Gå til innhold

Kompressor og kondensator


torgros

Anbefalte innlegg

Er i planleggingsfasen for et nytt kabinett i tre.

Skal ha vannkjøling i og tenkte kanskje på å sette inn kompressor - kondensator systemet.

Jeg har bare det problemet at jeg ikke finner noen kompressorer eller kondensatorer å kjøpe :no:

Er det noen som vet hvor og hva jeg kan kjøpe???

Er ikke helt glad i skyhøye priser :blush:

 

mvh.

 

Torgros og Stanb4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne jo funket å bruke et kompressor/kondensator/evaprator system (f. eks. VapoChill) til å kjøle ned vannet. Der evaporatoren er montert til en blokk/radiator som vannet går gjennom, eller evaporatoren står "i løse luften" og lager kulde som en vifte blåser på en radiator. Da vil kuldemediet først komme til kompressor (det har nettopp kjølt ned vannet) der det blir satt under trykk og temperaturen og trykket stiger -> det kommer til kondensator der varmen blir tatt ut av systemet og kuldemediet blir om til veske som blir ført ned til evaporator -> i evaporator blir trykket fort redusert og kuldemediet tar opp varme fra blokken/radiatoren med vann og vannet blir kjølt ned -> kuldemediet går tilbake til kompressor og alt starter på ny. Vett ikke helt hvordan det ville virket med evaporatoren og blokken/radiatoren, men ville vært koselig å prøve :D

Lenke til kommentar
Det kunne jo funket å bruke et kompressor/kondensator/evaprator system (f. eks. VapoChill) til å kjøle ned vannet. Der evaporatoren er montert til en blokk/radiator som vannet går gjennom, eller evaporatoren står "i løse luften" og lager kulde som en vifte blåser på en radiator. Da vil kuldemediet først komme til kompressor (det har nettopp kjølt ned vannet) der det blir satt under trykk og temperaturen og trykket stiger -> det kommer til kondensator der varmen blir tatt ut av systemet og kuldemediet blir om til veske som blir ført ned til evaporator -> i evaporator blir trykket fort redusert og kuldemediet tar opp varme fra blokken/radiatoren med vann og vannet blir kjølt ned -> kuldemediet går tilbake til kompressor og alt starter på ny. Vett ikke helt hvordan det ville virket med evaporatoren og blokken/radiatoren, men ville vært koselig å prøve :D

Akkurat d jeg tenkte på..

Vet du hvor mye det koster eller?? ;)

Har hørt at d kan bli litt dyrt :scared:

Lenke til kommentar
Det spørss jo litt... Vapochill koster vel rundt 4000. Og vannkjøling koster 2000-3000. Du kunne kanskje lagt blokk/radiator selv... Jeg vet ikke helt hvordan blokken skulle vært, kanskje best å lage den selv?

hvor selger de slike vapochill sett??

har lett litt men ikke så mye.. :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...