Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med krysset kabel


Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg trådløst internett. Alt fungerer fint, men kabelen som følger med er bare 5m, så derfor må jeg lage en ny.

 

Har funnet en del guider, men ingen av de stemmer med kabelen som fulgte med.

 

Tror den ser slik ut:

 

1.grønn/hvit -helt nede

2.grønn -halveis nede

3.orange/hvit -Helt nede

4.brun/hvit -Halveis nede

5.brun -Helt nede

6.orange -halveis nede

7.blå -Helt nede

8.blå/hvit -Halveis nede

 

Med "helt nede" og "halveis nede" mener jeg hvor langt pinnene i pluggen er presset ned. Modulator tangen jeg har, presser alle pinnene ned, ikke annen hver. Er det derfor det ikke fungerer?

 

Noen som har noen ideer hvordan jeg kan få dette til å funke?

Endret av dash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke bare gå på Clas Ohlson eller lignende og kjøpe en halvmeter kryssa kabel til 20 kroner?

Jeg sa jo at jeg fikk med en 5m kryssa kabel, men at den var for kort....!

Dessuten trenger jeg ca 30m. har jeg en trommel med 100m tp, 100 plugger og en modulator tang...

Lenke til kommentar
Bruk denne

 

Krysset Kabel (Ethernet)

Signal Pin Pin Signal

Tx+ 1 3 Rx+

Tx- 2 6 Rx-

Rx+ 3 1 Tx+

- 4 4 -

- 5 5 -

Rx- 6 2 Tx-

- 7 7 -

- 8 8 -

 

"Pin" referer til hver av pluggene

Forstod ikke en skit av det der :blush:

Men har nettopp vært å rotet i "datakassen", og fant en gammel adapter sak.

Ser ut til å funke fint :)

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
er du litt amatør og du har kjøpt veg kontakt på "biltema" , clahs olsen, euro pris eller noe
så på dem er det merka med A og B farge kode. i norge blir det brukt B som normalt.
men hvis du tar og bruke A i den enne siden og B i andre så får du krysa kabel vegg montert :) funker og på elko kontaker
Lenke til kommentar
Så lenge du ikke skal bare koble to pc'er sammen, vil en "vanlig" tp-kabel funke. Det eneste du da må vite når du skal sette på pluggene, er at det er likt på begge ender av kabelen.

Når vedkommende sier han trenger en KRYSSET kabel, hvorfor skal du da dra inn en vanlig kabel? Uansett, det står nok av koblingsskjema på nett dersom man søker:) Regner med du også lett vil finne en guide på hvordan gjøre dette. Hvis ikke kan du lage en vanlig kabel på 30 meter og bruke en skjøteplugg til å koble de to sammen (den ukryssa og den kryssa) det vil gi samme effekt:) og du vil ha en 30 meter kabel du kan bruke på begge måter.

Lenke til kommentar
Jeg har fått meg trådløst internett. Alt fungerer fint, men kabelen som følger med er bare 5m, så derfor må jeg lage en ny.

 

Har funnet en del guider, men ingen av de stemmer med kabelen som fulgte med.

 

Tror den ser slik ut:

 

1.grønn/hvit -helt nede

2.grønn -halveis nede

3.orange/hvit -Helt nede

4.brun/hvit -Halveis nede

5.brun -Helt nede

6.orange -halveis nede

7.blå -Helt nede

8.blå/hvit -Halveis nede

 

Med "helt nede" og "halveis nede" mener jeg hvor langt pinnene i pluggen er presset ned. Modulator tangen jeg har, presser alle pinnene ned, ikke annen hver. Er det derfor det ikke fungerer?

 

Noen som har noen ideer hvordan jeg kan få dette til å funke?

 

Dette innlegget har blitt redigert av dash, 16/04/2004 : 20:17

 

Du kan fint bruke den tangen du har. Den rj-45 kontakten som sitter på kablen du har, har også alle pinnene presset helt ned. Det er bare en høyde forskjell på pinnene for at de ikke skal ligge oppå hverandre og skape kortslutninger eller dårlig kontakt. Du kan fin bruke dette skjemaet.

kryset+kabel.GIF

Lenke til kommentar

Grieinok den ovenfor... Prinsippet med en Twisted Pair kabel er at -(minus) er tvinnet om +.. dette gjør at magnetfeltet som skapes ved sending "eliminerer" hverandre. dersom du velger "feil" ledninger går hastigheten i beste fall ned. I verste fall vil det ikke funke. Så dersom du skal lage en kabel som ikke er snudd/vridd (Twisted) så skal du ikke bara putte i kabelen så lenge det er likt på begge sider...

 

Generelt som følger: ensfarvet skal gå motsatt av denne farven med stripe. altså om ensfarvet brukes på TX+ skal samme farve med stripe brukes på TX- (altså det magnetfeltet) I en TP plugg til vanlig nettverk benyttes kun 4 pinner. Det er pin 1,2,3 og 6.. hvor 1 og 2 er TX (sending) og 3 og 6 er RX (mottak).

 

Ved en krysset kabel f.eks fra PC til PC skjønner man at den pin som sender signal ut på en PC må gå til den pin som tar i mot signal på den andre maskinen. Dvs krysset kabel pin 1 går til 3 og pin 2 går til 6 (på begge sider). Så må man bruke et par på pin 1 og 2....

 

Dersom man ikke skal ha krysset kabel skal pin 1 gå til 1, pin 2 til 2 osv.. Fortsatt trenger du kun å benytte pin 1,2,3 og 4... så lenge du benytter et par til pin 1 og 2 og et annet par til pin 3 og 6 går det bra.. da spiller det ikke noen rolle hva du gjør med de ledige to parene (kan jo evt hive på en kontakt til sparer kabel.. kan kjøre to koblinger på en TP kabel)

 

ja så bare for å pressisere.. når jeg sier bruk et par... så er da altså et par de som er twinnet sammen... f.eks blå ensfarvet med hvit med blå stripe...

Endret av Gisse
Lenke til kommentar
Den mest vanlige feilen med "hjemmelagde" kabler er at man ikke får presset alle lederne langt nok inn i pluggen. Friser kablene før du dytter dem inn i pluggen, og se på enden av den for å forsikre deg om at alle er på plass.

 

Snakker av erfaring.. :blush:

Den kabelen jeg skulle kopiere var litt spesiell som jeg sa. Der var annen hver pinne presset helt inn, mens de andre var bare presset halvparten inn. Derfor tregte jeg en spesiell plugg for å lage den kabelen, noe jeg ikke hadde.

 

Nå har jeg gjort som noen sa ovenfor, å bruke en skøyte-sak. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...