Gå til innhold

Sub i bil


Anbefalte innlegg

Har laget to prakteksempler av hjemmesnekra suber til russebilen vår, lurer på om noen har noe erfaring med montering i bil... De skal stå på plant "gulv" av kryssfiner, burde jeg bruke spikes, bygningsbeslag (vinkeljern) eller kanskje en kombinasjon? Kassene er kubiske av 22 mm MDF, lukket.

 

Problemet med spikes er jo at det her blir litt bevegelse, ulempen med beslag er jo tap pga overføringer av vibrasjoner fra bilen --> sub.

 

Videre er anlegget som følger:

Blaupunkt Woodstock DAB 52 CD-spiller med mp3 og kortleser (sweeet) og DAB. En feit kondensator mater to SAGA-forsterkere til å drive subene (2 à 12"), en annen amp driver det resterende anlegget. Alt snackset utenom cd-spillern er fra Eltek... :thumbs:

Endret av Audiophil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk bygningsbeslag!!! Det er svært viktig at sub-kassen er festet godt da den ofte blir tung! Ikke no særlig å kollidere åsså kommer den feite kassen flygende...

 

Du kan godt feste den i alle fire hjørnene nede ved golvet.

 

Har du husket store nok strømkabler og sikringer til forsterkerne??? ;)

Lenke til kommentar

Hovedstrømkabelen som fulgte med russebilen er 50mm2 ;) Skulle duge... Problemet er sikringene, tror jeg paralellkobler 2 x 100 amp. Problemet blir å få dynamoen til å lade nok, vi har kondensator og to batterier, det er jo litt, men allikevel må dynamoen lade. Kan hende vi skal permanent montere 220v batterilader slik at vi kan koble oss på motorvarmeruttak etc når vi står rolig :)

Lenke til kommentar

Det med permanent batterilader er et godt forslag.

 

Sikringenes størrelse skal dimensjoneres etter forsterkernes strømtrekk. En sikring til hver forsterker, like mange amp som den som sitter på forsterkeren.

Jeg har en forkjærlighet for AGU-sikringer. Disse får du i opp til 80A så vidt jeg vet, til en levelig pris og stort sett overalt. Det skulle holde ganske lenge til en vanlig forsterker.

Eventuelt kan du bruke automat-sikringer (opp til 140A iallefall), men ulempen her er prisen. Den kryper fort opp mot 500kr pr stk.

 

Ulempen med å bruke 2 batterier er at de over tid vil lade ut hverandre, men tror ikke det skal være noe problem siden dere sikkert bruker bilen/bussen hele tida;)

 

Du kan f.eks legge opp tykkere strømkabler fra dynamoen til batteriet. Disse er ofte ganske tynne originalt. Husk god og stor jording til batteriet! Gjerne 50mm2 her også.

 

Kondensatoren skal helst være sikret den også. Vanlige sikringer er trege, dvs de blåser ikke av strøm-peakene fra kondensatoren. Husk tykke og korte kabler !

Lenke til kommentar

Har AGU sikringsholder, den tar to sikringer så tipper jeg kjøper 2x60 eller 80 (ikke funnet 80A enda). Denne sikringsholderen vil være rett før kondensatoren, mener du å ha sikring etter kondensatoren også (tenk pluss mot jord)? Alle forsterkerne har interne sikringer også...

 

Kobler det opp i kveld eller i morra tenker jeg og prøvespiller snart, så ser jeg om sikringene holder eller ikke.

 

Mangler en forsterker doh :hmm: Må ha en til å drive megafonen vår... Mye tøffere med megafon + keyboard som russetute enn kompressordrevne horn. :thumbs:

Ellers blir det fett å få installert telefonene også, er viktig med intercom i bilen :p Så kan man sitte på taket og dirigere sjåføren :D:hmm::hmm:

Endret av Audiophil
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har laget to prakteksempler av hjemmesnekra suber til russebilen vår, lurer på om noen har noe erfaring med montering i bil... De skal stå på plant "gulv" av kryssfiner, burde jeg bruke spikes, bygningsbeslag (vinkeljern) eller kanskje en kombinasjon? Kassene er kubiske av 22 mm MDF, lukket.

 

Problemet med spikes er jo at det her blir litt bevegelse, ulempen med beslag er jo tap pga overføringer av vibrasjoner fra bilen --> sub.

Altså,man taper ALDRI lyd på å skru subkassen fast i bilen/bussen. For å forklare dette litt nærmere skal jeg ta et eksempel: hvis du forestiller deg forskjellen hvis du skal hoppe ifra marka,å ifra en trampoline... Hvor hopper du høyest?

På trampolina selfølgelig!! å det blir jo det samme hvis du skrur fast kassen så kan suben fungere som en trampoline for lufta, dvs. flytte mer luft som igjen = mer bass!!! :thumbup:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Har laget to prakteksempler av hjemmesnekra suber til russebilen vår, lurer på om noen har noe erfaring med montering i bil... De skal stå på plant "gulv" av kryssfiner, burde jeg bruke spikes, bygningsbeslag (vinkeljern) eller kanskje en kombinasjon? Kassene er kubiske av 22 mm MDF, lukket.

 

Problemet med spikes er jo at det her blir litt bevegelse, ulempen med beslag er jo tap pga overføringer av vibrasjoner fra bilen --> sub.

Altså,man taper ALDRI lyd på å skru subkassen fast i bilen/bussen. For å forklare dette litt nærmere skal jeg ta et eksempel: hvis du forestiller deg forskjellen hvis du skal hoppe ifra marka,å ifra en trampoline... Hvor hopper du høyest?

På trampolina selfølgelig!! å det blir jo det samme hvis du skrur fast kassen så kan suben fungere som en trampoline for lufta, dvs. flytte mer luft som igjen = mer bass!!! :thumbup:

Hehe... Det eksempelet hadde jo ingen sammenheng med høyttaleren? Hvor er eksempelet på fastmontert kontra spikes? Men uansett tror jeg ikke det vil gå med spikes i en buss... Tenker på fartsdumper... ;)

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Ulempen med å bruke 2 batterier er at de over tid vil lade ut hverandre, men tror ikke det skal være noe problem siden dere sikkert bruker bilen/bussen hele tida;)

 

Burde da være enkelt nok å lage en sperrekrets der ved hjelp av en diode eller 2 :-) Takker for opplysningen forresten, det der var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar
vil tippe at dynamoen lader nok så lenge bilen er i gang? hadde 2*15" og 2*12" som bass i rusebilen vår, gikk greit så lenge bilen var i gang, varte ikke lenge om vi skrudde av tenninga da...hadde 1 stk kondensator og 1 stk batteri.

Det kommer helt ann på det. Størrelsen på elemtentene har ikke noe å si, det har noe å si er hvor mye forsterkeren drar.

 

Og har vært med på at alt av lys i bilen i dimmet når bassen slo. Så nok strøm er alfa omega. Uten det, så vil ikke forsterkeren klare å levere nok spisseffekter, noe som igjen går utover lydkvalitet. Store kondensatoter\ekstra batteri kan hjelpe endel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...