Gå til innhold

Hjemmelaget vannkjøling


Anbefalte innlegg

Jeg henviser til min worklog av mitt selvproduserte vannkjølingssystem. Ferdig nå (hvis en kan kalle det å ha fått det opp å kjøre ferdig).

 

Resultatene mine er ikke slik som jeg trodde. MYE høyere. Kjører på 37.5 idle nå og 45 grader load. Dette er med 20-25 grader i vannet. Det er litt drøyt? Derfor jeg putter denne tråden her og håper på en løsning på dette problemet (for det er jo det.).

 

Hva kan være skyld i dette? Jeg bruker goop som jeg fikk med AeroCool HT-101 kjølern som jeg brukte før, mulig det er drittgoop, men alt jeg hadde. Kan det være skyld i så stor temp-forskjell?

Bruker en 1000-liters MaxiJet pumpe, kan det være for høy flow?

Kan bunnen eller blokken min rett og slett være dårlig? Jeg bruker 1mm plate som bunn, og ha borret rett igjennom for enkelhets skyld (og så loddet platen på i bunnen, ikke borret igjennom den...).

 

Min worklog.

 

Vær så snill og hjelp meg, og si ifra hvis dette ble en for stor dynge informasjon...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmz.... correct me if im wrong,

 

en dårlig lodning kan også give EXTREM termisk modstand,

hvis bunden ikke har ordenligt kontakt med resten af de borede kanaler,

kan det være med til at dine temp's er dårlige.

 

hvis bunden kun har kontakt med vandet, så er varmeafgivelsesfladen meget lille.

Lenke til kommentar

hmmz, ja..... noget med kontakten mellem fladerne.. men en dårlig lodning kan også være en "kold" lodning, den er ikke så holdbar og har ikke ordentlig kontakt mellem fladerne, ligesom en ikke-planslebet processor "kold lodning" betyder at tindet ikke var varmt nok, og den ikke har sat sig ordentligt i metallet

 

en kold lodning kan være holdbar og fin at se på, men den er ikke ordentlig.

Lenke til kommentar

Det kan være ganske vanskelig å unngå "kald-lodding" på en slik blokk, da den vil absorbere varmen fra tinnet veldig fort. En måte å løse dette på er kanskje å varme opp blokken litt mens du lodder og når alt er ferdig og du smeller det sammen, skru av varmen og la det stivne.

 

Bare en tanke...

 

EDIT: i tillegg tror jeg at jeg ville hatt litt tykkere gods i bunnen, 2mm ca hvis det skal være plant, eller 5mm hvis du klarer å få til riller (som sannsynlighvis hadde vært det beste). Vannet hos deg går litt fort igjennom tror jeg, derfor vil riller både øke motstand litt, gjøre at overflaten blir litt større og øke vannturbulensen.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Åjaaaa, jeg loddet greiene sammen på en kokeplate, og lot det kjølne, så loddingen er nok fin. Men du har nok rett ang. riller i bunnen, burde hatt det for å skape mer turbulens i vannet. Dog har jeg ikke 2mm bunn, så hva gjøre for å forbedre? Må da være noe jeg kan gjøre med bunnen på noen måte...

 

Tusen takk for svar, folkens!

 

Edit: en liten skriveleif..

Endret av Kauder
Lenke til kommentar

Eller hva hvis jeg lager en NY blokk, og ikke borrer rett igjennom men måler dybde samt prøver å lage meg noen finner i vannet? Blir nok en inngang, to ut da... Eller noe slikt. Fant ut at jeg hadde kobber til en blokk à 53x70mm. Sku være nok?

Lenke til kommentar

Konstruksjonen av din blokk er ikke optimal som allerede påpekt. Bunnen og kanalene burde absolutt være ét stykke kobber. Utover dette er selve designet helt fint. Har laget 2 blokker med samme "spiral"formen som din, og ytelsen var like god som en Maze 4 med en enkel måling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...