Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ned/opp nett...


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på dette med ned/opplasting. La oss si jeg har Delta 2000 linja til Nextgentel der nedlasting er på 2000 kb/s og opplasting er på 640 kb/s. Hva tilsvarer 2000 kb/s og 640 kb/s her til program som kazaa, dc++ og liknende nedlastingsprogz. Slik jeg har blitt forklart er følgende: Hvis man skal ha noe fra en bruker i en hub på DC++, får man filen etter brukerens opplastingshastighet. Så hvis jeg finner en bruker med en fil jeg vil ha, og han har NGT's Delta 2000 linje får jeg 640/8= 80 kb/s. Jeg sitter da og nedlaster en fil i nærheten av en hastighet på 80 kb/s.... Hva slags jobb gjør så hans 2 mbit nedhastighet?

 

La oss si jeg har en 2mbit ned og 640 kbit ned da... Noen vil ha en fil av meg i DC++. Han nedlaster dermed en fil i 8o kb/s. Og igjen hjelper ikke nedhastigheten ham...

 

Så hvilken betydning har egentlig en nedlastingshastighet å si i DC++, kazaa og liknende? Brukeren må ha en høy opplast-hastighet hvis jeg ønsker en fil av han raskt... Hva skjer med en 10 mbit person i Sverige som ønsker en fil av en normann med 128 kbit opphastighet?....

 

Så det jeg lurer på er altså

- I DC++, kazaa o.l: Hva skal man med høy nedlastingshastighet? [bra forklaring]

- Spesifiser hvilke jobber nedlastingshastighten og opplastingshastigheten har!

- I hvilke programmer får man utnytta sin nedlastingshastighet best mulig

- Svar på alt annet som står helt øverst frem til dette siste "sammendraget" av spm

 

MVH DigitaL BlasteR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det jeg lurer på er altså

- I DC++, kazaa o.l: Hva skal man med høy nedlastingshastighet? [bra forklaring]

Du etterlyser en "bra forklaring", vel det er så enkelt som at høy nedlastingshastighet bruker man for å laste ned med høy hastighet... :roll:

I DC vil du da være avhengig av at brukeren du laster ned fra har en bra ut-linje for å få utnyttet din egen linje maksimalt (dette avhenger at du kun laster ned fra den aktuelle brukeren, du kan jo selvsagt laste ned andre filer fra andre brukere samtidig). I Kazaa kan du laste ned en fil samtidig fra flere brukere, og dermed få høy nedlastingshastighet.

 

- Spesifiser hvilke jobber nedlastingshastighten og opplastingshastigheten har!

Ehhm... Det er vel temmelig selvforklarende, er det ikke?

 

- I hvilke programmer får man utnytta sin nedlastingshastighet best mulig

 

Avhenger av hvor man laster ned fra. Har ikke så mye med selve programmet å gjøre.

 

- Svar på alt annet som står helt øverst frem til dette siste "sammendraget" av spm

 

Vel, det ser jo ut som du har svart selv på det meste. Er ikke helt sikker på hva du lurer på? Du kan ikke laste ned/opp med større hastighet enn du og/eller den andre parten har.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Så det jeg lurer på er altså

- I DC++, kazaa o.l: Hva skal man med høy nedlastingshastighet? [bra forklaring]

Du etterlyser en "bra forklaring", vel det er så enkelt som at høy nedlastingshastighet bruker man for å laste ned med høy hastighet... :roll:

I DC vil du da være avhengig av at brukeren du laster ned fra har en bra ut-linje for å få utnyttet din egen linje maksimalt (dette avhenger at du kun laster ned fra den aktuelle brukeren, du kan jo selvsagt laste ned andre filer fra andre brukere samtidig). I Kazaa kan du laste ned en fil samtidig fra flere brukere, og dermed få høy nedlastingshastighet.

 

- Spesifiser hvilke jobber nedlastingshastighten og opplastingshastigheten har!

Ehhm... Det er vel temmelig selvforklarende, er det ikke?

 

- I hvilke programmer får man utnytta sin nedlastingshastighet best mulig

 

Avhenger av hvor man laster ned fra. Har ikke så mye med selve programmet å gjøre.

 

- Svar på alt annet som står helt øverst frem til dette siste "sammendraget" av spm

 

Vel, det ser jo ut som du har svart selv på det meste. Er ikke helt sikker på hva du lurer på? Du kan ikke laste ned/opp med større hastighet enn du og/eller den andre parten har.

Hvis jeg bruker Kazaa Lite K++ og nedlaster en film fra flere brukere. Vil jeg da få utnytta linja mi på 2mbit? Vil det da si at jeg får sånn ca. 2000/8= 250 kb/s? Mens i DC++... La oss si jeg har 10mbit og personen jeg ønsker en film fra har 256 ut. Da vil jeg altså få 256/8= 32 kb/s? Og 10mbit linja mi har ikke noe å si her?

 

Kort sagt:

- i kazaa vil jeg få utnytta linja mi siden jeg nedlaster fra flere brukere?

- i DC++ vil jeg få den uploadhastigheten personen har? Jeg nedlaster kun fra 1 bruker?

- Og det går vel for det samme i FTP også?

 

MVH D.B

Lenke til kommentar
Kort sagt:

- i kazaa vil jeg få utnytta linja mi siden jeg nedlaster fra flere brukere?

Ja, men rettere sagt; Du kan få utnyttet hele linja di, hvis personene du laster ned fra har tilstrekkelig båndbredde ledig.

 

- i DC++ vil jeg få den uploadhastigheten personen har? Jeg nedlaster kun fra 1 bruker?

Det stemmer. Du kan kun laste ned en bestemt fil fra en bruker om gangen i DC++ ja. Det finnes klienter som lar deg laste ned fra flere brukere, men de er ikke ønsket på de fleste hubbene.

 

- Og det går vel for det samme i FTP også?

Ja.

 

 

Hvis person A laster ned fra person B vil enten downloaden til person A eller uploaden til person B (alt ettersom hvilken som er lavest) være begrensningen for maksimal overføringshastighet.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
også kommer det jo ann på hvor mange som bruker av utlinja til han du laster ned..

 

Se på "slots" i DC så ser du det.. 3/10 = 3 av 10 slots brukes

Tror ikke det jeg, tror det betyr at det bare er 3 ledige slot's ledige, 10/10 betyr alle er ledige, 0/10 betyr at ingen er ledig

Lenke til kommentar
også kommer det jo ann på hvor mange som bruker av utlinja til han du laster ned..

 

Se på "slots" i DC så ser du det.. 3/10 = 3 av 10 slots brukes

Tror ikke det jeg, tror det betyr at det bare er 3 ledige slot's ledige, 10/10 betyr alle er ledige, 0/10 betyr at ingen er ledig

Selvfølgelig.. sorry skreiv feil ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...