Gå til innhold

s-video/scart-tilkobling med TV-ut

anderfo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å koble min bærbare PC til en TV ved hjelp av S-video-kabel. Siden TV'en ikke har S-video-inngang bruker jeg en Scart-tilkobling for S-videokabelen.

Problemet er at skjermkortet/driveren min ikke oppdager at TV'en er tilkoblet, slik at jeg ikke får stilt inn skjermen på dette.

Jeg har tidligere koblet PC'en til en TV med S-video-inngang med bra resultat, men også på den TV'en fikk jeg trøbbel hvis jeg prøvde Scart-kontakten og overgangen min. Ved å kun bruke S-video fikk jeg lett velge å bruke TV-skjermen, mens dette valget ikke dukker opp nå.

PC'en er Fujitsu-Siemens, skjermkortet er ATI mobility radeon 9000, driverversjon 6.13.10.6218

Er dette et vanlig problem, og kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut til at flere har problemer med "Auto-detect"-funksjonen på skjermkortet, men jeg har ikke klart å finne noen løsning. Oppdaterte driveren min nå, uten at det hjalp..

Skrevet
Ser ut til at flere har problemer med "Auto-detect"-funksjonen på skjermkortet, men jeg har ikke klart å finne noen løsning. Oppdaterte driveren min nå, uten at det hjalp..

Jeg har en lignende maskin som deg. Jeg må inn å "slå på" tv i skjerminnstillinger - advanced - displays dersom jeg ikke booter maskinen med kabelen i.

Skrevet

Jeg har en lignende maskin som deg. Jeg må inn å "slå på" tv i skjerminnstillinger - advanced - displays dersom jeg ikke booter maskinen med kabelen i.

Problemet er nettopp at jeg ikke får lov til å "skru på tv'en" på displays. Dette valget er skravert bort og det står "Not connected".

Uten Scart-overgangen har jeg derimot muligheten til å velge TV som display, men på den TV'en jeg bruker nå er det ikke S-video-inngang...

Jeg har også bootet maskina med kabelen i, uten at det ble noen forskjell.

Skrevet
prøv med en annen kabel

Jeg har prøvd med 2 forskjellige s-videokabler i kombinasjon med 2 forskjellige scart-overganger. Samme resultat i alle tilfeller.

Skrevet

Fant en mulig "forklaring":

http://www.ati.com/support/infobase/3056.html (scroll ned til pkt 2):

Improper "load" on the TV out connector.

TV device detection, mentioned above, is accomplished by testing for a 75 ohm impedance on the TV out connector. Most standard TV's and VCR's have this characteristic impedance, however, some high-end TV display devices (e.g. professional video production equipment) may not. If you're using high-end equipment, check for an impedance switch on the display device, or check the user's manual for an option to attach a 75 ohm load.

Jasså, så det kan være mulig å sette en impedansomformer på s-video-kabelen for å få dette til å virke? Hmmm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...