Gå til innhold

hvordan gjøre opptak av gitar til pc


Anbefalte innlegg

har ikke spesielt god greie på dette, men lurer på hva jeg trenger for å kunne spille gitar rett inn på pc, og senere editere i fruitloop, cubase eller et annet musikkeditprogram. antar at jeg må skaffe meg et lydkort med en slags jack-inngang som passer til gitarforsterker, eller hva? i tilfelle, kan denne typen lydkort skaffes som usb \ firewire? har laptop

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På et standard internt lydkort er det som rege enl Line-In og evnt. Mic-In port. Det skal være fullt mulig å koble fra Line Out på gitarforsterkeren til Line-In på lydkortet, men jeg er litt usikker på impedanse/spenningsforholdet. Det er ihverfall viktig at du IKKE bruker Main Out da dette garantert vil sprenge inngangen på lydkortet ditt.

 

Det finnes etter det jeg vet flere lydkort for USB(2). Er litt usikker når det gjelder FireWire, men disse kortene vil være langt bedre lydkvalitetsmessig, ha flere muligheter/innganger og generelt være en mye bedre løsning. Men, det koster selvfølgelig endel penger...

 

Har du PC'en din USB2 (Hi-Speed USB), er det viktig at du ikke har noen USB1-enheter tilkoblet samtidig på samme kontroller (det er som regel bare 1 kontroller, men flere porter), da dette vil gjøre at ytelsen faller betraktelig. Dette fordi USB1-enheten lager en flaskehals og du vil dermed ikke kunne bruke kortet for 100% av det det egentlig er kapabelt til.

Lenke til kommentar

nå er det sikkert noen her som har erfaring med slikt (ikke jeg), men om du vil ha et godt svar på dette er du nok "better off" om du spør i en musikkhandel (den typen som selger instrumenter, altså ikke platon o.l.).

 

Om du ikke har noen slik butikk i nærleiken, så kan du kan for eksempel ringe Hagstrøm Musikk her i Bergen. De er gjennomproffe, og det er 99.9999% sikkert at noen der kan fortelle deg hva du trenger.

Lenke til kommentar

Procom kjører kampanjepris på sitt M-Audio Firewire Audiophile lydkort (kr. 2.695,-). Det er mobil utgaven av mitt forrige lydkort (Audiophile 2496), som er svært bra for prisen, og har disse features:

 

4 x 6 24-bit/96kHz I/O

2 x 4 analog operation (RCA)

digital S/PDIF (coaxial) I/O w/ 2-channel PCM

digital out also supports AC-3/DTS surround sound

headphone output with dedicated level control

flexible software-controlled mixing of hardware and software I/O

aux sends on all channels and aux output assign allows for dedicated headphone mixes and sends to external effects

user-assignable front-panel level control (output, input, software return, aux send)

zero-latency hardware direct monitoring

low-latency ASIO software direct monitoring

momentary switch for A/Bing two software-assignable headphone sources or switching ASIO monitoring on/off

1 x 1 16-channel MIDI I/O

power on/off switch with indicator LED

powered via AC supply or FireWire bus ( 6-pin FireWire port required)

2 convenient high-speed FireWire ports

includes Maximum Audio Tools software bundle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...