Gå til innhold

Dual Screen i W2K


Asak

Anbefalte innlegg

WinXP har en mulighet som gjør at du kan spre skjermbildet ditt på 2 skjermer uten at du har et såkalt dual-kort. Har brukt dette på min bærbare da den hadde WinXP. Men nå må jeg bruke W2K på min bærbare (ikke spør) og ønsker å finne ut om det finnes noe software til W2K som gjør at jeg kan oppnå det samme med W2K ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du vel i w2k og....

hm. pleier ikke å komme med bemerkninger men det der var totalt unødvendig..

 

 

hva med å opplyse oss litt mindre ehh.. opplyste..

 

skal være erlig og si at jeg ikke engang har vært borti denne funksjonen langt mindre hørt om den ;)

Endret av Surreality
Lenke til kommentar

Det er ikke driverene til skjermkortet som styrer Dual screen funksjonen i windows. Hvis det hadde vært driverene som fiksa det, hvordan er det da mulig å få dual screen på 2 forskjellige skjermkort av forskjellige merker og med forskjellige drivere?

:hmm:

 

Det er windows selv som styrer dual screen fonksjonen, og velge hvilken skjerm man skal se hva på, og er ikke avhengig av driverene.

 

Det jeg tror Asak mener på er en funksjon som heter Virtual Desktop, denne funksjonen er et tillegg til windows XP, som man kan laste ned i en PowerPack fra microsoft sin hjemmeside..

i windows 2000 må man ha 3parts programvare for å få dette til å fungere.

Her er et gratis program som virker i windows 2k:

MultiDesk 2001

 

Håper dette hjelper deg :yes:

Lenke til kommentar
Det er ikke driverene til skjermkortet som styrer Dual screen funksjonen i windows. Hvis det hadde vært driverene som fiksa det, hvordan er det da mulig å få dual screen på 2 forskjellige skjermkort av forskjellige merker og med forskjellige drivere?

:hmm:

 

Det er windows selv som styrer dual screen fonksjonen, og velge hvilken skjerm man skal se hva på, og er ikke avhengig av driverene.

 

Det jeg tror Asak mener på er en funksjon som heter Virtual Desktop, denne funksjonen er et tillegg til windows XP, som man kan laste ned i en PowerPack fra microsoft sin hjemmeside..

i windows 2000 må man ha 3parts programvare for å få dette til å fungere.

Her er et gratis program som virker i windows 2k:

MultiDesk 2001

 

Håper dette hjelper deg :yes:

Det kan du da umulig mene ?

 

Virtual desktop har ingenting med flere skjermer å gjøre, det er ett "program" som gjør at du har "flere" skrivebord :

Virtual Desktop Manager

Manage up to four desktops from the Windows taskbar with this PowerToy.

link : http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/dow...s/powertoys.asp

 

Her er det snakk om ETT skjermkort med flere skjermer = drivere

Lenke til kommentar

En del bærbare maskiner har muligheten for dual screen støtte ved å bruke den integrerte LCD skjermen som hovedskjerm, og en annen skjerm koblet til VGA ingangen på maskinen..

 

Dette har både windows 2000 og dindows XP støtte for.

 

Dette krever imidlertid at du installere en driver på maskinen som også støtter dette, og at chipsettet i maskinen støtter det.

Som regel så støtter driverene fra produsenten dette hvis chipsettet støtter det..

 

 

 

Hvilken maskin er det du har? type og modell?

Lenke til kommentar

Skal forsøke å forklare litt nærmere.

 

Jeg har en bærbar Compaq Evo N800v med et Radeon skjermkort (32 MB RAM).

 

Da jeg brukte denne med XP så jobbet jeg med både LCD skjermen pluss en skjerm koblet til eksternt i tillegg. Den store fordelen var at de kunne brukes uavhengig av hverandre, dvs at det ble som en 2 skjermsløsning.

 

Denne settingen settes i XP under options i Display Properties->Settings som heter

Extend my Windows desktop onto this monitor.
Veldig praktisk å ha Outlook i et vindu og Excel/Word i et annet (ihvertfall for meg).

 

Denne muligheten finner jeg ikke med denne PC'en under W2K. Derfor lurte jeg på om none kjente til 3. parts software som kunne gi meg samme mulighet som i XP.

Lenke til kommentar
Skal forsøke å forklare litt nærmere.

 

Jeg har en bærbar Compaq Evo N800v med et Radeon skjermkort (32 MB RAM).

 

Da jeg brukte denne med XP så jobbet jeg med både LCD skjermen pluss en skjerm koblet til eksternt i tillegg. Den store fordelen var at de kunne brukes uavhengig av hverandre, dvs at det ble som en 2 skjermsløsning.

 

Denne settingen settes i XP under options i Display Properties->Settings som heter

Extend my Windows desktop onto this monitor.
Veldig praktisk å ha Outlook i et vindu og Excel/Word i et annet (ihvertfall for meg).

 

Denne muligheten finner jeg ikke med denne PC'en under W2K. Derfor lurte jeg på om none kjente til 3. parts software som kunne gi meg samme mulighet som i XP.

Har du prøvd å laste ned og installere de nyeste driverene fra ATI?

Lenke til kommentar
Det er ikke driverene til skjermkortet som styrer Dual screen funksjonen i windows. Hvis det hadde vært driverene som fiksa det, hvordan er det da mulig å få dual screen på 2 forskjellige skjermkort av forskjellige merker og med forskjellige drivere?

:hmm:

Har dessverre ikke så mye peil på Win2K, men vil bare si at det er både windows og driverene som gjør dette.

 

Hvis du har to fysiske skjermkort i maskinen din så er det WinXP som ordner opp.

Hvis du har et skjermkort med 2 (eller flere) utganger til skjerm så er det driverene til skjermkortet som bestemmer hvordan WinXP skal behandle dem.

 

Eks: ATi sine drivere er laget slik at maskinen tror at det er to fysiske kort så du kan velge "extend my desktop to this monitor", med nVidia og Matrox så kan du selv velge (via et eget program fra nVidia/Matrox) hvordan Windows skal håndtere skjermene.

 

Jeg har tre 17" LCD skjermer koblet til mitt Matrox Parhelia, og kan velge hva slags oppsett jeg vil ha, dette har kun med drivere og programmer fra din skjermkort produsent å gjøre, selv om jeg har tre 17" (3x 1280x1024), så står det i egenskaper for skjerm at jeg har en skjerm med oppløsning 3840x1024.

 

Oppsummert så er det driverene som bestemmer hva WinXP kan gjøre med skjermene. Så du har nesten halvveis rett.

Lenke til kommentar

Last ned hydravision driverene\programmet fra ATi sine sider, det er ATi sitt egen program for å styre dual skjermer.

 

EDIT: Bare for å pirke litt, i din første post så skriver du:

 

WinXP har en mulighet som gjør at du kan spre skjermbildet ditt på 2 skjermer uten at du har et såkalt dual-kort.

 

Dette er nesten halvveis rett, hvis du mente å skrive "Dual head" kort så er det nesten korrekt, men f.eks et 9600PRO er et fortsatt et "dual" kort fordi det støtter to skjermer, ved at det f.eks kan installere seg som to forskjellige kort, selv om det bare er et fysisk kort som sitter i maskinen. Se min mer utfyllende post litt lenger opp.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...