Gå til innhold

Minolta A2


Anbefalte innlegg

Hei!

Har lagt inn noen bilder tatt med Minolta A2. Bildet av katten i treet ble tatt med Flex Fokus Point, her fokuserte kameraet på trestammen, dette medfører som dere ser at katten er svakt ute av fokus. Nå har jeg koplet ut Flex Fokus Point og satt senter fokus, kameraet fokuserer da i et x helt i sentrum av søkeren, når jeg så holder avtrykket halvt ned komponerer jeg så bildet. Bildene er forøverig ”cropet” - beskjært i PS CS.

Iso ”testen” tok jeg mot en snehvit bakgrunn og brukte her punktmåling. Det var lettskyet og veldig hardt lys. I bildet nr 7 ”Matrix” - brukte jeg matrix målingen og i dette lyset ville de fleste lysmålersystemer blitt lurt trill rundt. Med min Contax måtte jeg øke eksponeringen med 2 trinn for å få det samme resultatet. Bilde nr 7 er forøvrig tatt på frihånd med AS innkoblet, helt utrolig!!!! Se forøverig exif info.

 

http://www.pbase.com/hartvik123

 

MVH

s-ki

Arvid Kirknes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra Arvid!

ISO-støyens verste fiende er undereksponering. Du har vist at selv på ISO800 kan man ta bilder uten alt for sjenerende støy.

 

Mitt kamera er sendt idag og jeg har det like før helga neste uke.

Min erfaring med A1 var så bra at jeg bestilte en A2!

Fortsett å legge ut bilder... jeg kommer etter...

 

Noen bilder tatt med A1.

Lenke til kommentar

Hei!

Kameraet er fabrikkinnstilt på "Flex Fokus Point", med denne på - fokuserer kameraet helt tilfeldig på det objektet som er nærmest, eller har størst kontrast.

Selv fokuserer jeg ALLTID på øynene, ikke nesetippen som "Flex Focus Point" kan gjøre!

Etter at jeg slo av denne funksjonen og fikk senterfokus ble bildene skarpere. På 200mm og største blender skal det ikke mange cm. til før bildet, eller det du ønsker skarpt, blir uskarpt. Kameraet er helt ok, KA og "blødningen" som Sony 828 plages med, er helt fraværende, dvs, du kan se KA på store forstørrelser men så lenge det ikke vises på A4 eller A3 utskrifter så har det jo ingen betydning.

Jeg har nå scannet en del dias (Kodakcrome 64) fra 20 år tilbake, og personlig syns jeg disse bildene er bedre. Selv med en rimelig scanner som Scan Dual III - får du, etter mitt syn, et bedre resultat med et filmbasert kamera enda! Hva mener dere?

Men så var det med å bare "plugge" seg på da, og få resultatet med en gang, i stedet for å vente en uke på bildene.....

Når det gjelder skarphet og støy så er jeg ikke så opphengt i akkurat det.

Selvfølgelig skal det du fokuserer på være skarpt, forstå meg rett nå, men ikke til de grader som du f.eks. kan ordne med USM i PS eller lignende programvarer. Jeg syns ikke det er pent overhodet når du på et hodeportrett ser "barten" til dama eller den gule "guffen" i en kvise til en tenåring! I gamle dager så hadde fotografene et "softfokus filter når de tok bilder av eldre mennesker, som "dempet " rynkene.

Når det gjelder støy eller korn som vi sa i gamle dager, så syns jeg fortsatt dette problemet er sterkt overdrevent. Det som uroer meg er at de proffe anmelderne fører an, de har skapt et "støyhysteri" etter min mening. I dag ser en ikke lenger etter hva et kamera kan klare, men hvor langt du kan presse det før du får støy eller KA!!!

Jeg er bare lykkelig for at f.eks Dorothea Lange, Ansel Adams, Julia Cameron, Helen Levitt Eller W,E. Smith, bare for å nevne noen, ikke brydde seg døyten om bildene hadde korn som snøballer, de tok bilder de, og gud bevare meg for noen bilder de tok!!! Er det enda noen som ikke har sett ”The Walk to paradise garden” så ligger det her! Når jeg skal slappe av og kose meg går jeg alltid til denne siden - og lærer noe hver eneste gang!

http://www.masters-of-photography.com/S/smith/smith.html

Etter krigen syklet Smith rundt med et Brownie ”bokskamera”, datidens Kodak Instamatic, på spørsmål hvorfor han, den verdensberømte krigsfotografen han var, brukte et så billig kamera, svarte han, det er så hendig å bære med seg! Dette kameraet kan i dag sammenlignes med et Mustekkamera! For ”ørtende gang” – kameraet skaper ikke bilder, det er det du som gjør, enten kameraet bærer benvnelsen A2 eller Mustek:

Nei nå roter jeg meg bort igjen, hva i all verden har dette med skarpheten til A2 å gjøre, hmmm.

Skal legge inn noen 20 og 30 år gamle scannede dias så kan dere selv bedømme, jeg tok forøvrig mest bilder med min gamle Contax i påsken. Kom gjerne med kommentarer og spørsmål!

Alle fotofrelste, ha en god dag!

MVH

s-ki

Arvid Kirknes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...