Gå til innhold

Trenger meninger om selvbygg prosjekt


xvis

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt på meg å skaffe pc til noen i slekta som ikke har store behov til grafikk (spill). De har derimot en bra samling med digitale bilder, men ikke noe ekstremt. Det blir ikke snakk om noe utstrakt bildebehandling, for det meste er det snakk om grovredigering og lagring i Fotostation. Ellers snakker vi om et normalt bruk med surfing på nettet og tekstbehandling etc.

 

Jeg har ikke bygd noe de siste par åra, så jeg ønsker litt drahjelp til det jeg har kommet frem til. Slekta har sett på en El-Kjøp pc (Celeron 2.8GHz) til kr4000, sikkert et bra tilbud, men jeg syntes det var litt lite disk (40GB) og RAM (256MB). De har det de trenger av programvare selv, så en evt. bundle fra El-Kjøp har ikke noe spesiell interesse.

 

Har sett litt på Komplett i dag, og har et forslag jeg har tenkt å presentere:

 

CPU: AMD Athlon XP 2800+ (Barton) : 975

HK: MSI K7N2GM-IL nForce2 : 795

HD: Seagate Barracuda 120GB : 750

KAB: Suntek Miditower 300W : 591

RAM: Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns : 975 (ukens tilbud)

CPU Vifte: Thermaltake Venus Silent Boost K7 : 250

 

Sum: kr 4336

 

Skjerm, cd-brenner, mus og tastatur etc. fra eksisterende pc er forh.vis nytt, og beholdes.

 

Her er tanken å få mest mulig funksjonalitet ut av hovedkortet som har bla. har lyd, vga, lan, FireWire og USB2.0. Her er vi ute etter et enkelt og stabilt opplegg. Ikke noe klokking eller tukling av noe slag.

 

Hva tror ekspertisen om et slikt valg?

 

Hovedkortet fra MSI har formfaktoren m-ATX. Vil det skape problemer for et ATX-kabinett som det Suntek (miditower) er? Fant ikke noe m-ATX kabinett som var rimelig, og som jeg likte. Har dere evt. et forslag til et bra m-ATX kabinett?

 

...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den maskina kommer til å være mer en bra nok til den bruken du skisserer. Og 256 MB RAM er for lite på en ny maskin, noe som ville være en stor flaskehals på en PC med windows XP. Du går for en brikke a 512MB RAM. Med dette får du ikke utnyttet de doble minnekanalen på nforce2. Ville heller ha gått for 2x256 MB RAM.

Endret av Dj Laffen
Lenke til kommentar
Hold deg til en 512MB DIMM. Du vil ikke få utnyttet nForce2 sin mulighet for Dual Channel uansett. Dette er fordi AMD Athlon XP kun har en minnekanal. Går du for 2x256MB vil dette kun medføre høyere belastning på chipset/hovedkort.

Det du skriver her er vel helt feil. En vil få en liten ytelses økning vha dual channel minne.

Lenke til kommentar

Et litt annet oppsett fra komplett.no som jeg tror de vil være mer fornøyd med.

Onboard gfx har ikke bra bildekvalitet og xp2800 er unødvendig mye...

 

CPU: AMD Athlon XP2500+ 695,-

Hovedkort: Asus A7N8X-X 649.-

Harddisk: WD Caviar 120GB 823,-

Minne: TwinMos pc3200 2*256 cl2.5 995,-

Cpu-vifte: EKL Blade XP 195,-

Kabinett: Chieftec BX 795,-

Skjermkort: Ati Radeon 9200 590,-

 

Totalt: Ca. 4800,- (Litt under)

 

Satt nettopp opp en liknende pc og det fungerer utmerket :)

Om det er litt dyrt kan man kjøpe billigere CPU eller mindre harddisk...

Lenke til kommentar
Hold deg til en 512MB DIMM. Du vil ikke få utnyttet nForce2 sin mulighet for Dual Channel uansett. Dette er fordi AMD Athlon XP kun har en minnekanal. Går du for 2x256MB vil dette kun medføre høyere belastning på chipset/hovedkort.

Det du skriver her er vel helt feil. En vil få en liten ytelses økning vha dual channel minne.

Nei, dette er ikke feil. I ett Intel basert system f.eks I865/I875, vil du få en liten ytelses økning av Dual Channel. Dette er fordi Pentium 4 har to Minnekanaler og har da altså mulighet for å ta imot den økte datatrafikken mellom CPU og RAM dual channel medfører. Athlon XP har ikke disse to minnekanalene, og har derfor ikke kapasitet til å ta i mot den ekstra datatrafikken. Se for deg en 2-felts motor vei som går sammen til ett felt. Der blir det kork :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...