Gå til innhold

En fyr som selger OpenOffice på QXL...


bazzo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette er lov eller ikke, men uansett er det utrolig lavmål hvis personen ikke gir noe videre til utvikling som han påstår.

 

"OpenOffice.org is both an open-source application and project. It is free. The product is a multi-platform office productivity suite compatible with all major file formats."

 

Har vært borti folk som har gjort lignende tidligere, solgt opensource applikasjoner/OS og sagt en stor del av summen gikk til folk som utviklet produktene videre men som viste seg var ren løgn.

 

Uansett er dette tvilsomt, burde minst vært 80% til utvikling.

Lenke til kommentar

Det er jo lureri og ta betalt for noe som i utgangspunktet er gratis.

MEN, selger laster jo ned og brenner programmvaren. Antagelig dette han tar betalt for.

Det koster jo ikke allverdens og slik jeg ser det, helt akseptabelt.

Om jeg satt på modemoppkobling og skulle hatt programmet, så hadde jeg nok vurdert det.

Lenke til kommentar

Men jeg synes det er på sin plass at dette gis beskjed om på ordentlig måte.

 

Det finnes f.eks. OpenSource programvare som faktisk kan kjøpes i pakker i butikken, med bruksanvisning, ordentlig CD (ikke brent), support en periode, osv.

 

La inn kommentar til ham nå. Får se hva han har å si.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Ja ja, kansje jeg skal begynne å selge gratis programvare på nettet.

Tror faktisk jeg skal vurdere å lage et eget nettsted som folk med modem kan bestille linux, openoffice og annen gratis programvare.

Er jo egentlig genialt. :thumbs:

 

PS: Han har ikke fått noe bud enda da. :ermm:

Lenke til kommentar

Han rennes jo ikke akkurat ned av folk som byr på sakene hans.. ;) Godt å se at folk har vettet i behold.

Det skjer ofte at det er en eller annen forskrudd skrotnisse som legger ut tonnevis av søppel på QXL. Jeg synes også at det er en smule frekt å forsøke å selge gratis SW selv om lisensene dekker dette.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt overbevist om at ikke selgeren bryter med opphavsretten til de som har laget Open Office. Det at programmet fritt kan benyttes av hvem som helst gir ikke automatisk rett til å videreselge bruksretten. Jeg vil derfor anta at det i lisensavtalen som sikert følger med Open Office, ligger et forbud mot det han selgeren på QXL driver med.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt overbevist om at ikke selgeren bryter med opphavsretten til de som har laget Open Office. Det at programmet fritt kan benyttes av hvem som helst gir ikke automatisk rett til å videreselge bruksretten. Jeg vil derfor anta at det i lisensavtalen som sikert følger med Open Office, ligger et forbud mot det han selgeren på QXL driver med.

OpenOffice er underlagt GPL:

 

1. You may copy and distribute verbatim copies of the Program's source code as you receive it, in any medium, provided that you conspicuously and appropriately publish on each copy an appropriate copyright notice and disclaimer of warranty; keep intact all the notices that refer to this License and to the absence of any warranty; and give any other recipients of the Program a copy of this License along with the Program.

 

You may charge a fee for the physical act of transferring a copy, and you may at your option offer warranty protection in exchange for a fee.

 

 

Så man skulle tro at det er OK

Lenke til kommentar
Så man skulle tro at det er OK

Ikke egentlig. Software som er GPL kan 'distribueres' videre. Det han gjør er faktisk å selge produktet. Det er ikke lov. Han har derimot full rett til å kreve penger for hans arbeid og deler han bruker til kopieringen. Men siden han ikke gir beskjed om dette, har han nok lagt ut noe ulovlig. (I alle fall i en gråsone)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...