Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wireless problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har problemer med å få den trådløse funksjonen til å fungere på min 3Com Office Connect.

• Har satt opp Netopia med fast ip 10.0.0.1 og koblet 3Com med fast ip på 192.168.1.1. Jeg har knyttet sammen de to enhetene ved å koble til 3Com i DSL potrten.
  • Har slått av DHCP i Netopia og slått på DHCP i 3Com
  • Har satt opp 3Com til å bruke 10.0.0.1 (Netopia) som DNS server
  • Når jeg surfer via kabel (fra switch utgangene på 3Com til laptopen er det ingen problemer. Alt går smooth og flott!
  • Men når jeg kobler til Wireless så får jeg IP, men når jeg ping'er den trådløse routeren får jeg ikke svar. Får heller ikke tilgang til Internett.
  • Har installert nyeste firmware både på PC kortet og routeren

Jeg har slått av alt av sikkerhet (mac fitrering og kryptering, har også standard SSID navn).

Hva kan være galt? Hva burde jeg gjøre for å feilsøke og få det trådløse nettet oppe og gå?

Trenger dere mer informasjon så skal jeg gladelig supplere!

Veldig takknemmelig for tips.

Endret av Skikongen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
  • Har satt opp 3Com til å bruke 10.0.0.1 (Netopia) som DNS server

Prøv å sette DNS-serveren til 217.13.4.21 eller 217.13.7.136

Funker det?

Skrevet

Selv så har jeg Netopia & Trådløs router med aktivert DHCP på begge 2. Netopia gir ut 10.x.x.x og WLAN gir ut 192.168.x.x. Fungerer uten problem for meg. Hvilken ip får du når du kobler deg opp mot trådløst nett?

Gå i dos, og skriv "ipconfig /all".

Skrevet

Funker det?

Ved ipconfig /all for jeg at DNS peker mot 3Com'en. Altså samme adresse som gateway og dhcp...

Men har endret dns server i oppsettet til routeren til forslagene dine. Fungerer fortsatt ikke. Tror kanskje det er feil sted å lete etter feil, ettersom alt fungerer når jeg bruker kabel fra routeren men ikke når jeg bruker trådløst...

Skrevet
Selv så har jeg Netopia & Trådløs router med aktivert DHCP på begge 2. Netopia gir ut 10.x.x.x og WLAN gir ut 192.168.x.x. Fungerer uten problem for meg. Hvilken ip får du når du kobler deg opp mot trådløst nett?

Gå i dos, og skriv "ipconfig /all".

Hvilke porter har du brukt når du har koblet sammen netopia'en mot den trådløse routeren (switch/dsl)?

Skrevet

Funker det?

Ved ipconfig /all for jeg at DNS peker mot 3Com'en. Altså samme adresse som gateway og dhcp...

Men har endret dns server i oppsettet til routeren til forslagene dine. Fungerer fortsatt ikke. Tror kanskje det er feil sted å lete etter feil, ettersom alt fungerer når jeg bruker kabel fra routeren men ikke når jeg bruker trådløst...

Vel, poenget er at svært få routere har dns-server innebygd.

Husk også at du må legge inn "gateway" i 3com-routeren. (10.0.0.1), og de dns'a som jeg postet litt over her. Da skal det funke, satte opp et slikt system bare for en uke siden. (3com og netopia).

Skrevet

Har nettopp funnet ut at kilden til mitt problem er at 3Com'en ikke klarer å videre-distribuere dhcp fra Netopia'en.

Når jeg bruker nettverksledning fra 3Com til laptop får jeg under ipconfig /all

DHCP enabeled: Yes

Når jeg derimor benytter trådløs tilgang så får jeg

DHCP enabeled: No

Noen som vet hvordan jeg får dhcp (som er aktivert på netopia, men ikke i 3com) til også å fungere trådløst? :hmm:

Nå må jeg legge inn ip, subnet, dns etc manuelt for å få det til å fungere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...