Gå til innhold

Sette disker i raid, må man formatere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nå en seagate baracuda 120 gb s-ata hardisk.Og har tenkt å kjøpe en maken og sette den i et raid oppsett (F.eks mirror).Må man formatere den jeg har fra før?

Har masse viktige data som jeg ikke får plassert på en annen disk.

Har et asusp4c800-e deluxe hk som det skal være på.

Takker for svar :w00t:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal du kjøre raid 0 må du hvertfall formatere, men hvis du bare skal bruke den til lagring ville jeg ikke brukt raid i grunnen, hvertfall ikke med mye viktig materiale, kanskje raid 5 da såfall. i raid 0 mister du all da hvis en av diskene går fløyten å det er litt kjipt. i raid 5 blir det tatt backup av disken på den andre disken.

Skrevet (endret)

Det stod i driverene mine at når jeg skulle sette diskene mine i RAID ville det komme opp en melding om jeg hadde lyst til å overføre innholdet i den ene disken halvveis over på den andre, altså slik aom "det skal være". Så jeg ville lest i driverene og manulene var jeg deg :)

Raid5 gir deg INGEN mer lagringsplass for de nye 120GBerene. Raid0 gir eg alt sammen, i en partisjon og en helt siiiiiiinnsvakt rå ytelse på unpacking av .rar-filer og lignende :)

Endret av Blib
Skrevet

Kommer sikkert an på kontrolleren, men viss du skal lage RAID1(Mirror) så bli data ikke tapt, men kopiert - speilet til den nye disken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...