Gå til innhold

Amilo som kneler ved belastninger


Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu Siemens Amilo D 8820, ca 15 måneder gammel, som har begynt å trøble. Når den får litt å gjøre, som f.eks kjøre photoshop eller et spill fra CD-Romen, så kneler den etter et par minutter. Det skjer det samme hver gang. Viften starter på full spiker i ca 5-10 sekunder, og så slår den seg helt av. Når jeg bare surfer på nettet og mailer litt går det helt fint i timesvis. Det virker på meg som at prosessoren blir for varm, eller at RAM-en ikke tåler full belastning. Noen andre synspunkter på hva dette kan skyldes? Alle fornuftige forslag mottas med stor takknemlighet.

Endret av Bonanza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme maskin og fikk lignende problemer -- ved moderat prosessorbruk gikk viften for fullt. Etter en forsiktig tur med støvsugeren på luftinntakene kom det seg -- maskina ble altså ikke kjølt godt nok. Dine problemer kan imidlertid også skyldes at det er noen programmer som bruker veldig mye CPU av en eller annen grunn (se i task manager). Hvis støvsugingen ikke hjelper ville jeg reinstallert. Hjelper ikke det heller ville jeg kontaktet Fujitsu Siemens Norge (de er ganske hjelpsomme men kommer i første omgang uansett til å be deg reinstallere maskinen med gjenopprettings-CDen).

Endret av oddjohan
Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Jeg har nå fjernet det meste fra oppstartsmappen, og tatt bort alt unntatt det mest nødvendige fra oppstartsalternativene i msconfig, og det ser ut til å hjelpe endel. NÅ kan jeg i det minste starte Photoshop.

 

Problemet mitt ang reklamasjon er at jeg er i Zagreb i Kroatia, og har ikke akkurat lyst å sende maskinen til Norge for reklamasjon. Jeg får skaffe meg et lite skrujern, en boks med trykkluft, og finne lodottene som åpenbart hindrer luftgjennomstrømningen. L>itt creepy å ha en prosessor som kjører på konstant for høy temperatur...

Lenke til kommentar

har samme maskin, min er snart ett år 10 mnd gammel. Fikk problemer med at den slo seg av i spill. Uten å virke helt for sikker, så tror jeg at det var skjermkortet på min maskin som slet med kjølingen. Fikk ofte artifakter på skjermen før den slo seg av, kanskje fordi jeg har klokket for hardt en gang for ei stund tilbake. Skal prøve støvsugeren selv, det er sikkert mye rart inni laptoppen.

 

Si fra hvordan det går med kjølingen, vet noen har prøvd å montere ei 12 cm vifte bak laptoppen og plassert laptoppen oppå blyanter for å bedre kjølingen med gof effekt.

 

leoss

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...