Gå til innhold

reklamasjon på harddisk med utløpt garanti


Anbefalte innlegg

Diverse forutsetninger:

- Garanti er tre år.

- En harddisk har røket tre mnd etter at garantien har løpt ut.

- I Norge er det fem års reklamasjons"rett".

- Oppgitt levetid på harddisken ved kjøp var garantert mer enn tre år. (Røket innenfor oppgitt levetid)

 

Disse forutsetningene tatt i betrakting. Er der folk som har erfaring når det gjelder reklamasjon? Har dere fått ny disk? Eller reparasjon kostnadsfritt?

Endret av spez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit produkt har 2-5 års reklamasjonsrett ut frå antatt levelengde til produktet.

Eit produkt som har ei antatt levetid på 3 år har ikkje 5 års reklamasjonsrett.

 

Dermed blir det kva som er forventa levetid til ein hd er det som avgjer reklamasjonsretten for produktet.

 

 

Så når disken er over 3 år trur eg du kan få litt problemer med å kreve ny eller gratis reperasjon så sant du ikkje har ein velvillig produsent/leverandør du har handla gjennom.

 

 

mvh

JanEirik

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke erfaring med å få reklamasjon på harddisker da jeg ikke har hatt noen som det har vært verdt bryet med å reklamere på når de har feilet. Men det burde ikke være noe problem å reklamere. Henviser til forbrukerloven §27: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

Er vel ikke noe tvil om at en harddisk ved normalt bruk skal vare betydelig lengre enn 2 år, så da er det 5 år som gjelder.

Lenke til kommentar

Etter mitt syn er en harddisk ikke ett produkt det vil være 5 års reklamasjonsrett på, både av hensyn til type produkt samt prisen på produktet. Men; er det virkelig noen som vil ha en så gammel disk da ? Må jo være både liten og dårlig, og vil jo uansett koste omtrent ingen ting i dag !

Lenke til kommentar
Etter mitt syn er en harddisk ikke ett produkt det vil være 5 års reklamasjonsrett på, både av hensyn til type produkt samt prisen på produktet. Men; er det virkelig noen som vil ha en så gammel disk da ? Må jo være både liten og dårlig, og vil jo uansett koste omtrent ingen ting i dag !

I dette tilfelle er det snakk om en 40gb 7200rpm disk. 40gb disker den dag i dag er forholdsvis dyr, om en regner pris pr mb/gb ;)

For meg er de gull verdt til småe servere.

Uansett koster det veldig lite av tid og krefter og reklamere..

Lenke til kommentar
Har en vare forventet vesentlig lenger levetid enn 2 år så har er det 5 års reklamasjon som gjelder. ??

 

 

Står bra beskrevet her

http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjo...on_view.pt#rekl

 

 

TaZ

No er det som ligger på forbrukerrådet sine sider tolkninger av loven og ikkje loven regelrett.

 

Den videospelar domen som blir henvist til var faktisk den gamle kjøpsloven som var brukt og ikkje den nye. (del av konklusjonen var at dyrare videospelarer burde ha lengre levetid enn billige)

 

Det låg faktisk ein artikkel frå forbrukerrådets John E. Andersson om reklamasjonsrett i forhold til antatt levetid.

At reklamasjonsfristen er fem år, betyr at selger i denne perioden må behandle en klage fra kunden. Men det betyr ikke at kunden alltid har rett. Det må nemlig også foreligge en mangel ved produktet.

 

- Hvis forventet levetid på en mobiltelefon er fire år, vil det ikke være en mangel hvis den slutter å virke etter 4 1/2 år, understreker Lange.

 

 

Loven seier vesentlig lengre levetid enn 2 år .

Viss ein hd blir bedømt til å ha ei levetid på 4 år vil den ikkje ha 5 års reklamasjonstid men 4år.

 

2 og 5 år er minimum og maksimum reklamasjonstid.

Viss ein skal kjøre strengt på anten 2 eller 5 vil resultatet bli at noko har antatt levetid mindre enn 5 år har den berre 2 års reklamasjonsrett.

 

mvh

JanEirik

 

Edit: Vensentlig lengre bør bety minst dobbel av grunnverdi, altså produktet bør ha ei levetid rundt 4-5 år for at det skal vere 5 års reklamasjonsrett.

 

Edit 2: link til artikkel artikkel

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...