dimdal Skrevet 1. april 2004 Skrevet 1. april 2004 Har en Smoothwall boks som jeg akkurat fant ut at har noen innstillinger med web proxy.. for å cache websider. Hvor finner jeg en sånn proxy? ossen funker det i det hele tatt med proxy og cache? trodde at cache var sånn at cachemaskinen cacha websider som klientene var innpå så folk slapp å laste ned sida fra inet hele tida.. ?
jocke Skrevet 1. april 2004 Skrevet 1. april 2004 Har en Smoothwall boks som jeg akkurat fant ut at har noen innstillinger med web proxy.. for å cache websider. Hvor finner jeg en sånn proxy? ossen funker det i det hele tatt med proxy og cache? trodde at cache var sånn at cachemaskinen cacha websider som klientene var innpå så folk slapp å laste ned sida fra inet hele tida.. ? D u er inne på det ja. At du benytter en proxy-server betyr at din web-browser først tar kontakt med proxy-serveren før den henter ned et dokument eller en fil. Dersom proxy-serveren ikke har fila går den ut og henter den ned samtidig som den overføres til din browser. Fila blir også lagret på proxy-serveren. Neste gang noen skal se på det samme dokumentet blir proxy-serveren kontaktet, den ser at dette dokumentet ligger lagret der, kontakter den web/ ftp-server der dokumentet stammer fra for å se om det er blitt endret, og dersom det ikke er endret overføres dokumentet fra proxy-serveren til browseren. Jo flere som benytter seg av denne proxy-tjenesten, jo oftere vil man finne dokumentene hos proxy-serveren, og nedhenting vil gå mye raskere. Det betyr også at trafikken på linja blir kraftig redusert, slik at andre ting vil gå mye raskere. Så proxy og cache er nesten samma tingen, bare at cache kjører clientside og proxy kjører serverside.
melbamix Skrevet 1. april 2004 Skrevet 1. april 2004 Hvis du går inn på https:\\192.168.0.1:441 taster inn brukernavn og passord, velger services så kommer du rett inn på web proxy. Der har du endel innstillinger. Cache size er hvor stor del av harddisken du skal bruke, du har endel for hva den skal legge i cachen. Default er opp til 4096. Dvs laster du ned ei fil som er 3mb vil den lagres lokalt. prøver du å laste ned denne igjen vil du se det går MYYE fortere. Da funker proxyen. For å få den til å funke sett en liten hake der det står Transparent velg save og sjekk med en fil du laster ned for eks. Koskov
jocke Skrevet 1. april 2004 Skrevet 1. april 2004 .... Transparent..... Og for de av dere som lurer på hva dette er; denne aktiverer transparent proxy på en eller annen programmert port (varierer fra router til router, mange kan skrive manuellt). Dvs at alle forespørsler til port 80 på routeren vil bli forwaredet til denne porten. der står proxyen og venter.
dimdal Skrevet 1. april 2004 Forfatter Skrevet 1. april 2004 Hvis du går inn på https:\\192.168.0.1:441 taster inn brukernavn og passord, velger services så kommer du rett inn på web proxy. Der har du endel innstillinger. Cache size er hvor stor del av harddisken du skal bruke, du har endel for hva den skal legge i cachen. Default er opp til 4096. Dvs laster du ned ei fil som er 3mb vil den lagres lokalt. prøver du å laste ned denne igjen vil du se det går MYYE fortere. Da funker proxyen. For å få den til å funke sett en liten hake der det står Transparent velg save og sjekk med en fil du laster ned for eks. Koskov Så når dette er gjort så setter jeg bare proxy i browseren min til IP på router?
jocke Skrevet 1. april 2004 Skrevet 1. april 2004 Nei, siden du huket av "Transparent" trenger du ikke det, da alle forespørsler på port 80 blir forwardet til en annen port hvor proxyen tar imot.
dimdal Skrevet 1. april 2004 Forfatter Skrevet 1. april 2004 Nei, siden du huket av "Transparent" trenger du ikke det, da alle forespørsler på port 80 blir forwardet til en annen port hvor proxyen tar imot. Funka som bare det , takker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå