Gå til innhold

Hjelp... pang og gnist ved forsøk på oppstart.

cocky

Anbefalte innlegg

Skrevet
kondensator incident igjen ute og går? huff da :p

Hva er det som fører til at en kondensator sprekker eller at andre "incidenter" skjer? Overledning, overspenning? :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har kjøpt flesteparten av komponentene hos Komplett...

Hvis du bor i nærheten av en Komplett-butikk, tar du bare med deg hele ruklet slik det er - og be dem se på det. Koster ingenting.

La meg rette deg litt, datakjeden og komplett har alltid vært 2 seperate butikker.

Man har ALDRI kunnet tatt med deler som har vært kjøpt på komplett nettbutikk til komplett/datakjeden butikker rundt om kring i landet.

Skrevet (endret)
Jeg har kjøpt flesteparten av komponentene hos Komplett...

Hvis du bor i nærheten av en Komplett-butikk, tar du bare med deg hele ruklet slik det er - og be dem se på det. Koster ingenting.

Det er ikke noe som heter komplett butikker lenger men DataKjeden. Tror ikke du får levert inn de delene du har kjøpt via web butikken til Komplett.

Å levere inn hele ruklet til Komplett eller Datakjeden (forferdelig tragisk fantasiløst navn)... i Møllergata (bor i Oslo) er nok et hett tips... Skal forsøke meg lørdag! Har også sendt en mail til Infocare for å høre om de kunne tatt oppdraget, men da blir det spenn ut og ingen garantisak ;)

Det jeg mente med at de tidligere Komplett butikkene har byttet navn til Datakjede er som følger, har du kjøpt varene fra Komplett.no så får du ikke byttet de varene i Datakjede butikkene i sentrum o.l. men må ta det via retur/garanti sak mot komplett.no.

Mvh

Ole

Edit: da var jeg for treg gitt Pulz var raskest

Endret av Crazy Joe
Skrevet (endret)

Her er svaret fra komplett.no

Besvarer/bekrefter noen av diskusjonene i tråden :cool:

"Hei

Her må du kryssteste komponenter for å luke ut hvor feilen kan være. Annen CPU, minne skjermkort

osv. Ta alt ut av PC'en som ikke må være der og se om den starter opp da. Hvis du sender mere inn

enn 3 komponenter vil vi se på returen som en komplett maskin og du vil bli fakturert 390,- /t.

Dette fordi det er en selvbygd maskin og vi ikke er ansvarlige for feil som oppstår ved dette.

Sender du inn komponenten(e) som evt. er defekte vil de selvfølgelig bli erstattet på garantien.

Se denne linken for mer info hvis du sender inn pc'n

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...turns#returnspc

Har du kjøpt den på nette så kan du ikke bruke butikken"

Endret av cocky
Skrevet

Jeg var borti noe av det samme når jeg oppgraderte PC'en til broder'n for en stund siden, men jeg så aldri lys-glimtet! PC'en gikk cirka 1/2 sekund før den slo seg av. Tør nesten ikke innrømme hva problemet var... Det var noe så enkelt som at jeg hadde satt på CPU kjøleren feil vei, og da kom den ikke i kontakt med CPU'en! Da er det en eller annen sikkerhetsfunksjon som gjør at den ikke vil gå videre. Tok lang tid før jeg fant ut av det også... Testa med flere PSU'er etc uten at det hjalp. Du kan jo alltids sjekke om det er god kontakt mellom kjøler og CPU!

Skrevet (endret)
Jeg var borti noe av det samme når jeg oppgraderte PC'en til broder'n for en stund siden, men jeg så aldri lys-glimtet! PC'en gikk cirka 1/2 sekund før den slo seg av. Tør nesten ikke innrømme hva problemet var... Det var noe så enkelt som at jeg hadde satt på CPU kjøleren feil vei, og da kom den ikke i kontakt med CPU'en! Da er det en eller annen sikkerhetsfunksjon som gjør at den ikke vil gå videre. Tok lang tid før jeg fant ut av det også... Testa med flere PSU'er etc uten at det hjalp. Du kan jo alltids sjekke om det er god kontakt mellom kjøler og CPU!

