Gå til innhold

Ny skjerm ca 5000,- Kan være lcd eller crt.


Lex-Icon

Anbefalte innlegg

Yo!

 

Fant ut for litt over ei uke siden at jeg får igen 6922,- på skatten i år! Sykt fett! Men jeg har ikke tenkt så mye på hva jeg skal bruke disse pengene til, siden det er en stund til jeg får dem, men jeg begynte å drømme litt idag.

 

Jeg har en rassa 17" Hansol crt-skjerm som sliter med 60Hz på 1280*1024 som jeg vil kvitte meg med. Så jeg tenkte å bruke en del av disse pengene på en ny skjerm. Så er problemet, skal jeg kjøpe en feeeet crt eller en lcd.

 

Jeg har lyst på en LCD og jeg har lest den store LCD-testen og sett meg Benq FP991. Hvis det blir LCD er jeg villig til å betale opp til 7000,-, fordi jeg vet det er en god investering.

 

Samtidig vet jeg at det er en del gode CRT-skjermer der ute. og for rundt 5000,- kan jeg få kjøpt en 22" (ca 20" synlig billedflate). Jeg har sett meg Viewsonic P225f. Den er flat, og jeg har sett 19" viewsonic-skjermer før og har likt bildekvaliteten og hvor behagelig de har vært å se på. Denne kan kjøre 1280*1024 på 115Hz.

 

Jeg har god plass på skrivebordet så 22-tommeren blir ikke noe problem.

 

Det som holder meg tilbake fra å velge LCD fremfor CRT er den native oppløsningen. Jeg spiller mange forskjellige spill, mye fps (ikke CS, hvis det har noe å si for valget), en god del warcraft3 og en del annet (NFSU). Og alle disse spillene kjører jeg på forskjellig oppløsning avhengig av grafikkravene. Skjermkortet er en GF4Ti4600 @320/732. Noen spill kjøres på 1280*1024, men langt ifra alle. Halo kjører jeg på 800*600 f.eks. Dette er fordi jeg forsøker å få best mulig balanse mellom ytelse og bildekvalitet, bruker AA og AF av og til ved lave oppløsninger. Jeg er ingen LCD-guru, men ut ifra det jeg har lest, så er det ikke anbefalt å ikke bruke nativ oppløsning.

 

Når det gjelder skjermkortet så skal det oppgraderes med et kort til ca 2000,- om et par måneder. Men jeg er ganske sikker på at jeg fortsatt ikke vil holde meg konstant til 1280*1024 da heller. Tenkte 5500,- for 22" CRT + ca 2000,- for R9800Pro eller lignende kunne være en god kombo. Koster meg egentlig bare 500,- :D

 

Så er det noen som kan hjelpe meg med å velge, eller lede meg til det valget som vil tjene mitt bruk best mulig? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt klart BENQ, du vil angre om du kjøper CRT ! Ikke tenk på det en gang..

 

Javel? Men hva har du å si til det jeg skrev om nativ oppløsning osv, hva skjer når jeg skifter oppløsning på benq skjermen? Kan jeg gjøre det? Brukte nesten en halv time på det innlegget...

Lenke til kommentar

han spiller fps spill, så 19" passer nok ikke han her!

 

Når du får deg nytt skjermkort, kommer du da til å dra igang spillene i 1600 x 1200 der det går?

 

uansett er man mest følsom for ugunstige oppløsninger i bilde og tekst. I spill er ikke dette like følsomt.

 

Når du får tak i de penga skal prisene på skjerme har falt ganske bra. Enkelte skjermer opp mo 25%. Snakker da om NEC og Eizo 20" :D

 

Som er aktuelle for deg da;)

 

Men vil du ikke svi av så mye er NEC 1760 nx et meget godt valg for deg ut fra det du skriver. Og da koster nok den bare 4100 :D

Lenke til kommentar

Hei, øyvind! Digger testene!

 

Tenkte på en 19" LCD i første omgang, men kanskje ikke det passer meg så godt. Sikler litt etter størrelse. I følge del 2 av LCD-testen, var jo Benq FP991 en god spillskjerm. Men kanskje den ikke er så bra sammenlignet med en 17" spillskjerm?

 

Når du får deg nytt skjermkort, kommer du da til å dra igang spillene i 1600 x 1200 der det går?

 

Tviler på det. Blir mer sannsynlig at jeg kommer til å bruke AA eller AF mer i 1280*1024 såfremt det går glatt.

 

Men vil du ikke svi av så mye er NEC 1760 nx et meget godt valg for deg ut fra det du skriver. Og da koster nok den bare 4100 

 

Jeg kan som sagt svi av 7000,-, men finnes det ingen 19" som måler seg opp med en 17" til spill? Synes jeg fikk oppfatningen av at det var en par etter å lest Den store LCD-testen... ;)

Lenke til kommentar

Hei Lex-Icon

 

Takk for at du setter pris på testene. De blir bare bedre og bedre her.

 

Når det gjelder spilling er dessverre 19" et dårlig valg for FPS spill. De desidert sterkeste er ennå 17" TN + film baserte skjermer (1760 nx, e431s, 920 pro dvi, q17s, etc)

 

Enkelte 20" er også kvasse på spill. Nec og Eizo (kanskje favør nec her)

 

 

Du må også huske på at 17" LCD = ca 19" CRT i synlig billedflate. En 20" er derfor ca lik 22", osv.

 

 

Men jeg regner med at du skal bruke skjermen til annet enn spill også?

Mine favoritter er jo NEC og Eizo, når vi snakker om skjermer jeg bruker (20" og større) privat.

 

Følg litt med på prisene fremover og vurder litt frem og tilbake. Det kommer en test fra Jankee i neste uke på Lg og Viewsonic også, som du bør lese :) Det kommer også et par andre i neste uke :D

 

Vi skal teste et par skjermer til før sommern og begynner nå å få dekket store deler av markedet.

 

Men uansett: se hva som skjer i den neste tre ukene. Da blir det kanskje aktuelt for deg å leke med gigantene i 20" klassen ;)

 

Eventuellt kjøper du en 1760 nx som du bare har i to år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...