Gå til innhold

2 spørsmål eg vill gjerne ha svar på....


Anbefalte innlegg

VIA 4in1 drivers, crasher dette maskina grundig? var litt uheldig og klarte å køyrte dette drittet. :smile: Er det ikkje så at du aldri skal installere VIA 4in1drivers på XP? Pågrunn av nå var eg på LAN og problemet mitt var at eg klarte ikkje å KOPIERTE stuff til ATA/100 diskene mine...eg lurer kraftig på om dette kan vere VIA 4in1 drivers som har øydelagt for meg om eg må til å formatere.(har prøvd å reinstallere UDM controlleren).(det som skjedde visst eg prøvde å kopiere til dei, maskina låste seg, måtte restarte)

 

2)

 

Når HD'en blir detecta som UDM level 5(i ATA/100 jallet) då er det ATA/100 disk..men viss den blir detecta som UDM level 4? kva er det då? fordi...eg har 2 vanlige IDE slotter på hovudkortet og 2 ATA/100 slotter. Eg har kobla på mine WD 60 og WD 80gB der. Men når eg koblet på min WD 20gB visste den UDM level4 og eg lurte på om eg tente noke på å la WD20gB(udm,4) bruke opp ATA/100 slave plassen att med brennaren min. Noen løysninger eller var dette veldig vanskelig å forstå?:p La meg prøve å gi ein kort klar oversikt:

 

IDE Primary

MASTER: FJ 6.5gB(for win98 som eg aldri bruker)

SLAVE : DVD-ROM

IDE Secoundary:

MASTER: 20gB WD(vart detecta som UDM,4 på ATA/100

SLAVE : BURNER

ATA/100 Primary:

MASTER : WD 60gB

SLAVE : WD 80gB eller omvendt, er ikkje sikker :razz:

 

Her er spørsmålet om igjen, tener eg på at eg flytter alt på IDE Secounday til ATA/100 SLAVE? Blir det noe raskere? Problemet er også at på IDE Secoundary MASTEr WD20gB ligger WinXP. Og då skiftest partisjons bokstavene.(eg formaterer og repartiosjoner uten problemer viss det trengst). Men eg vill at 20gB skal vere D: eller C: . pointe er jafall at Windows partisjonane mine skal vere C: eller D: . EG håper noen orker å hjelpe meg, har foressten tenkt å fikse den idag på bursdagen min :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først; Grattis!! Hvor gammel? I tilfelle du er 18+ bør du fortest mulig komme deg ut på byen og ta deg en øl :lol:

 

Spørsmål 1 har du vel allerede fått svar på.

 

Spørsmål 2:

 

UDMA4 = ATA-66

 

Har du Windows 2000/XP kan du forandre partisjons-bokstavene ved å gå til Control Panel | Administrative Tools | Computer Management | Disk Management og høyreklikke på partisjonen og velge "Change drive letter and paths". Vanskeligere er det ikke :smile:

 

Har du 98/ME, kan du lese hvordan partisjons-bokstavene fordeles (gjelder også 2000/XP) og hvordan du må partisjonere diskene for å få det slik du vil ha det, her (du har spurt før).

 

_________________

SI-korrekt sig:

MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, GeForce 2MX, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7

 

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-03-25 18:11 ]

Lenke til kommentar

hehe...blei 16 =] lærekøyre og crashe bil, men nokk om det :grin: men ytelsen då? tener eg noe på å flytte ATA/66 disken min og brenneren på ein ATA/100 secoundary slot? siden eg har ATA/100 kabel? Fordi eg har ikkje noen planer i nærmeste framtid og kjøpe nye hd'er eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Du hverken tjener eller taper på å flytte en ata-66 harddisk/cd-rom fra ifra en ata-100 slot til en ata-66 slot, hvis det er det du lurer på?

Du vil bare minimalt tjene på å flytte en ata-100 disk ifra en ata-66 slot til en ata-100 slot (harddisker klarer ikke å pushe mer data uansett).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-25 19:07, borre skrev:

Du hverken tjener eller taper på å flytte en ata-66 harddisk/cd-rom fra ifra en ata-100 slot til en ata-66 slot, hvis det er det du lurer på?


Eg meinte omvendt :razz: Men viss eg gjør det...så skader det vel ikkje? Alså...teoretisk sakt så skal det vel vere bedre...selv om den ikkje klarer å pushe meir.

 

Quote:

(Du vil bare minimalt tjene på å flytte en ata-100 disk ifra en ata-66 slot til en ata-100 slot (harddisker klarer ikke å pushe mer data uansett).)


Lenke til kommentar

ATA-66 er det raskeste en cd/dvd-spiller klarer idag. når seriel ata blir lansert blir det nok noe annet.

så ha cd-rom + brenneren på en av ata-66 kanalene, og sett hd'ene opp på ata-100 kanalen

pass på at du bruker ata-100 kabelen, for ellers får du en feilmelding fra bios når du starter opp:

 

xxxx is not connected to a 80 pin connecter (/conducter) (husker ikke helt hva det stod.)

 

om det herper disken?

kanskje, skal ikke si ja eller nei. har opplevd en gang at en disk tok kvelden pga at jeg hadde en vanlig 40 pins ide-kabel plugget inn i en ata-100 (el ata-66) slot. men den også ha knelt pga alderdom. eller det at jeg kjørte maskinen som server, og den stod på 24/7

 

merker du noen ytelsesforbedring?

nope. forskjellene mellom ata-66 og ata-100 er små.

 

UDMA5 -> ATA-133

UDMA4 -> ATA-100

UDMA3 -> ATA-66

UDMA2 -> ATA-33

 

UDMA1 /DMA -> Jeg har ikke lest historien så nøye, men dma, det var på veldig gamle disker. da snakker vi om den tiden da 80386 var det siste nye. og 2mb RAM holdt plenty.

det var tider det. når pc'en kun var forbeholdt nerdene. det var ingen andre spill å oppdrive enn tetris, og kanskje det gamle mario, arkanoid, tennis...

aaahhhh, nostalgi!

Lenke til kommentar

Quote:


...UDMA1 /DMA -> Jeg har ikke lest historien så nøye, men dma, det var på veldig gamle disker. da snakker vi om den tiden da 80386 var det siste nye. og 2mb RAM holdt plenty.

det var tider det. når pc'en kun var forbeholdt nerdene. det var ingen andre spill å oppdrive enn tetris, og kanskje det gamle mario, arkanoid, tennis...

aaahhhh, nostalgi!


Hadde sjølv en 386 og 586 og dei begge "rulte" verda rundt. Men må sjølv sei at eg likte faktisk vår Amstrad mykje bedre, med Monkey on Run eller kva det heiter, Double Dragon med masse meir. Vi hadde over 40 spel og du kan tru at eg storkoste meg når eg var liten :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...