Gå til innhold

Hva er mest for penga, uten overklokking


Buddy

Anbefalte innlegg

Et Sis 748 + en AMD XP 2800

 

Et nforce2 + en AMD XP 2500

 

koster identisk vel er 42 kr i prisforskjell.

 

Gitt at vi bruker 2 x 256 - 3200 minne.

 

Hva gir mest ytelse for penga, uten overklokking. Skal etter vært benchmarke begge løsningen, er litt vanskelig før jeg har gjort det å anbefale den ene eller den andre. Ops maskinen SKAL ikke overklokkes.

 

noen tanker ?

erfaringer ?

 

Her er nærmere beskrivelse av Sis kortet

 

nærmere beskrivelse av nForce kortet

Endret av Buddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar 1 - "Hvorfor jeg ikke overklokker" - Greit nok å overklokke, gjør det også dersom spill går for tregt, men ser liten vits i å overklokke for å oppnå høyere bechmark sålenge det ikke er synbar forskjell. Punkt 2 Overklokking ødelegger garantien. Punkt 3, med dagens CPU Speed ser jeg liten praktisk grunn til å overklokke. Derimot den tiden jeg brukte PII, AMD K6 da var det faktisk stor forksjell på det å overklokke. Punkt 4. Det er en familemaskin jeg setter opp, har fådd en absolutt øvre grense for hvor mye de vil betale. Jeg har gjort oppmerksom på at overklokking ødelegger garantien, og "far" i huset sier "den skal ikke overklokkes"

 

Vel at svaret sier seg selv at et sis chipset med xp2800 yter like bra som et nForce2 med xp2500 som kan benytte Dual ram, er meget mye vanskeligere, nforce er kjapper en sis, dual ram øker ytelsen, kan i såfall en xp2800, yte bedre i spill med et sis chipsett. I tillegg kommer ytelsen mot HD, det er en kjent sak at via reduserer HD ytelse, er mer usikker på SIS.

 

At nforce er mer stabilt, hmm, vel denne maskinene kjører via, og har ikke hadd kræsj i det heletatt, etter at jeg sluttet å overklokke, hehe.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

angående testen cpu hva er mest for pengene, er en meget fin sammenligning der. Men CPU er bare en del av sammenhengen. Ser det derfor lite relevant.

 

Chopset (hovedkort) + CPU + Minne til like priser er det jeg ønsker å vite.

 

Og det er da jeg vet at å benyttet sis + xp2800 koster det samme som nforce2 + xp 2500

Lenke til kommentar
Ehm.... Er ikke helt sikker, men her er litt fakta: nForce 2 kortene er de mest stabile og kjappeste hovekortene til XP prosessorene. Sis er tregere og mer ustabil.

 

Når det gjelder prosessoren, er Xp 2800+ kjappere enn xp 2500+, men det er ikke mye. Begge er barton ;)

Mest stabile er vel litt å ta i. Nforce 2 kortet er relativt sære når det gjelder ram. De mest stabile kortene finner du nok ved kt333, kt400A og kt400B (også kjent som KT600).

 

Jeg ville nok gått for 2500+ og nforce. Nforcen har større potensiale enn sis sitt brikkesett, dessuten så trenger du ikke gjøre allverden for å få en 3200+ ut av 2500+ din (kun endre fsb fra 166 til 200). Med 2800+ er det litt verre.

Lenke til kommentar
Hvorfor går alle rundt og tror alle 2500+ går lett opp til 3200+? det er lenge siden det var så lett.. Har testet 4 stk nye 2500+ og ingen vil klokke særlig over 2,1ghz uten voldsom voltcore.

Den jeg kjøpte for 1 mnd siden går rett opp på 2200mhz++++! var vel heldig da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...