har kundeservice i norge, men jeg kan jo sjekke opp dette i manualen, og evt. www.abit.com.tw.

 

Men at de kan gi meg et lydkort som faktisk fungerer, det hadde vært fint. DEt står jo i produkt besrkrivelsen at det er et 5.1 lydkort. Og det har det gjort i 2 år. Men det har aldri fungert.

Lenke til kommentar

Jeg er helt ny her og har ikke den helt store greie på ting. Men en ting er sikkert og det er at jeg sliter også med Creative 5.1. speakers og medfølgende programvare.

 

En ting jeg oppdaget etter å ha feilet og prøvet i over 1 år. Oppdager jeg at det er to "orange" utganger bak på lydkortet, når jeg da flyttet den orange pluggen fra subwofer over til den andre utgangen på lydkortet virket alle høytalerne.

 

Litt bakgrunn. Jeg har hatt hjemmepc i snart 3 år og ikke fått dette til å fungere. Jeg prøver å kjøre Playcenter2.0 som fulgte med Creative 5.1. pakken før fikk jeg ihvertfall spilt CD nå kommer det en feilmelding med engang og programmet må avsluttes. (jeg er langt i fra fornøyd med servicen vi har fått på hjemmepc ordningen - de har ikke klart å hjelpe oss)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...