Gå til innhold

10D på reise til tropiske strøk


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal til Thailand i sommer, og tenkte å ta med meg et Canon 10D-kamera og et par objektiver. Det jeg lurte på er hvordan jeg skal behandle kameraet med tanke på høye temperaturer og luftfuktighet tett opp mot grensen for hva Canon sier er anbefalt (85%). Noen som har noen tips? Spesielle ting jeg bør passe på? Har foreløpig funnet ut av følgende som kan være smart:

 

- Ha rikelig med silica gel i kameravesken (noen som vet hvor man får kjøpt det forresten???).

- Holde kameraet så langt unna AC-enheten på hotellrommet som mulig, slik at det ikke blir kaldt, med påfølgende duggproblemer når det kommer ut i varme og fuktighet igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Hadde store dugg problemet når jeg var i thailand.Og det var en sann plage.Hadde da et Canon EOS 1000 speilrefleks.Men leste et tips etter jeg kom hjem,om at man kan legge det i en lukket plast pose,når man tok det inn på hotellet med aercondition.Og vente med å ta det ut av posen til det hadde vendt seg til temperaturen inne.Det samme gjaldt når man tok det ut.Vet ikke om det funker på den måten.men det er kanskje riktig.Ble endel bilder med dugg på.Det samme ble det på video kamera jeg hadde med også.

MVH Mpeg.

Lenke til kommentar

Takk for svar Mpeg!

 

Kan man med andre ord si det sånn at problemet med dugg når kameraet går fra kalde "airconditionerte" rom og ut i varme og fuktighet, er det eneste man trenger å være spesielt på vakt for? Hva med fuktigheten ellers da? Det kan jo fort komme opp i over 80% luftfuktighet, og selv om Canon sier at kameraet skal fungere opp til 85% så er det jo litt på grensen da... Dessuten er jeg litt engstelig for å få soppsporer og annet tull inn i linser og sånt :wow: Mulig jeg bare er paranoid, men det var i hvert fall derfor jeg tenkte på å stappe silica gel ned i fotovesken. Mener jeg leste et tips om det også en gang nemlig.

 

Jaja, får satse på at det går bra. Det er sikkert en del folk i Thailand også som eier digitalkameraer, og bruker disse :thumbs:

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Tror nok dugg blir ditt største problem der.Jeg var der i monsun (Regn) tiden (mai/juni).Og da er det vel naturlig nok på sitt mest fuktige der.Men kan ikke huske jeg hadde noen andre problemer med kameraet,en akkurat det med duggen,ved tempratur forandringen ute og inne.Var på snakeshow i øsende regnvær(satt under tak).Og brukte både video kamera og foto apparatet uten problemer.Kanskje lurt å ikke bytte linser ute.Og slike silica gel poser er nok en god ide å ha i bagen.Vet ikke så mye om det kan bli soppsporer i linsen og sånn.Hadde ikke det problemet jeg ihvertfall.

MVH Mpeg

Endret av mpeg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...