Gå til innhold

Ny gaming pc, AMD 64


Anbefalte innlegg

Hei

Skal ha ny PC, og har siste vekene bladd litt i dette forumet + guider/tester for å sette meg litt inn i hardware. Fant ein konfigurasjon i tråden til Gnurk som ligner på den eg kunne tenke meg. PCn skal ikkje overklokkes (i så fall, blir det bare i mindre grad). Oppgradering er heller ikkje så relevant (men kan skje), for når den tid kommer så overtar nok mine foreldre pcn slik som no.. og gangen før det :)

Kan godt legge i litt ekstra kroner for "solide" deler som er kjent for å være stabile.

 

Valget av amd 64 er hovedsakleg pga den ser ut til å være veldig bra i tester. Pluss at eg antakeleg ikkje kjem til å kjøpe ny PC på lenge etter dette, og kan nok være fint å ha 64 bits prosessor om litt (eller blir det lenger fram i tid?).

 

Dette er ein modifikasjon av oppsettet til Gnurk (kan ikkje link'e), da 15000 var ein del i overkant av mitt budsjett.

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 754, 1 MB cache, BOXED

Vår pris: kr 2.595,-

 

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA S-ATA/150 8MB cache 7200RPM

Vår pris: kr 1.095,-

 

Asus K8V SE DELUXE Hovedkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

Vår pris: kr 1.346,-

 

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

Vår pris: kr 895,-

 

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

Vår pris: kr 2.095,-

 

2 x Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

Vår pris: kr 1.290,- x 2= 2580

 

 

totalt 10.606

----------------------------------------------------

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

Vår pris: kr 2.179,-

Valgte heller Sapphire kortet, fekk inntrykk av at det var eit temmeleg bra kort (div test/guide). Prisen er jo nesten den samme uansett. Kommentar?

 

I oppsettet var også denne disken med:

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 10000RPM 8MB cache WD740GD

Vår pris: kr 1.995,- *SYSTEMDISK*

 

Syns det var litt dyrt faktisk så kuttet den ut. Ser jo fordelen med ein rask systemdisk men har 10 000rpm så masse å sei? Vil eit bra alternativ være 2x 7200rpm i raid, striping?

 

FSP35060PN Fortron/Source, 350W, ATX12V

- med 12 cm. vifte

595,00

Dette er?

 

PC6070A Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet

1 995,00

Er interessert i eit støydempet og bra kabinett med ok powersupply (har forstått det er litt greit å ha ;)) design er ikkje så uhyre viktig. Billigere forslag enn LL kabinettet?

 

I tillegg så kjem skjerm + tastatur og mus, så det blir jo ein del kroner ekstra, og presser prisen glatt over det eg i utgangspunktet ville betale.

19" CRT koster ca 2.000 på komplett (rask kikk) + ca 500 for tastatur/mus.

Tilsammen med LL kabinettet blir det ca 15.000kr. Mitt opprinnelige mål var 10.000kr, men ser at det blir vanskeleg. Likevel har lite lyst å gå over 12-13.000kr

Ellers deler som mangler? Trengs det ekstra vifter?

 

Eventuelle forslag fra meg ville være å kjøpe den billigste A64 3000+ prosessoren, og bare 512 MB ram. Men dette er jo tross alt litt viktige komponenter siden det er 99% spel det er snakk om her også. Så vil heller kutte ned på andre ting enn prosessor/HK/ram/skjermkort.

 

sukk :dontgetit:

 

Dette var kanskje eit litt stort førsteinnlegg her på forumet, men vil gjerne få ein bra PC :) Håper det var ok forklart. Ellers Takk til dei som er her til vanlig og til dei

fine guide'ane som fins her :thumbup:

 

edit 1: Vil helst kjøpe alt hos Komplett :)

Endret av Nibenay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 754, 1 MB cache, BOXED

 

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA S-ATA/150 8MB cache 7200RPM

 

Asus K8V SE DELUXE Hovedkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

 

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

 

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

 

2 x Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

 

Chenbro Gaming Box Black/Silver 350W ATX12V SPI PSU, with PFC, PC61166

 

Samsung 19" CRT Syncmaster 957P TCO99 Skjerm

 

Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0 PS/2 & USB, bulk

 

Logitech Internet Navigator Keyboard SE (Norsk Versjon), PS/2 og USB, Retail

 

 

 

13995kr faktisk :thumbup:

Endret av Same-
Lenke til kommentar

takker for svar så langt.

