Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble seg til pc(remote) via internett?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

### Topic redigert av moderator ###

Hei! Jeg har planer om og koble meg til en pc som ikker er i huset her. Vi har sammen bredbåndsleverandør.

Jeg har prøvd meg fram men får det ikke til:(

Er det noen som kan hjelpe meg?? Har ip adressen til pcen jeg skal logge meg på, men er det noen enkel framgangsmåte jeg kan gjøre dette på?

Har prøvd og koble meg til via "eksternt skrivebord".

Det er ikke et trådløst nett.

Noen der ute som kan hjelpe?

:wallbash:

Endret av B|Real
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579
Skrevet

Heisann, og velkommen til forumet.

Bumping av tråd, altså at du etterlyser svar på din egen post, etter bare en halvtime, er ikke spesielt populært her på forumet. Jeg ser at du har få postinger, så jeg tenkte jeg skulle nevne det, så ikke du får "pepper" av de som styrer her.

Til problemet ditt;

1. Kjører du windows, evt. hvilken versjon, på begge pc`er?

2. Har den maskinen du skal koble deg til fast ip-adresse?

3. har du konto/admin tilgang på den pc`en du vil koble deg til?

Skrevet (endret)

Hei!

Det er ikke meningen og mase;) Jeg skal huske på det!

Jeg kjører winXp Pro på den ene og winxp home, på den jeg skal koble meg til er det xp home. Det har ikke fast ip adr, men det er vel ikke noe problem og fikse?

Har adm rettigheter på begge pcene.

Takker for svaret :)

Endret av Kaytona
Skrevet

Se om noen av maskinene har brannmur. gå på egenskaper på netverkskortet som tpen står i og se på avansert om brannmuren er på :)

Skrevet

xp home har ikke muligheten for å la deg koble til med remote desktop.

Alternativet i xp home blir fjernhjelp. du får se skrivebordet via noe som ligner messenger.

Skrevet (endret)

Brannmurene er av på begge pcene.

Hvis jeg kjører xp-pro på begge pcene er det en enkel måte og gjøre det på da?

start - tilbehør - kommunikasjon - tilkobling til eksternt skrivebord-

I boksen som kommer opp (der jeg skal koble meg til en pc) skriver jeg inn ip adr til maskinen jeg skal koble til??

Må vel ha fast ip adr på pcen jeg skal koble meg til?!

Må jeg har radmin på begge pcene?

Endret av Kaytona
Skrevet

Jepp, den ene starter du som en server mens du bruker radmin viewer eller noe til å styre den, radmin kan kjøres bare som en prosess, trenger ikke vises i annet enn prosesser.

Skrevet

Er noen av maskinene bak en router?

Prøv å ping maskinen du skal fjernstyre. Svarer den ikke på ping så må du finne ut hvorfor ikke, før du går videre.

Må vel ha fast ip adr på pcen jeg skal koble meg til?!

Nei det er ikke nødvendig men det kan være en fordel.

Problemet med dynamisk IP kan også enkelt og gratis løses med Dynamisk DNS.

start - tilbehør - kommunikasjon - tilkobling til eksternt skrivebord

I boksen som kommer opp (der jeg skal koble meg til en pc) skriver jeg inn ip adr til maskinen jeg skal koble til??

Korrekt, men det forutsetter at maskinen du skal fjernstyre har Windows XP Pro (som nevnt tidligere i tråden) og at "Eksternt Skrivebord" er aktivert. Dette finner du i Kontrollpanel - System - Ekstern

Skrevet
Installer RealVNC på begge PC-er. Det er minst like bra som eksternt skrivebord.

Min erfaring er at RDP/Eksternt skrivebord er endel kjappere enn VNC, og jeg bruker VNC ganske ofte. Der jeg har mulighet til det bruker jeg heller RDP enn VNC.

Gjorde en sammenligning her nå ved å kjøre både VNC og Remote Desktop mot samme (lokale) maskin samtidig. Det jeg fant ut er at VNC er noe tregere med å oppdatere skjermbildet. Kanskje det er enda større forskjell over trege linjer?

En annen fordel med RDP er at du får samme skjermoppløsning på maskinen du kobler deg opp mot som du har lokalt. Altså du slipper å scrolle opp/ned/høyre/venstre som du må gjøre i VNC for å finne knappene.

Andre kanskje mindre nødvendige funksjoner:

-Lyd fra maskinen du kobler deg opp mot

-Skrive ut på lokal skriver (på klient) fra maskin du fjernkontrollerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...