Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighet på wlan mellom tre maskiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre maskiner som deler internett tilgang via wlan av type avaya (tror det er 802.11b), har lyst til å dele filer og skriver mellom disse, to bærbare med pmcia kort fra avaya, en stasjonær med 3com usb brikke som skal fungere som filserver og "print server".

Hva slags hastighet kan jeg forvente hvis jeg skal overføre filer mellom maskinene?

Burde jeg bytte over til noe raskere standard innen wlan for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du vil få 11Mbps, men det er lite sannsynlig at du oppnår dette. Jeg vil tro mellom 8-10Mbps (1,25MBps).

8-10mbps skjønner jeg, men hvor får du 1,25MBps fra?

Jeg har 54mpbs, dvs si jeg får overført 54mb i sekundet?

Nei det høres for mye ut, hvordan er dette egentlig? Forstår meg ikke så mye på dette?

Hva med internett hastigheten min, 2MB? 2000kbps?

Da får jeg vel lastet ned 2mb i sekundet?

Skrevet (endret)

Mb = megabit

MB = megabyte

1byte = 8 bit

:)

Du skal teoretisk kunne oppnå 1.375 MByte/s med 802.11b (11Mbit/s).

Edit: Stor M ja.. :D

Endret av rLnd
Skrevet
mb = megabit

mB = megabyte

1byte = 8 bit

Du skal teoretisk kunne oppnå 1.375 mByte/s med 802.11b (11mbit/s).

pirke pirke..

MB = megabyte

Skrevet
mb = megabit

mB = megabyte

1byte = 8 bit

Du skal teoretisk kunne oppnå 1.375 mByte/s med 802.11b (11mbit/s).

pirke pirke..

MB = megabyte

Skrevet (endret)

Alltid like gøy å begi seg inn på forskjellen mellom megabit og megabyte.

Tror jeg har forklart forskjellen sirka hundre ganger bare til min samboer, som ikke er spesielt opptatt av data :-)

megabit er hastighet, og megabyte er vel størrelse ? eller noe sånt. Husker ikke i forbifarten.

-b-

Endret av bono_head
Skrevet

En megabit er vel 1000000 bits, right? (husker ikke helt hva mega betydde), altså en million tegn ( f.eks en million "v"er), mens en megabyte er 8 millioner slike "v"er! Mener det var slik. (Kilo er 10 i tredje, og Mega er 10 i sjette?)

Skrevet

dersom signalet ikke er helt på topp "klokker":p hastigheten seg ned fra 11Mb til 5,5 til 2 så 1 (tror det er sånn) så for top ytelse bør signalet være sterkt.

Skrevet
dersom signalet ikke er helt på topp "klokker":p hastigheten seg ned fra 11Mb til 5,5 til 2 så 1 (tror det er sånn) så for top ytelse bør signalet være sterkt.

Testet her nå

[23:01:17] Transferred 1 file totaling 50 000 000 bytes in 34,44 (1 422,73 KB/Sec)

Dette er mellom wlan og en stasjonær..

Blir ikke dette 11Mbit? Skal ha 54 etter det jeg vet her.. (Linksys WRT54G, og 3Com kort CRWE154G72 i maskinen). Har 100 Mbit lokalt nettverk.

Connection speed er 54.0 Mbps

Skrevet (endret)

Her stod det mye rart...

1 byte består av 8 bit.... Begge er størrelser. Hastighet oppgis som regel som bit/s, men noen ganger også som byte/s fordi det er lettere å knytte til f.eks. filstørrelser som oftest oppgis i byte...

I et standard 11 mbit trådløst nett (uten "forbedringer" til f.eks. 22 eller 44 mbit) vil ytelsen i praksis optimalt gi ca. 5 Mbit/s... Del på 8 så får du ca. overføringshastighet i MB/s...

Standard 54 mbit trådløst nett gir optimalt ganske nøyaktig 4x bedre ytelse...

Husk dessuten at såkalte "enhanced" eller forbedrede produkter som skryter av høyere ytelse, som regel er avhengig av samme produsent og teknologi på alle enheter i nettet for å funke optimalt.... Produkter som skryter av 22 eller 44 mbit er som regel ikke noe særlig bedre enn standard 11, men 54mbit produkter som er "forbedret" til 108mbit kan faktisk gi dobbel ytelse i praksis..

Endret av cyberpet
Skrevet (endret)

det finnes ikke noe nettverk som har så mye overhead som wlan.....på 11mbit trenger en ikke regne med mer båndbredde enn max 500kb/s (selv oppnådde jeg 470 kb/s med 40bits WEP) og i dag har jeg linksys 54mbit og jeg klarer da 2,3 MB/s max, men har sett alt fra 1600KB/s......

og når det gjelder bits og bytes vil jeg legge til noe.....bit er binærtall, altså 0 eller 1, og en trenger 8 bits for å få 1 byte (altså en karakter a-å eller 1-9 m.fl)

dvs at binærkoden for f.eks bokstaven A kanskje vil se noe som dette ut: 01100100 (det stemmer selvsagt ikke, men jeg ville bare illustrere hvordan en byte var)

edit: tyrkleif

Endret av mokkel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...