Gå til innhold

Akrivering av video....


Anbefalte innlegg

Halloen! :D

 

Holder på og "ordne" litt i mitt lille "mini-dv Arkiv"

Har all informasjonen om klippene... (Hvilken film de

ligger på, tidkode osv...) bare i et Word dokument..

 

Og skulle gjerne fått noe program som holdt litt

mer "orden" på filmene mine.. F.eks:

film 4: tidskode: 00:26:15:02 - Familiefilm fra påsken 2004!?!

 

Noen som har noe forslag til noe sånt?

- Helst gratis da :D

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har Access kan du lage en database der du registrerer filmene dine. Denne blir forsåvidt lik uansett om det er video det gjelder.

 

Har du aldri brukt access før, så kan kanskje jeg lage en database til deg... (kommer litt an på hvor avansert du skal ha den, gidder ikke bruke alt for mye tid på det)

Lenke til kommentar

Men for at jeg skal kunne lage en database bør jeg vite hvilke felter som skal være med/hvilke typer data som skal lagres.

 

Det må vel også sies at jeg ikke er noen mester i databaser akkurat, har bare laget noen få på skolen i IT'n.

 

Kanskje dere også kan spørre i programmering delen av forumet også, kan være det er noen som er litt mer erfarne en meg som også kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Tja..

 

CatVids var et "helt" greit program..

men var ikke helt det jeg hadde forestilt meg...

 

Hvis du vil lage noe database så hadde jeg tenkt:

 

Si på film 46..

 

Tidskode: 00:23:12:24

 

Ligger det klippet..

tidskode: 00:40:02:12 ligger det klippet

 

osv..

 

+ en "bra" søkefungsjon...

 

Slik jeg har "arkivet" mitt idag er det sånt:

 

Film 34

00:00:00:00 Påsken 2004 - ikke redigert

00:25:02:12 Diverse fra fjelltur i påsken 2004 - ikke redigert

 

osv..!? Vet ikke om dette blir bra eller!? :thumbs:

Lenke til kommentar

Altså, en lett, fin måte er å bruke en SKIKKELIG database til å lagre det - jeg vil anbefale MySQL eller postgreSQL - de er begge FRIE og selvfølgelig også gratis.

 

SQL er et meget lett språk å lære seg - men du trenger slett ikke kunne noe SQL for å bruke dem . Selv har jeg skrevet flere "programmer" som benytter SQL databaser, da i form av PHP script som styres via nettleseren.

 

Problemet er at SQL og PHP er mest rettet mot servere - finnes liksom ikke noen helt gode løsninger for klient pcer (eller, kanskje det gjør - jeg har aldri sjekket!). Men om du kunne tenkt deg å hatt databasen administrert på internett så er det jo ingen problem (eller om du synes det er greit å ha en webserver(apache), PHP og SQL kjørende i bakgrunnen så kan du jo like godt bruke dette)....

 

Uansett - Access er ikke noe særlig bra database program, dessuten er det veldig dyrt når du heller kan få skikkelige program helt gratis.

 

---

Den løsningen du trenger arielfaaland er en relasjonsdatabase. Du har en tape - med masse info på. For hver rad med info vil du jo ikke skrive tape navn osv for hver gang, derfor skriver du dette bare én gang.

 

For hver tidskode linje med beskrivelse har du et eget "id" felt som peker mot den andre tabellen med alle kasettene.. Du har kanskje en kasettid "5" som er "Før Frokost bak-kamera rushes 2" (tok kassetten ved min side som eksempel :p) - også har du tidskodelinjene

00:00:00:00 00:01:00:00 svart

00:00:01:01 00:02:00:00 Color bar

 

- disse vil ha et eget "kasettid" felt som det vil stå "5" i.. Og dermed når du endrer beskrivelsen på "Før Frokost" kassetten din vil du ikke trenge å oppdatere hver eneste rad.

 

-- Nå har jeg mista tråden i innlegget mitt :p

 

Menmen, det er enkelt å lage til et slikt program iallfall! - Finnes mange metoder å gjøre det på - og jeg har tendens til å like å gjøre alt via web grensesnitt siden det er så utrolig lett å programmere i PHP :) (Håper jeg fikk sagt noe interessant/av nytte)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...