Gå til innhold

Tung vifte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-01 18:48, Draco skrev:

Jeg ville ha en Silent Viking helt til jeg fant ut at den ikke passa på P4 cpu'er, så jeg bestemte meg for en Zalman CNPS 6500A-Cu CPU...men den vide
914g!
er ikke det litt mye? Finns det noe lettere alternativer sok kjøler like bra og er like stille?



Knekker ikke den CPU'en??

Lenke til kommentar

Jeg blir så frustrert når folk snakker om "tunge vifter" og "vifter med kobber". Det er da ikke vifta som er tung, er det vel? Og jeg har enda til gode å se en vifte med kobber (annet enn motoren inni seff)

 

En vifte er en vifte, en kjøleribbe er en kjøleribbe.

En Kjøler derimot kan man i de fleste tilfeller se på som en kjøleribbe med vifte på. Altså en kombinasjon.

 

Når folk spør "er den vifta noe særlig god", og så mener om et oppsett av vifte/ribbe er god, så blir man litt oppgitt. F.eks en alpha PAL 8045 ribbe er jo meget bra. Den har stor overflate, leder raskt bort varme og sitter som støpt på prosessoren. Men hvis man setter en 12db 60mm vifte på, så er jo ikke "Kjøleren" Alpha PAL8045 god i det hele tatt.

 

Det samme blir om man setter en delta vifte på en elendig ribbe. "kjøleren" er ikke god i det hele tatt, ikke kjøleribba heller, men vifta derimot er noe av det mest ekstreme som finnes (en annen diskusjon er jo om deltavifta er "god", eller bare kjøler godt... mht støy)

 

Å kjøle en prosessor innebærer hvertfall:

 

*En kjøleribbe

*En festeanordning

*En vifte (i de fleste tilfeller)

 

Alt dette blir "kjøleren"....

 

Men man får ikke god kjøling av prosessoren uten samtidig å ha:

 

*En plan og fin overflate på cpu

*En eller annen type varmeledende pasta

*Litt sirkulasjon inni kabinettet

 

Konklusjon: Det blir lettere å diskutere "kjøling", hvis man er litt mer nøyaktig med hva man spør om/lurer på.

 

PS: Ikke hiss dere opp over meg og min korte lunte... :smile:

 

DrErling aka HissigProppen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-01 19:48, Draco skrev:

Her var det snakk om noe som må kjøle og ikke en Zalman som veier 3g og står oppå en duron...sorry hvis jeg var litt frekk



 

I følge netconnection.no så kan den brukes på P4 også, trodde du viste...

og hvis du kjøper en Fan mate1 eller.no så får du ned turtallet og vips...

Lenke til kommentar

Hvis du setter på en ribbe som er tyngre enn det som er anbefalt av Intel, så går ikke det på garantien. Zalman advarer også mot dette, og er heller ikke ansvarlig dersom det skulle gå galt.

 

Jeg bruker 6500A-Cu på et Abit TH7-II Raid hovedkort på en 1,6Ghz, og har ikke hatt noen problemer med vekten. Men jeg har ikke flyttet på kabinettet i denne perioden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...