Du er kanskje inne på noe... Kjøleren sitter garantert riktig vei, men jeg har et annet problem med den. Har tatt den av og på noen ganger slik at gjengene på plastmutterne er såpass slitt at jeg ikke får strammet noe særlig godt....

Hvis det er en slags annen mekanisme enn overopphetingsvern, så er det mulig det er dette som gir problemene... regner ikke med at CPU-en når en arbeidstempratur på over 70-80 grader på et halvt sekund???

Kanskje jeg kan få tak i nye muttere noe sted, hadde vel vært enda bedre med stålmuttere (hvis det er uproblematisk i forhold til overledning etc).

Et annet problem jeg har er at det ser ut som om kjernen på CPU-en ikke er helt vannrett (i vater). Når jeg tar av kjøleblokken så er det som om blokken har vært helt nedpå ca. halvparten av kjernen, og så er det kjølepasta på den andre halvdelen (akkurat som om kjølepastaen er skvist fra den ene til den andre delen)...

Men kjernen burde jo i utgangspunktet vært fullstendig vannrett, slik at dette problemet ikke oppstår?

Endret av cocky
Skrevet

Om kjernen ikke er vannrett høres det jo ut som om prosessoren enten ikke sitter ordentlig neddi plassen sin, eller at det er en defekt prosessor! Om den var levert defekt eller om den har blitt "u-flat" etter din mekking skal jeg ikke uttale meg om...

Lysglimtet kan ha kommet fra selve kjernen, og når slike temperaturer oppnås utvider jo de fleste materialer seg, og der kan problemet ligge...

Skrevet

Jeg har en gang vært borti noe liggnende problem.

CPU vifta gikk et par runder så var det full stopp og pc`en staretet ikke.

Det jeg gjorde til slutt var å ta inn og ut bios batteriet da først startet pc`en.

Regner ikke med at det kan være feilen siden du fikk noe lysglimt og smell på hovedkortet. Bare en ide jeg lufter ut. >

Lykke til videre

Skrevet
Om kjernen ikke er vannrett høres det jo ut som om prosessoren enten ikke sitter ordentlig neddi plassen sin, eller at det er en defekt prosessor! Om den var levert defekt eller om den har blitt "u-flat" etter din mekking skal jeg ikke uttale meg om...

Lysglimtet kan ha kommet fra selve kjernen, og når slike temperaturer oppnås utvider jo de fleste materialer seg, og der kan problemet ligge...

Jeg er ganske sikker på at jeg har fått levert en defekt CPU i så fall... Første gang jeg monterte CPU-en (på mitt gamle A7V333 - og som ikke funka), brukte jeg sånn metallgreie rundt kjernen - shims(?). Det var neste gang jeg monterte CPU-en - uten shims - at jeg la merke til at kjernen så skjev ut i forhold til kjøleblokka (blokka hvilte på putene på CPU-en)..... Jeg blir mer og mer sikker på at det er enten en defekt CPU eller at blokka ikke kommer ordentlig nedpå (pga. slitte muttere), men at jeg nå har et tilleggsproblem etter gnisten/lysbuen/smellet.

Skrevet
Jeg har en gang vært borti noe liggnende problem.

CPU vifta gikk et par runder så var det full stopp og pc`en staretet ikke.

Det jeg gjorde til slutt var å ta inn og ut bios batteriet da først startet pc`en.

Regner ikke med at det kan være feilen siden du fikk noe lysglimt og smell på hovedkortet. Bare en ide jeg lufter ut. >

Lykke til videre

Hmmm verdt et forsøk... Smellet mitt kom jo først etter litt pusling frem og tilbake, men kan jo ha oppstått som følge av gjentatte start stopp i relativt rask rekkefølge (at det har bygd seg opp spenning i en eller annen del av hovedkortet?)... Takk for tipset

Skrevet

Det kan være at du har klart å slå av et minimalt skall av et hjørne på CPU kjernen ved montering/de-montering av kjøler. Gjorde det på meg en gang. Var såvidt man så det, men det var nok til at hele CPU'n røyk! Sjekk det!

Skrevet
Har du kjøpt den på nette så kan du ikke bruke butikken

Derfor jeg betaler noen kroner ekstra, og handler i butikken. Så slipper jeg alt det ekstra styret. Men det var før - bruker nå www.flexi-data.no, da disse ligger i Bergen - og er mye billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...