Gå til innhold

Overclocking av GF FX 5800

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et Asus GeForce FX 5800 kort som jeg godt kunne tenkt meg å fått overklokket litt.

Det jeg lurer på er kort og greit hvor mange MHz kan jeg kjøre GPU'en og minnet på så jeg kan få det optimale ut av kortet. (Uten å måtte invistere i et nytt kort).

Har klokket "core clock frequency" opp til 488MHz og minnet til 977MHz.

Virker stabilt og fint så langt. Kan jeg kjøre på enda litt mer før det kan finne på å "lukte dyrt"?

Noen som har erfaring med slike ting som kunne svart meg? :)

Edit:

Kjørte opp GPU frekvensen til 500MHz og minnet til 1000MHz som tilsvarer et FX 5800 Ultra sine frekvenser.

Note: Jeg har et "non-Ultra" kort.

Endret av fomlepung
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare sett minnet opp 5 MHz av gangen, helt til det fryser eller du ser artifacts. Så klokker du litt ned igjen. Så gjør du det samme med minnet etterpå... Kjør test i 3DMark... 20-30...

Skrevet

Hvor mye man kan overklokke et kort varierer vel fra eksemplar til eksemplar, og kjøleløsningen på kortet er også viktig. Så må man jo bare prøve seg fram, da, finne innstillinger hvor ting ser ut til å fungere uten krasjing og grafikkfeil etc (også på lang sikt. Klokk ned hvis maskinen begynner å bli ustabil etter noen timer, eller ved intens grafikk). Jeg selv overklokka mitt gamle GF3 Ti-200 til over Ti-500 :D hastighet (rambrikkene var ratet høyere enn den hastigheten som faktisk var satt fra produsenten, så det gikk uten kjøling annet en på selve GPU'en). Sies at levetiden kan forkortes ved overklokking, men så er det jo spørsmål om hvor lenge kortet varer før det er fullstendig utdatert. Mitt fungerer iallfall like bra nå som da det var nytt, og nå forlater det maskinen min for godt i løpet av uka. :thumbs:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...