Gå til innhold

Linux som server..


Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

 

Nå sitter jeg her uheldigvis med Windows Xp og sitter å funderer på noe:

 

Ved siden av meg har jeg en 800mHz pentium3, 512mb ra og 13Gb hardisk med Linux Suse9 på.

Jeg bruker ikke maskinen så mye helt til jeg kom til å tenke på at det kunne vært en slags "ftp server". Men jeg har da ikke så mye peiling på linux og ftp så jeg lurer på om det finnes en eller annen guide på hvordan jeg kan enkelt sette opp en ftp server med linux.

 

HUSK at jeg er HELT n00b i linux !!!!! (og litt n00b i ftp)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

det er så antrengende å lese dansk siden jeg er norsk.. får vondt i øynene mine! :wow:

 

Legg inn proftpd. Skriv proftpd som root. Voilá. Folk kan logge inn som anonyme eller med eget navn/pass for tilgang til de respektive home-dirs.

jaha... hvor skulle jeg skrive det henne sa du? root? er ikke det oppstartsdisken?

husk at jeg er HELT N00B PÅ LINUX !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Endret av Conan_Warrior
Lenke til kommentar

Mest sannsynelig har du allerede OpenSSH installert. Pass på at det er startet (/etc/init.d/sshd start, eller lignende). Be folk laste ned FileZilla, og koble til serveren i SSH2-modus. Da får du SFTP-overføring (som er langt sikrere enn ordinær FTP, da det er kryptert). Og det var det...

Lenke til kommentar
Hva med å prøve et par søk på google?

Slike svar er utrolig irriterende og viser til at du ikke har stort peiling på hva du snakker om.

Uenig med deg der, da faktisk et par søk på Google ville gitt ham løsningen - step by step.

Men når man spør på et diskusjonsforum er svar som "søk på google" ikke behjelpelig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Men når man spør på et diskusjonsforum er svar som "søk på google" ikke behjelpelig i det hele tatt.

Det er det vel:

Ola Nordmann: "HEI JEG ER N00B PÅ LØNØX HVORDAN INSTALLERER JEG CS SERVER HELP PLZ<1".

J. Random Hacker: "STFW, gå på Google og søk etter 'linux cs server' eller noe...".

Ola Nordmann gjør dette, og kommer til siden http://server.counter-strike.net/server.ph...owto&show=linux som forklarer hvordan man gjør dette.

Ola Nordmann: "THX D00D"

Lenke til kommentar
Men når man spør på et diskusjonsforum er svar som "søk på google" ikke behjelpelig i det hele tatt.

Det er det vel:

Ola Nordmann: "HEI JEG ER N00B PÅ LØNØX HVORDAN INSTALLERER JEG CS SERVER HELP PLZ<1".

J. Random Hacker: "STFW, gå på Google og søk etter 'linux cs server' eller noe...".

Ola Nordmann gjør dette, og kommer til siden http://server.counter-strike.net/server.ph...owto&show=linux som forklarer hvordan man gjør dette.

Ola Nordmann: "THX D00D"

Vet ikke om jeg skal gråte eller le :p

Lenke til kommentar

Ja jeg vet at jeg må prøve google og det har jeg søkt etter i 2 dager nå men finner INGEN bilder på hvordan jeg ska gå frem!

 

Jeg vet at dere er irritert over meg pga. at jeg ikke klarer å finne dette selv. Så da spør jeg dere nerder om dere kan finne en fin guide med bilder til meg.

 

Mvh. Stian Garibaldi

 

edit: skriveleif

Endret av Conan_Warrior
Lenke til kommentar

Bilder? Dette er jo stortsett kommandoer du skal følge i et terminalvindu.

Først legger du inn proftpd Først legger du den inn med SuSEs pakkesystem. Det kan ikke jeg hjelpe deg med, har aldri brukt suse. Deretter kan du bare skrive "su", passord, proftpd og du har en ftp kjørende som tillater anonym tilgang (de havner i mappen /home/ftp) eller med brukernavn (hvis brukeren moyner logger inn med sitt passord vil han komme til hans hjemmemappe - /home/moyner). Hvis du har lyst til å endre på oppsettet kan du skrive nano /etc/proftpd.conf og titte der: Alt står dokumentert.

Lenke til kommentar

Ettersom denne tråden har blitt en diskusjon om hvor hjelpsomt det er for noen å skrive "søk på Google" har jeg en trang til å komme med min mening :green:

 

Noe av det mest unyttige hjelpen man kan få er nettop "søk på Google", ettersom den som spør sansynligvis har tatt turen innom minst 5 sider, men har ikke visst hvilke ord han eller hun skal søke på.

For det er DET som er kunsten!

 

Dermed blir svaret: "bruk disse ordene på et søk på Google, så finner du sider som *********** og der har du svaret!"

 

en aldri så liten forskjell, men en som betyr så veldig mye! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...