Gå til innhold

Demping rundt kabinett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kunne prøvd å bytte viften i powersupplyet til en som bråker mindre. Det krever litt skills pluss at du garantert mister garantien på powersupplyet. Du må jo åpne det for å bytte viften.. Husk at du ikke må sette en FOR treg og stillegående vifte.. ettersom den tross alt skal kjøle PC'en samtidig som PSU'en genererer litt varme i seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg stappet hele kabinettet (nesten) fullt med støydemipngsmatter. Og dette fungerte bra på "synginga" i kabinettet.

Men fremdeles så var det veldig mye støy ifra PSUen.

Skiftet vifta i denne til en mer stillegåendes en, og da merket jeg at masse lyd ifra PC-en kom rett ut igjennom vifta på PSUen.

Så det hjalp bare litt med mer stillegåendes PSU vifte. Dessuten var tempen inne i kassen rundt 44 grader, og utifra PSUen var lufta rundt 50grader kan jeg tenke meg.

 

Det siste er en veldig stillegåendes (Zalman 5001cu) vifte på CPUkjøleren og denne blåser rett uf ifra kassen. Dermed er systemet kaldere og PSU vifta (som har noisekiller) går veeeldig stille.

Mesteparten av ulydene fant jeg ut til slutt kom ifra CPU vifta. Å skifte denne hjalp enormt.

 

Mattene inni maskinen hjalp godt mot støy ifra HDen.

 

Resultatet er en maskin som det bare kommer en svak suselyd ifra.

 

Støydempingsmatter selges på biltema for en billig penge, disse har lim på ene siden. OBS, er nesten umulig å få av igjen hvis limet som er på dem brukes.

 

Mvh

Kjelli

Lenke til kommentar

Jeg har sett denne løsningen, men det virker litt for ekstremt for meg....

Den blir vel varmere i samma slengen også?

Hvor stor skal denne boksen være? Slipper lufta ut gjennom kabelinngangen? Jeg har allerede dempet inni kabinettet med filtstoff fra et bagasjerom (SIDEVEGGER OG TAK), men jeg synes enda den bråker for mye! I tilfelle: Hvor tykke plater bør man bruke?

 

Quote:


On 2001-11-07 10:24, marw skrev:

Beste støydemping man kan lage er og lage en kasse som man setter maskinen inni.


Bygg en kasse av sponplater, og sett inn et rør der kablene går inn, det vil blokkere all støy


Bruker man skikkelige plater, så vil maskinen bli tilnærmet lydløs..





Lenke til kommentar

Skal bare vise til de tidlige data dager med bråkete servere, da fikk man kjøpt lydisolerende kasser. problemet var at serverne utviklet en del varme, derfor hadde kassene en 120mm vifte i bakkant. Men etterhvert ble maskinene stillere og vifta bråkte mer enn maskinene...

 

Tror ikke denne løsningen egner seg i overklokkings sammenheng i alle fall :smile:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dersom du skal bygge en slik kasse, er det sikkert en ide å sette inn noen store vifter i bakkant, slik at du får dradd litt luft rundt. Du må uansett kunne klare å åpne eska i forkant, der skal du jo putte inn cd'er.

Tror jeg ville putta inn en 120mm vifte foran og bak, kanskje en stillegående fra papst. Så er du kvitt en del støy.

Sikkert ingen dum ide å kle kassa inn med dempematter også, men det må ikke bli for varmt inni...

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Som en oppfølging til dette kan jeg nevne at etter et års bruk av disse biltema mattene inni en relativt varm kasse, så har noen av mattene begynt å løsne.

Åpnet maskinen for den årlige rengjøringen og flere av de mindre lappene med støymatte var helt løse. I verste tilfelle hadde disse ramlet løs og ligget løse inni kassen. Da de er kledd med aluminium på den ene siden og leder strøm godt så hadde nok geforce kortet likt det godt at en slik lå oppå :smile:

 

Det ser ut som varmen har fått limen til å tørke inn og miste sin kleblighet.

 

Har noen andre gjort noe likn med biltema-mattene så kan det være verdt å sjekke dette.

 

Kjelli

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...