Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10/100 Mb/s kort og 50M utendørs kabel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en rar opplevelse her. Har koblet opp en på en ca 50 meter lang nedgravd tvisted kabel mellom husene. Denne har virket fint i flere år. koblet til min asdl linje via en 10/100 Mb/s switch.

Så skaffet jeg han ny pc med et 100mb/s 3com 905c netverkskort. Virket fint når jeg satte den opp hos meg men ikke hos han. tok den tilbake til meg og virket igjen. satte da inn hans gamle 3com III multi kort med både coax og TP og da virket det fint.

Vil et 100Mb/s kort slutte å virke hvis forholdene blir dårlige? eller linja er lang?

Trodde det byttet til 10Mb da.

eller er kansje støyfilter eller annet bedre i multi kortet.

Magne

Videoannonse
Annonse
Skrevet

he he he detta er et kjent problem. du har laget kablen selv(plugen alså) kan nesten vedde 100% sikert du ikke har fulgt standar farger. og grun til at den funker fint på 10mbit er at den er ikke så krav stor på koplinga. hvis du snur plugen med (klipse ned så starter nr 1 fra venstre siden, og da skal di være: orange, orange-hvit,grønn-hvit, blå , blå-hvit, grønn, brunn,brunn-hvit.

hvis du skal ha grunnen, men antar at du ikke skjøner noe men men.

grunnen er at nr 1,2 er send(eller mota kommer litt and på hvem siden tenker fra) da er det orange paret som er tvina, og gjør at du ikke får en høy kondensator virkning. samme skjer med nr 3 og 6 ,(sende eller mota, kommer and på om du tenker hub eller pc) og di skal og være tvina men bruker du alle fargene bare rett etterverandre så blir en eks: brunn og en grønn og da får du en høy kondensatro virkning som gjør at den ikke blir ladet så fort ut,siden di ikke er tvina sammen.

NB: kun nr 1,2,3,6 som er i bruk(hvis du ikke kjører gbit da,da er alle i bruk)

nr 4,5 er brukt til normal tlf

og isdn bruker nr 3,4,5,6

probleme med at den linker på 100mbit er at signalen kommer frem, men ikke i god nok kvalitet. så windows slår ned til speed limit på korte til ca 4-5kbit i sek (safe mode) hvis du kjører opp netxray kan du se at du får masse packet error)

Skrevet

Hei

takk for den :D skal prøve i morgen.

Viste ikke at kablen brukte leder 3 og 6 som send trodde den brukte 5 og 6 :blush:

etter det jeg forstår her så er

orange, orange-hvit,grønn-hvit, blå , blå-hvit, grønn, brunn,brunn-hvit

Dette betyr at hvis vi sier at orange=1,orange-hvit=2,grøn=3,grøn-hvit=4,blå=5,blå-hvit=6,brun=7,brun-hvit=8

Så vil parret 3=grøn og 6=blå-hvit være et tvista pair også.

---

Ellers tror jeg du har skrevet feil i forklaringen din, med tanke på at 5 og 6 blir tvisted. Hensikten med tvista pair er å miske problemet med støy og induksjon fra andre kabler i en kabelgate eller crostalk i kabelen fordi effekten vil bli lik i både signal og jord. ATA 100 ide kabler bruker 80 ledere hvor anenhver er jord for å minske crostalk mellom lederene. En rund flatkabel bruker også tvisted pair.

Når det gjelder kondensator effekten blir denne selvsagt større mellom et tvisted pair en mellom to tilfeldige ledere i kablen denne effekten vil variere med avstanden mellom lederene^2 om jeg ikke husker feil.

Kjenner ikke til denne effekten men kan tenke meg den setter maksimum kabellengde.

Magne

Skrevet

stemmer og at det er støy men, ikke det som er probleme her

kjører du 100mbit skal skal du lade opp kabelen mellom ut i gjen for og være helt tenkniks korekt , kan hende jeg sura litt med fargen , men bare sjekke en ferdig mekka kabel. (tokk liksom fargen ut av hode mitt, trur di stemmer men orka ikke sjekke)

crostalk som du sier er ikke problem, er problem hvis du kjører 2 forsjelige linker over 1 kabel. normalt blir det problem hvis du har masse cat5 (utp) over 50m innat verandre derfor brukes da stp(med skjerm)

max lengde på 100mbit er 100m men har du oky kabel kan du få den opp i 120m

men skal du ha full belastning så ikke mer enn 85m.

grunn til at jeg tokk med det med kondensator greine er at, di fleste tenker kun på ohm og støy og kansje crostalk , men når du skal sende 1 og 0 mellom en cat 5 så lades den opp og ut fort at da blir det et problem. derfor kabler som er kortere enn ca 5m funker samme hvem farge du har.

Skrevet

Hei , takker sjønner nå.

Skal teste dette så snart jeg kommer til den andre pcen.

Vill dette si at hvis hvis kabellengden er lang 100 osv som enkelte av prosjektene det snakkes om her så vil du måtte sette kortet hard til 10Mb/s evt bruke 10Mb/s utstyr?

Magne

Skrevet

* offtopic *

noen som har tegninga til kabler, hadde noen linker liggende før men finner dem igjen.

Det er en spesifik fargekode som er anbefalt å bruke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...