Gå til innhold

Samsung 19" CRT Syncmaster 957MB - et godt valg?


Vu-caN

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en bra high-end skjerm i en prisklasse på opptil 3000. Det viktigste er at skjermen er bra til grafikk, i billedskarphet og bra kontrast. Skal bruke den hovedsaklig til tegning.

 

Hittil har jeg siktet meg inn på en Samsung 19" CRT Syncmaster 957MB, men tenkte det var lurt å forhøre meg her før jeg kjøpte noe.

 

Er også interessert i å bruke den på spill i oppløsningen 1600x1200.

 

LCD er utelukket med tanke på billedkvalitet, og greylines fra DiamondTrinitron-rør må for all del unngåes.

 

Bedre forslag eller tips ønskes!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LCD er utelukket med tanke på billedkvalitet, og greylines fra DiamondTrinitron-rør må for all del unngåes.

Jeg klarer ikke skjønne hvorfor du er så negativ mot skjermer med Diamondtron/Trinitron bilderør. Kan du gi en forklaring på det? Slik erfaringen min er med Dia/Tri, så er det noe av det beste du kan få tak i den dag i dag på CRT-markedet. Det at du sier at greylines må unngåes er jo bare latterlig. Har du noen gang sittet foran en skjerm med greylines i mer en 5 min? Omtrent så lang tid tok det før jeg ikke såg mine igjen. Har aldri hørt om andre som har vært så veldig negativ til disse linjene heller.

 

Ta deg en tur til en butikk å prøv ut litt forskjellige skjermer. Og hvis du skal ha en skjerm til det arbeidet du beskriver, så anbefaler jeg på det sterkeste å gå for en med Dia/Tri bilderør. Du kommer ikke til å angre.

 

MVH Lars

Lenke til kommentar

Den ViewSonic 95f+ skjermen har Damperwires, som blir noe alà Dia/Tri sine greylines, og de vil jeg fortsatt holde meg unna, selv om teknologien blir en del bedre. Dessuten synes jeg dotpitch'en var litt for høy, selv om dette ikke er veldig merkbart.

Lenke til kommentar

1920/1440 er vel ikke helt realistisk å sitte og arbeide med? På NF-serien høres det normalt ut siden de har høyere Hz, men på MB-serien hvor du ikke har Dia/Tri og meget vannfaste greylines, der blir vel den oppløsningen litt drøy? Jeg tenkte meg mer å kjøre på 1280/1024.. men som sagt, det viktigste er bra billedkvalitet og å slippe greylines. :cool:

 

Ellers har jeg vært borti tanken på Hansol også, men har ikke helt funnet godskjermen fra deres serie.

Lenke til kommentar

Har hørt rykter om at Samsung bruker samme billedrør som Hansol, er det fakta eller bare falsk propaganda?

Er også interessert i å høre om de som har hatt dårlige opplevelser med Samsung, og spesielt MB-serien, dog uten greylines :dribble:

 

TCO03, er det must? eller er det bare noen nye krav som må oppfylles for å få TCO03-klistremerket på skjermen?

Lenke til kommentar

Jobber selv endel med Photoshop, InDesign, Illustrator. Har Nec MultiSync FE991SB med diamondtron bilderør. Var veldig skeptisk med å bestille denne skjermen pga. de "stripene". Men dette viste seg og ikke være noe problem. Skjermen fungerer utmerket til de programmene jeg benytter. Fargegjengivelsen (ved å kjøre med medfølgende drivere) er noe av det beste jeg har sett. Vet ikke hvilken skjerm du hadde tidligere som du måtte returnere pga. de stripene. Hadde vært fint om du ga litt info om det.

Lenke til kommentar

Ok... Har aldri sett bilde på denne skjermen, så jeg har ingen sammenligningsgrunnlag med den jeg sitter med. Men skal du ha en veldig bra CRT-skjerm i dag må du nok gå for de som har disse linjene, da de har de beste bilderørene. Kan hende mange er uenige med meg på dette punktet, men det er min mening.

 

Uansett, Lykke til med valget! :thumbup:

 

MVH Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...