Gå til innhold

Amd Xp2500+ overklokkings gåte


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har selv ikke så peiling på overklokking, men jeg har forsøkt meg frem på litt av hvert av innstillinger og klart å presse min Amd xp2500+ ganske mye. Problemet er at nå møter jeg veggen, og jeg vet ikke riktig hvorfor? Derfor spør jeg dere som virkelig har peil, hva kan jeg prøve?

 

Specs:

amd xp2500+ @2,36ghz (215fps X 11mp)

cpu core: 1,9v

Dimm: 2,9v

Radeon 9500pro flashet til 9700pro

Twinmos 2 x 512mb ram pc 3200

Asetek Waterchill cpu+gpu+nb

Abit Nf7-s vr 2.0

 

Når jeg forsøker å presse fps over 215 (11 mp), så blir maskinen ustabil og går raskt i en boot sekvens. Jeg har forsøkt å sette opp vcore til 2v, uten at dette har hjulpet. Deretter har jeg prøvd å sette mp opp til 11,5 og begynne med fps på 205 (2,36ghz) og forsiktig økt fps igjen. Allerede på 206 fps blir maskinen ustabil igjen og den går inn i boot sekvens. :roll:

 

Jeg har forsøkt å sette innstillingene på ram'en til 5:4, for å prøve om det er rammen som stopper meg, men det har ikke hatt noen positiv effekt. Jeg kan jo også nevne at dersom jeg setter ram-timingsene til verdier lavere enn 8-3-3-2, så nekter maskinen å boote opp. Er dette dårlige timinger? :dontgetit:

 

For øvrig så holder cpu en temp på ca 47 grader ved full load, jeg synes dette er noe høyt, så jeg har for andre gang idag tatt ut alle blokkene, sjekket avtrykk og satt dem inn igjen, bare for å være sikker på at blokkene har full kontakt. Av hva jeg kan se, så sitter blokkene slik de skal.

 

Den gang jeg hadde luftkjøling, så klarte jeg å presse cpu'en opp til 2,33 ghz med en temp ved full load på litt over 60. Jeg hadde trodd at installeringen av vannkjøling ville gi meg mer å gå på enn bare 0,03ghz.. :ermm:

 

Jeg har lest meg frem til at det kan lønne seg å sette på en agp/pci lock, men denne muligheten kan jeg ikke finne i biosen til abit hk'et mitt.

 

Jeg er rett og slett lost nå :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom igjen, det må da være noen som har en idè om hva som stopper meg? Er det rett og slett cpu som stanger i taket?

 

Jeg har nå prøvd å sette mp på 12 og fsb på 200 (som gir 2,4ghz) og det virker som om dette går greit. Har kjørt prime95 i en halvtime, og maskinen var stabil gjennom den perioden. Hvor lenge bør man kjøre prime95 for å være sikker på at maskinen er stabil?

Lenke til kommentar

Prøv å øk vcore mer, pass på temp. Prøv å øk volten på hk. Prøv å øk volten på minnet. Hverken hk eller ram er spesifisert til å takle mer enn 200FSB. Ikke alle CPUer klokker like bra, XP2500 kjører jo standard på 166FSB, så 215 er ikke dårlig klokket av CPU! prøv heller å øke MP for høyere frekvenser!

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg har 1,7v på chipset, 2,9v på minne, 1,9v på hk. Temp er ikke noe stress egentlig, den går ikke over 48grader C på full load (takket være vannkjølingen).

Har forsøkt å sette opp mp til 12, men da nekter maskinen å oppføre seg stabilt på fsb over 200. Ved mp på 11, så går fsb helt til 215. Burde jeg kunne forvente å presse fsb høyere ved 12mp også?

Lenke til kommentar

minne du brukken du bruker er ikke av beste kvalitet å kan være den som setter en stopper for å komme høyere, men det som er litt spes med xp2500+ er at den kjører fbs på166... å som gjør at den er vanskelig å få over 200 på fbs'en leste en plass for en stund siden at man skulle kutte noen av broene på cpu'en slik at den fikk en lavere fbs, å så klokke den opp over....

Men e husker ikke helt alt men viss man letter litt rund finner man en del om xp2500+ cpuen.... :laugh:

Endret av ACIDxL
Lenke til kommentar

Ja, kjører minnet i dual channel. Vet ikke om det er minnet som stopper meg. Når jeg har lav mp og høy fsb, da klarer minnet å kjøre stabilt i 424mhz selvom de bare er spesifisert til å klare 400mhz. Men når jeg øker mp og senker fsb, så blir maskinen ustabil lenge før minnet når 424mhz igjen.. Nå har jeg faktisk klart å få maskinen stabil på 2,4ghz, måtte øke vcore fra 1,9 til 1,95 for å klare det.. men det funker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...