Gå til innhold

Skummel lyd fra ny pc ved oppstart

brsseb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Bygget en ny pc (XP2800+/NF7/512MB/Seagate200GB/R9800PRO) og den funker helt fint. MEN noen ganger, ved oppstart lager BOXED-viften te cpuen (jeg TROR iallefall det er der lyden kommer fra siden lyden forandret seg då eg dunket forsiktig på den. Men 100% sikker er jeg ikke) en høy, dyp durelyd (som om noen borrer i en vegg eg sted) for ca 10-15 sec 3 sec etter oppstart.

Så går den vekk og kommer ikke igjen før neste oppstart igjen. PCen står på i timesvis om dagene og har aldri opplevd noe problem ellers. Lurer bare på hva som forårsaker den lyden. (sjekket at det ikke er kabler eller noe for nært noen av viftene)

Noen som vet? Alt utstyr e helt nytt. Går cpuviften på ekstra høy fart under POST eller? Og det er grunn til lyden? Hvis det ikke er cpuviften så e d kanskje PSUen? Er et helt nytt Chieftec Matrix kabinett.

En ting til: Er en rød lampe på NF7kortet som lyser hele tiden når det er strøm på kortet. Indikerer det at noe er galt, eller er det kun for å fortelle at det er strøm på kortet?

brsseb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å fortelle at det er strøm. Prøv å hold igjen chipsetvifta di i oppstarten. Er ikke farlig å holde den noen sekunder. Jeg tror det er den, veldig vanlig at det skjer, også med nytt hovedkort. De sliter veldig med viftene der

Skrevet
Bare for å fortelle at det er strøm. Prøv å hold igjen chipsetvifta di i oppstarten. Er ikke farlig å holde den noen sekunder. Jeg tror det er den, veldig vanlig at det skjer, også med nytt hovedkort. De sliter veldig med viftene der

Dersom det er det da, er det noe som "går over" etterhvert som viften slites, eller må/bør jeg bytte hovedkortet? Kan jo fint overleve med den lyden sålenge ikke maskinen tar skade

Skrevet

Det er lagrene i vifta som er litt slitte. Eller om det er oljefylt viftelager så er oljen kald. Skjer på nesten alle pcer etter en stund. Ikke farlig så lenge vifta går rundt. Men såklart litt irriterende. Skjer fordi viftene står på hele tiden pcen er på

Skrevet

Men Abit har problemer fra første stund. Bestilte en ny vifte fra de. Den laget lyder som høres ut som strøm som knitrer fra første stund... Dumme vifter ;)

Men kan kjøpe en Zalman passiv kjøler på microplex. Under kjøling->chipset\minne om jeg husker riktig. Den blå ;)

Skrevet
Det er lagrene i vifta som er litt slitte. Eller om det er oljefylt viftelager så er oljen kald. Skjer på nesten alle pcer etter en stund. Ikke farlig så lenge vifta går rundt. Men såklart litt irriterende. Skjer fordi viftene står på hele tiden pcen er på

Jaja, får se om d går over. Litt kjipt at det ska skje på en flunka ny pc (knapt en uke). Så kanskje jeg bør ta av chipsetviften og slenge på litt "symaskinsolje" eller noe sånt?

Skrevet

Chipsetviftene på NF7 er det noe litt feil med, de kjøler kjempebra, men de lager en irriterende lyd, sitter med et NF7 her, og jeg har holdt igjen chipset-vifta mange ganger og da forsvinner lyden..

Det du kan gjøre er å sende en mail til Abit, så får du en megabra vifte i løpet av en uke... :thumbs:

Skrevet (endret)
Men Abit har problemer fra første stund. Bestilte en ny vifte fra de. Den laget lyder som høres ut som strøm som knitrer fra første stund... Dumme vifter ;)

Men kan kjøpe en Zalman passiv kjøler på microplex. Under kjøling->chipset\minne om jeg husker riktig. Den blå ;)

Denne saken her?:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...MNB47J&toc=3870

Og denne passive kjøleren gjør like bra jobb som den aktive på nf7kortet? Eller blir d merkbart høyere temperatur i kabinettet etter?

Edit: Er det vanskelig å montere/demontere slike vifter?

Endret av brsseb
Skrevet
Edit: Er det vanskelig å montere/demontere slike vifter?

Nei, det burde gå helt fint :yes:

Det er litt knot da.. Jeg knota litt ihvertfall :D:yes:

Skrevet

demontering av vifte er bare å klemme inn plastikken under hovedkortet. Og ville tro den zalman saken kjøler bedre, etter som den har myyye større overflate og i et mer varmeledende materiale. Legg på litt AS5 der så skal det funke som gull. Ellers så følger det jo med kjølepasta

Skrevet

Får se om eg får tak i en sånn Zalman sak. Forsøkte nettopp et par tre kalde restarter uten at lyden kom tilbake. Men da var PCen varm fra før av, så regner med at viften kun lager denne lyden når maskinen er kald (kalde kulelagre på nf7viften?). Men den zalmanen ser flott ut, og en vifte mindre i PCen er bare bra

Skrevet

dei gamle cd-rommane mine lagar alltid ein voldsom durelyd når dei startar opp ein cd. Men det er sikkert ikkje det i dette tilfellet.

Skrevet

Den gamle chipset viften min lager durelyd, men d er fordi den egentlig skal gå mye fortere enn d den gjør... Virker som om dreiestangen, eller hva d nå er ikke greier å holde fast viften... :roll:

Skrevet

Ser at webshopper som Komplett og Flexi ikke fører den Zalmankjøleren. Noen som vet om det fins leverandører nær Bergen som leverer den ? Litt teit å måtte betale 100 i frakt og sånt for en del til 65kr... :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...