Gå til innhold

Fotografier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Først må du lære å fotografere. Det får enten bli et fotokurs, eller gjør som jeg, gå på folkehøyskole på media- eller fotolinje. Jeg anbefaler folkehøyskole siden du der får et løsere opplegg uten prøver og eksamener, og kan velge den linja du vil gå på (som du sannsynligvis ikke får gå på uten videre andre plasser). Det er selvfølgelig ikke like interessant å gå på folkehøyskole om du er dobbelt så gammel som alle andre der.

 

Så får du prøve å finne deg kamera. Til å begynne med holder det med et eldgammelt speilreflekskamera. Speilreflekskamera er kamera du bruker manuelle innstillinger på, og lar deg bruke dine hittil ukjente kunstneriske evner. Jeg kjøpte min tantes 20 år gamle Olympus for 100 kroner. Poenget er at bildene blir så bra som optikken er. Du vil selvfølgelig ha digitalt, men prisen er avskrekkende: 5000 for et bra auto-kamera og sikkert over 20000 for et digitalt speilrefleks (rimelig usikker her).

 

Beklager om språket er dårlig, det er skrivi i bråke-forhold.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

 

Et lite tips er å sjekke om det finnes en fotoklubb i ditt nærområde - nesten alle byer har en, med atelier, mørkerom osv. De pleier å holde kurs, seminarer og foredrag for både nybegynnere og avanserte. Uansett kommer det an på hva du er interessert i - kunstfoto i svart/hvitt eller full-skala fargefoto, om du vil fremkalle selv eller sende inn bildene til lab, De fleste begynner med svart/hvitt, for å kunne fremkalle bildene selv uten å måtte lære seg et tonn med info først. Det er ganske enkelt, men du må regne med endel prøving og feiling. Fargefremkalling derimot, er en sinnsvakt tidkrevende/kunnskapskrevende/pengekrevende prosess som du bør være ganske stødig for å gi deg i kast med.

 

Så det kommer litt an på hva du ønsker å gjøre - du nevner modeller, og da er jo selvfølgelig glossy fullfargefotoer veien å gå. Selv har jeg bare drevet med s/h, så her kommer jeg til kort. Det er allikevel et par felter med basics du må få med deg:

 

1 - teknisk

Her er det naturlig for de fleste å begynne. Lån en av hundrevis av bøker på biblioteket som forklarer lukkertid, blenderåpning, filmtyper osv.

 

2 - komposisjon av motiv

Den kunstneriske delen - om lys/skygge, balanse, vekt i bildet osv. Nok en gang sjekk biblioteket, og ikke minst søk rundt på nettet.

 

3 - fremkalling

Om du velger å fremkalle selv er det en god del konsepter du må sette deg inn i, som papirtyper, kjemikalier, effekter og det tekniske utstyret. Her innbiller jeg meg at det aller enkleste er å oppsøke noen som kan kurse deg, hvor en evt. fotoklubb kommer sinnsykt godt med! Fremkallingsutstyr i seg selv er ikke så ille dyrt, men papir og kjemikalier kan fort bli grisedyrt om man går litt oppover i gradene.

 

 

Det her er de tingene jeg kommer på umiddelbart - men fotografering er et enormt område! Når det gjelder kjøp av selve kamera MÅ du ha et speilrefleks-kamera. Du kan få brukte kameraer i topp stand for en billig penge, eller søke rundt etter tilbud på nettet. Selv tok jeg litt i og gav 3000,- (nytt) for et Nikon F50, som gir bra bilder (selv om fokusmotoren er litt sløv...) Du er allerede godt i gang ser det ut som, den beste måten å finne ut hvilket kamera som passer for deg på er nettopp å spørre i diskusjonsgrupper, sjekke forbrukertester osv.

 

Selv holder jeg for tiden på med å kjøpe et DV kamera, så jeg vet akkurat hvordan det er! Et tips er å kjøre basic - et utall av nye kameraer kommer med fancy effekter som du ofte ikke trenger i det hele tatt. Vær kritisk, og kjøp et kamera skreddersydd dine behov, det er så mange modeller at kameraet DITT finnes garantert... Hun venter på deg der ute :wink:

 

Og ja, folkehøyskole er en genial måte å lære på! Jeg aner ikke hvem som er best på foto, men her må du også spørre deg frem. Vent litt, fhs. er genialt uansett hva det gjelder! (Skiringssal 2000-01 her :wink:

 

 

Her er et par linker jeg fant som kan være nyttige:

http://www.88.com/exposure/(Burugle-stygg side om grunnleggende konsepter...

 

http://bobatkins.com/photography/tutorials/guide.html (Guide til utstyrskjøp)

 

http://members.tripod.co.uk/RobertSlade/Photo/frames.html(Enda mer utfyllende basics-side)

 

 

Håper dette setter deg igang, stå på - og du vil før du aner ordet av det knipse bilder av snasne modeller...Lykke til!

 

[ Denne Melding var redigert av: ibsen på 2001-09-01 14:25 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...