Gå til innhold

Nye høyttalere til mini-anlegg


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er gått lei av lyden fra mitt Hitachi (ax-m7) minianlegg og er derfor på jakt etter noe nytt. Jeg har sett litt på en stereo-pakke på hifiklubben til ca. 5000 kr. Her følger det med en Cambridge forsterker på bare 2*35 watt. Høyttalerne er Gale 3040 med ukjent effekt. Jeg syns å huske at mitt Hitachi anlegg har 2*30 watt forsterker. Tror dere at det er mulig å koble de nevnte Gale høyttalerne på dette anlegget, eller trenger jeg en bedre forsterker?

 

mvh,

Knut Andersen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Jeg får vel ta meg en tur til Hi-fi klubben i Grimstad for å høre på litt forskjellig.

 

Men, mens jeg er inne på temaet. Hva burde jeg velge når valget står mellom gulvhøyttalere og stativhøyttalere i laveste prisklasse? Hi-fi klubben anbefalte DALI Concept 2. Hvordan tror dere disse er i forhold til f.eks. Gale 3040? Jeg syns jo gulvhøyttalere SER tøffest ut, men det har jo lite å si hvis lyden er dårligere.

 

mvh,

Knut

Lenke til kommentar

I laveste prisklasse burde du nok velge stativhøyttalere. Stativhøyttalere kontra gulvstående høyttalere i samme serie spiller i de fleste tilfeller mer ryddig men gir ikke like mye lyd fra seg (spesiellt bass). Gulvstående har ofte litt høyere følsomhet som resulterer i mer lyd ved mindre forsterker. Det kommer jo an på størrelsen på rommet også, gulvhøyttalere kan levere mer lyd og passer derfor i større rom enn stativhøyttalere.

Lenke til kommentar

Du bør nok som cdrom sier gå for stativhøytalere, men det er ogaå viktig med

et skikkelig stativ for optimal lyd. Det er faktisk helt utrolig hvor mye det har

å si..

 

Kan varmt anbefale B&W DM600 S3 eller B&W DM601 S3, disse er veldig

allsidig, DM 600 er noe av det beste i sin prisklasse.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Jeg får vel ta meg en tur til Hi-fi klubben i Grimstad for å høre på litt forskjellig.

 

Men, mens jeg er inne på temaet. Hva burde jeg velge når valget står mellom gulvhøyttalere og stativhøyttalere i laveste prisklasse? Hi-fi klubben anbefalte DALI Concept 2. Hvordan tror dere disse er i forhold til f.eks. Gale 3040? Jeg syns jo gulvhøyttalere SER tøffest ut, men det har jo lite å si hvis lyden er dårligere.

 

mvh,

Knut

Jeg syns det er best med gulv høyttalere, for da slipper en stativ, også går dem ofte noe dypere.

 

Likevell så går mange stativ også dypdt ned i bassen, som de nevnte dali.

 

Forøvrig så går Dali noe dypere en B&W om en ser bort fra 604S3 (eller gamle 605S2) ved samme pris.

Men B&W er overlegne når det gjelder mellomtone og diskant

 

Gale har jeg aldri hørt, men vet at Hi Fi klubben selger dem, og sier at dem spiller bra for prisen.

 

 

Og en 35W Cam.... spiller jævlig bra, må opp i 100W rack for noe tilsvarende trøkk, men uansett vil komponent forskterkere spille med gode detaljer. Kontra ett rack. (snakker ikke PA rack :no: )

 

 

 

Beste du kan gjøre er å høre på anbefallinger, og det du selv trur er bra, og finne ditt eget oppsett

 

 

Horror

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...