Gå til innhold

Problem med diskinstallasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hjulpet en kamerat med å montere inn en ny harddisk i hans ca et år gamle pc. En Dell 2,4GHz pentium-maskin.

Disken fungerer greit, alt er OK i kontrollpanel, jeg kan lagre og slette på disken, den kan sees i et dos-vindu, og tilsynelatende er det bare velstand.

Men, disken er ikke synlig i BIOS. Den er satt som "OFF". Eneste annet valg er "AUTO". Hvis jeg prøver det, svares det "unknown device".

Jeg satte jumperen på disken i enden av kabelen til Master, og den andre til Slave, kan det være noe her, jeg mener å ha lest at enkelte maskiner ikke liker den kombinasjonen, men skal bruke Kabel Select.

Kan noen hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle ha fungert dette.

Men har sett disker hvor du må angi "Master m/ Slave present" for at den skal kunne finne slavedisken.

Jeg pleier å sette jumperen på begge disker til CS. Da er det plasseringa på kabelen som avgjør Master/Slave. Master helt ytterst og Slave på midten. Også skal enden på kabelen med blå plugg i IDE-porten på hovedkortet

Skrevet

Takk for bra svar!

Leste etter hvert Solutions Guide som fulgte med maskinen. Der står nettopp dette, Dell-maskiner bruker Cable Select, og diskene skal plasseres som beskrevet i ditt svar.

Jeg plugget om til CS, restartet med stor optimisme, men skuffelsen var stor da problemet ikke ble løst.

Det er den nye disken som vises, den er nå installert med operativsystem og programvare, den gamle er formatert og er tom, og skal brukes som en rein datadisk. Begge er Wester Digital 80Gb, den nye er SE-utgaven med 8Mb ram.

Det er et problem for oss, da vi ikke får laget noe Ghost av C-driven, F som den gamle nå har fått som navn, vises ikke, som alternativ for lagring av Ghost'en.

Er det noen som kan bidra til en løsning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...