 

Loeve: la faktisk merke til det etterpå :) takk for svar likevel.

 

Same-: kabinettet så greit ut

 

svalbard: skal sjekke det også, og antok det var hovedforskjellen på dei korta ja.

 

Fortsatt ingen som har peil på (kanskje det er litt feil forum):

 

har 10 000rpm så masse å sei? Vil eit bra alternativ være 2x 7200rpm i raid, striping?

 

Så forresten at ram'en hadde gått opp. Lurte litt på den, er ikkje XMS temmelig high end? dvs er kanskje billigere alternativ? Trenger a64 prosessoren reg/ecc ram? og kan det være lurt med extra kabinettvifte, eller klarer dei vanlige viftene jobben?

Lenke til kommentar

Ikke Kjøp Asus hovedkort når det gjelder Socket 754! de fått dårlig kritikk, snekker'n som er en meget dyktig kar, hadde et Asus hovedkort til Socket 754, og det endte med at både harddisker og skjermkort gikk i stykker!

 

listen så ellers veldig bra ut, også bra du bytte til sapphire istedfor power color, selvom det sikkert ikke skiller så mye på kvaliteten.

Jeg anbefaler Gigabyte Ga-K8N (evt Pro) hovedkort, med Nforce 3 150

Lenke til kommentar

Valgte Sapphire kortet på grunnlag av ein test (sikkert her på hardware). Foretrekker marginen i kvalitet framfor ting i pakken. :)

 

Andre anbefalinger på hovedkort? Velger eit av korta som komplett selger uansett. Fann ikkje Gigabyte kort der. Syns å huske at Desertglow (?) skreiv einellerannen plass at Epox funka bra med a64?

Lenke til kommentar
Trenger a64 prosessoren reg/ecc ram? og kan det være lurt med extra kabinettvifte, eller klarer dei vanlige viftene jobben?

Det er kun AMD Athlon 64 FX- CPUene som krever ECC REG-minne. Ikke den CPUen du har satt opp. Trenger ingen ekstra kabinett vifter, men det kan være greit å ha. Men ingen nødvendighet altså.

Lenke til kommentar

(nesten) endelig oppsett:

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 754, 1 MB cache, BOXED

2595.32

Western Digital Caviar 160GB S-ATA Special Edition 8MB cache 7200RPM

1106.9

Asus K8V DELUXE Hovedkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

1500.59

Chenbro Gaming Box Black/Silver 350W ATX12V SPI PSU, with PFC, PC61166

905.44

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

1594.95

Logitech Internet Navigator Keyboard (Norsk Versjon), PS/2 og USB, Retail

304.85

Logitech OEM Optical Wheel Mouse Black PS/2 & USB, bulk

172.91

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

2094.99

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

894.99

 

Totalt: 11170.94

 

Dette er kopiert fra handlevogna til komplett :)

Dersom dette ser ok ut så blir ordren fyrt av innen helga antagelig.

Har planer om å kjøpe meir RAM etter sommaren(når cash flow'en er større en det lånekassen kan prestere :green:), iallefall ei ny 512 brikke. Går vel bra å eventuelt mikse med ei 1024 brikke også?

Noken siste kommentarer eller forslag? takker for alle innlegg og hjelp til nå.

Eineste eg igrunn lurer på er forskjellen mellom hovedkortet eg har satt opp og SE utgaven, menmen..

Lenke til kommentar

Tja, Epox Hovedkortet fikk jo ganske bra kritikk det også. du burde ta også lese den testen på hardware. :)

 

Hardwarebutikken.no selger i hverfall Gigabyte hovedkort, men tror også at Epox duger. men akkurat når det gjelder AMD 64 og socket 754 ville jeg ikke ha kjøpt Asus, men ellers så har jeg ihvertfall bra erfaring med asus.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Ikke Kjøp Asus hovedkort når det gjelder Socket 754! de fått dårlig kritikk, snekker'n som er en meget dyktig kar, hadde et Asus hovedkort til Socket 754, og det endte med at både harddisker og skjermkort gikk i stykker!

 

Det har noe med at HK'et hans ikke hadde PCI-lås og at han klokket litt vell langt. Da kan det skje slik som det skjedde med snekker'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...